ja, ipv 1 liter diesel verstook je 0,76 liter diesel en 0,34 liter lpg
http://www.nu.nl/brandstof/
1liter diesel 1,417
1liter lpg 0,861
dus eerst 1 liter diesel á 1,417
nu 0,76 liter diesel, => 0,76x1,417 =1,077 plus 0,34 liter LPG => 0,34x0,861 = 0,293 => 1,31
dus zeg maar een dubbeltje "winst" per huidige liter diesel verbruik.
tellen we dan even voor een Td5 die behoudens uitzonderingen pakweg 1:10 verbruikt, dan bespaar je 1 cent per km op je brandstofkosten.....
daartoe moet je wel even de genoemde 2500 euro investeren, dus voordeel haal je pas als de investering terug verdiend is (ik laat renteverlies even buiten beschouwing)
2500 x 100 km per euro voordeel = de door marc eerder al genoemde 250.000 km
kortom, economisch gezien.... laat maar
Nieuwe technologie: Dieselmix met LPG-injectie van Vialle
-
Landmarcs
Re: Nieuwe technologie: Dieselmix met LPG-injectie van Viall
Roger B. schreef:kortom, economisch gezien.... laat maar
Precies ... ook al reken liever met de prijzen van de goedkopere pompen.
Alles wat je niet aan de pomp betaalt is de eerste winst (die goedkoopsten zijn vaak al meer dan een dubbeltje goedkoper).
Maar goed, met wat geluk haal je iets meer winst (want Meneer Vialle noemt wel winst maar die zie je niet terug in de cijfers, daar wordt het gewoon het calorisch equivalent gehanteerd). Dus ... laat de extra afkoeling door de inspuiting van het gas, en door de betere verbranding nog eens een bescheiden winst zijn dan kom je nog steeds niet aan een economisch interessant plaatje. Eventueel wordt het interessanter als er een MRB-bonus aan verbonden zou worden: Met LPG-bijmenging wordt een diesel een stuk schoner.
Groeten MarcS
Zo hé, dat is lang geleden! Ik zie dat er nog steeds een aantal oude bekenden actief zijn hier. En dit is natuurlijk een onderwerp waar ik wel het één en ander van weet dus ik dacht ik zal weer eens reageren.
Ik heb in het verleden veel met dergelijke bijmeng systemen gewerkt, heb er zelf ook een ontworpen en ben bij de ontwikkeling van diverse soorten systemen betrokken geweest waaronder dat van Prins (m.i. het mooiste systeem).
Wat als eerste opvalt aan dit systeem is dat men in de folder eerlijk laat zien hoeveel lpg er ingespoten moet worden om een bepaalde hoeveelheid diesel te vervangen. Daar reken ik altijd de factor 1,42 voor en dat komt dus overeen met wat men hierboven narekent op basis van de gegevens uit de folder. Dat is een hele vooruitgang want in de tijd dat ik hiermee bezig was een aantal jaren geleden werd er door velen vanuit gegaan dat er op magische wijze brandstof werd bespaart door betere menging/verbranding. Dat is niet zo. Wat je erin stopt krijg je eruit, niet meer en niet minder.
Dan het fabeltje over schonere uitstoot maar gelijk even ontkrachten; dat is ook niet zo.
Met de zoekfunctie valt waarschijnlijk nog wel wat meer te lezen op dit forum wat ik heb er indertijd al meer over verteld compleet met plaatjes van tests bij TNO etc.
Dit topic blijf ik wel even volgen dus mocht iemand een specifieke vraag hebben, brand maar los.
Ik heb in het verleden veel met dergelijke bijmeng systemen gewerkt, heb er zelf ook een ontworpen en ben bij de ontwikkeling van diverse soorten systemen betrokken geweest waaronder dat van Prins (m.i. het mooiste systeem).
