Def Td5 '02 Derde remlicht, ^&%$#@!

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ernsts

Def Td5 '02 Derde remlicht, ^&%$#@!

Berichtdoor ernsts » 19 Okt 2014, 18:39

Hallo,

Het derde remlicht hield er mee op. (Oh ja, D90/Td5, maar dat maakt niet uit).
Ander lampje erin, hé nog geen resultaat, vreemd.
Nog een ander lampje; nee, weer niks.

De multimeter erbij.
Op ALLE punten tot IN de fitting tussen de 10 en 12v bij remmen. En toch gaat dat *&^%%$#@! lampje niet aan. En wanneer ik de draadjes los tegen het lampje aan houdt ook niet :shock:

Dus óf ik heb toevallig DRIE kapotte lampjes geprobeerd, óf ik zie iets over het hoofd.
Ik ben geen elektra-genie, wat is er mis??
Laatst gewijzigd door ernsts op 19 Okt 2014, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Defender 90 Td5 CSW 2002

Erik Peters

Re: Derde remlicht, ^&%$#@!

Berichtdoor Erik Peters » 19 Okt 2014, 18:47

En wat gebeurt er als je de drie lampjes (om de beurt) rechtstreeks met een draadje op de accu probeert?
Ik heb wel een keertje gehad dat een nieuw lampje stuk was.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 19 Okt 2014, 18:56

Ik vermoed dat je toch ergens een slechte verbinding hebt zitten met veel overgangsweerstand.
Onbelast meet je dan wel 12V maar als er een hogere stroom moet gaan lopen om het lampje te laten branden wil dat niet en stort de spanning in.

Groet,
Eric.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Okt 2014, 19:57

het zit bij een defender in zo'n geval (slechte verbinding die voor overgangsweerstand zorgt) vaak in de bulletconnectors die te lastig waren om ergens in al die jaren te vervangen door fatsoenlijke stekkers.... in een van de twee hoekjes achterin zit je derde remlicht aangesloten op zo'n koppelstuk voor bullet connectors en waarschijnlijk zit daar je probleem.
gone

Landmarcs

Re: Def Td5 '?? Derde remlicht, ^&%$#@!

Berichtdoor Landmarcs » 19 Okt 2014, 20:35

Ernst,

Als het een grijskenteken Defender betreft is het derde remlicht niet verplicht (en wellicht was het in 2002 sowieso niet verplicht).
Ik heb na een spontaan gesprongen achterruit eentje zonder 3e remlicht laten monteren (zo'n ruit bestaat gewoon maar is wellicht niet direct voorradig, althans voor mijn achterdeur - het nieuwe type - nam het een paar dagen, o ja het was ook ± kerstmis, extra).
Ik wil nog wel een of ander 3e remlicht in de dakrand monteren, maar ik kijk nog even naar wat voor een lichtje het moet worden.
(Mijn oude Td5HardTop had sowieso geen derde remlicht .... en ik was niet echt blij met de beperkingen in het achteruitzicht ... naast dat derde remlicht ook ovderdeven veel "dikke" bedrading in/op de achterruit.)

Groeten MarcS

PS Wie (enigszins terrecht) gaat piepen over de veiligheid ... sinds ik LED-lichtjes heb geven de gewone remlichten ook gewoon goed licht, dus aan de zichtbaarheid is al deels wat gedaan

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 19 Okt 2014, 20:54

Waar haal je bij de meting je aarde vandaan? Ook in de fitting? Of hou je de - van de meter ergens anders op de deur of zo aan een aardepunt?

Check met de multimeter in ohm stand eens de continuïteit vanaf de - van de fitting tot aan een goed aardepunt, bv bout van de body of chassis. De "bedrading" van het derde remlicht gaat via printbanen op de achterruit (a la achterruitverwarming), kan best dat er ergens een onderbreking zit.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 19 Okt 2014, 21:11

... now maybe I'm looking at it too simplistically but on the Td5 and later Defenders the power and earth for the brake light comes via the elements bonded onto the rear window and any small scratch or damage to those elements will render the 3rd brake light inoperative.

So you have tested to see that you have between 10v and 12v at the point of contact for the lamp but what about the massa ?

Have you connected 2 wires direct from the lucar connectors on the window to the bulb and then tried it ?

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

ernsts

Re: Def Td5 '02 Derde remlicht, ^&%$#@!

Berichtdoor ernsts » 26 Okt 2014, 11:35

Hallo allemaal,
dank voor jullie reacties! Ik was even weg-van-internet, dus kon niet eerder reageren.
(OT: best lekker hoor, even een paar dagen helemaal zonder communicatie)

Even kijken, in volgorde van jullie reacties:
Erik Peters schreef:En wat gebeurt er als je de drie lampjes (om de beurt) rechtstreeks met een draadje op de accu probeert? Ik heb wel een keertje gehad dat een nieuw lampje stuk was.