Wat als eerste opvalt aan dit systeem is dat men in de folder eerlijk laat zien hoeveel lpg er ingespoten moet worden om een bepaalde hoeveelheid diesel te vervangen. Daar reken ik altijd de factor 1,42 voor en dat komt dus overeen met wat men hierboven narekent op basis van de gegevens uit de folder. Dat is een hele vooruitgang want in de tijd dat ik hiermee bezig was een aantal jaren geleden werd er door velen vanuit gegaan dat er op magische wijze brandstof werd bespaart door betere menging/verbranding. Dat is niet zo. Wat je erin stopt krijg je eruit, niet meer en niet minder.
Dan het fabeltje over schonere uitstoot maar gelijk even ontkrachten; dat is ook niet zo.
Met de zoekfunctie valt waarschijnlijk nog wel wat meer te lezen op dit forum wat ik heb er indertijd al meer over verteld compleet met plaatjes van tests bij TNO etc.
Dit topic blijf ik wel even volgen dus mocht iemand een specifieke vraag hebben, brand maar los.
- Whitehorse
Ongeveer 2 1/2 jaar geleden stond er naast mij bij de Shell pomp in Goor een vrachtwagen met duits kenteken die LPG stond te tanken: ik heb de chauffeur er toen naar gevraagd en hij verklaarde dat verschillende auto's van het bedrijf LPG injectie gebruikten naast de diesel...Blijkbaar was het al in gebruik, zonder twijfel ivm het kilometervreten!. Zo'n bedrijf zal toch kunnen rekenen denk ik?
http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/land-rover-110
- ToyRoverlander
In Australie rijden roadtrains rond met LPG injectie. Er zal toch wel een reden voor zijn.
Maar de nederlandse regering kennende, als het schoner blijkt te zijn, of je auto kan er zuiniger van rijden, reken maar dat je voorover mag gaan staan
Maar de nederlandse regering kennende, als het schoner blijkt te zijn, of je auto kan er zuiniger van rijden, reken maar dat je voorover mag gaan staan
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
Ik heb begrepen dat er veel meer vermogen uit je dieseltje komt: iets van 20%
Dat vind ik nogal wat. Rikh is vroeger met zo'n systeem bezig geweest en ook voor een Td5; dat had dus mijn interesse. Ik heb begrepen dat de bottleneck zit in het feit dat de hoeveelheid diesel variabel is en dat de lpg dus ook op dezelfde variabele manier ingespoten dient te worden.
Vadertje staat, schoner, verbruik interesseert me niet zo veel.
Vadertje staat, schoner, verbruik interesseert me niet zo veel.
Whitehorse schreef:Ongeveer 2 1/2 jaar geleden stond er naast mij bij de Shell pomp in Goor een vrachtwagen met duits kenteken die LPG stond te tanken: ik heb de chauffeur er toen naar gevraagd en hij verklaarde dat verschillende auto's van het bedrijf LPG injectie gebruikten naast de diesel...Blijkbaar was het al in gebruik, zonder twijfel ivm het kilometervreten!. Zo'n bedrijf zal toch kunnen rekenen denk ik?
Er rijden, schat ik, een paar honderd vrachtwagens rond met verschillende systemen. De meesten zijn inmiddels alweer buiten gebruik gesteld wegens onrendabel. Zeker na de accijnsverhoging van 1 januari dit jaar met 7 (!) cent op LPG is de lol er wel vanaf. Als grove stelregel kun je aanhouden dat een transporteur zijn diesel per liter voor de helft van de prijs van een liter LPG moet inkopen. Dat viel al niet mee omdat transporteurs hoge kortingen op hun dieselprijs krijgen en nu na die accijnsverhoging kun je het gewoon vergeten.
ToyRoverlander schreef:In Australie rijden roadtrains rond met LPG injectie. Er zal toch wel een reden voor zijn.
Ja, meer vermogen.
ToyRoverlander schreef:Maar de nederlandse regering kennende, als het schoner blijkt te zijn, of je auto kan er zuiniger van rijden, reken maar dat je voorover mag gaan staan
Zeker weten!
conny schreef:Ik heb begrepen dat er veel meer vermogen uit je dieseltje komt: iets van 20%![]()
Of 50% of 80 maar dan gaat ie, om uiteenlopende redenen, stuk.