Heb ik nog niet geprobeerd, maar drie (3) lampjes stuk lijkt mij stug :shock:

En dan
Eric Tol schreef:Ik vermoed dat je toch ergens een slechte verbinding hebt zitten met veel overgangsweerstand. Onbelast meet je dan wel 12V maar als er een hogere stroom moet gaan lopen om het lampje te laten branden wil dat niet en stort de spanning in.

&
Roger B. schreef:het zit bij een defender in zo'n geval (slechte verbinding die voor overgangsweerstand zorgt) vaak in de bulletconnectors die te lastig waren om ergens in al die jaren te vervangen door fatsoenlijke stekkers.... in een van de twee hoekjes achterin zit je derde remlicht aangesloten op zo'n koppelstuk voor bullet connectors en waarschijnlijk zit daar je probleem.

Aha: hier leer ik van dat 12v op zich ergens nog niet alles zegt ( :roll: op stroomgebied), helaas .

VeeTee schreef:Waar haal je bij de meting je aarde vandaan? Ook in de fitting? Of hou je de - van de meter ergens anders op de deur of zo aan een aardepunt?

Ik heb op verschillende punten gemeten. Direct voor de fitting, in de fitting, maar ook bij de twee aansluitpunten onderaan de achterruit. Overal hetzelfde.

VeeTee schreef:Check met de multimeter in ohm stand eens de continuïteit vanaf de - van de fitting tot aan een goed aardepunt, bv bout van de body of chassis. De "bedrading" van het derde remlicht gaat via printbanen op de achterruit (a la achterruitverwarming), kan best dat er ergens een onderbreking zit.

Kijk, dit wordt nieuw voor mij. Dus ik verbind "min" aan "min" en meet in de ohmstand. Dan is 0 een goede uitkomst? Moet ik nog proberen en misschien is
RobStewart schreef:Have you connected 2 wires direct from the lucar connectors on the window to the bulb and then tried it ? Rob

dan handiger voor mij. Dan omzeil ik aan beide zijden de achterruitprintbanen (die er op zich ongeschonden uitzien; achterruitverwarming werkt ook, dus de "min" daarvan [en dus ook het remlicht] moet dan oké zijn.

En als laatste deze
Landmarcs schreef:Ik heb na een spontaan gesprongen achterruit eentje zonder 3e remlicht laten monteren

die mij erg aanspreekt omdat ik die bult ook zo lelijk vind, én lelijk in de weg zit.
Die ga ik sowieso eens uitzoeken, omdat ik eerder had gehoord dat een ruit voor mijn defender (2002) dus NIET bestaat zonder derde remlicht (en met achteruitverwarming).
En ik heb inderdaad sinds kort ook LED-verlichting, waarmee de remlichten een stuk feller zijn (met dank aan (in een ander bericht):
VeeTee schreef:Er is nóg een systeem: RDX led lampen.
.
Alleen nog de vraag of een derde remlicht voor mij verplicht is (geel kenteken, bouwjaar 2002).

Groet!
Ernst
Defender 90 Td5 CSW 2002

ernsts

Berichtdoor ernsts » 26 Okt 2014, 11:44

Oké,

snel vervolg na wat google-en:
1) derde remlicht is verplicht vanaf 31-12-2001, dus voor mij inderdaad ook.
2) achterruit lijkt te koop zonder dat dat derde remlicht er al op geplakt is.

Dus ik zou een derde remlicht apart kunnen monteren ergens boven de achterdeur (een fatsoenljke kleine LED-uitvoering) en deze afkoppelen.
Ik heb al eens de boel er helemaal afgehad (vanwege het probleem) en zag toen een zwarte rand op de ruit zelf en twee gelijmde koperen boutjes. Moet nog eens kijken hoe dat vast zit en of dat er ook nog afkan, dan hoef ik de ruit niet te vervangen.
Defender 90 Td5 CSW 2002

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 26 Okt 2014, 12:08

ernst schreef:
VeeTee schreef:Check met de multimeter in ohm stand eens de continuïteit vanaf de - van de fitting tot aan een goed aardepunt, bv bout van de body of chassis. De "bedrading" van het derde remlicht gaat via printbanen op de achterruit (a la achterruitverwarming), kan best dat er ergens een onderbreking zit.

Kijk, dit wordt nieuw voor mij. Dus ik verbind "min" aan "min" en meet in de ohmstand. Dan is 0 een goede uitkomst? Moet ik nog proberen

Klopt, je checkt zo of er geen onderbreking zit tussen de punten waarop je de meetstiften houdt. De printbanen op de ruit kunnen beschadigd zijn bijvoorbeeld.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Terug naar “Techniek”