Een V8 er in hangen is op zich geen probleem. Ook niet bij de RDW zoals Koos al aangeeft.
MAAR achter de V8 in een 110 zat van origine een LT95 versnellingsbak. Jou LT77 gaat volgens mij niet achter een V8 passen want de priseas is dacht ik dikker en past niet in het toplager in de V8 krukas. Je zal dus ook een andere bak er in moeten hangen.
Als je voor en V8 gaat zou ik persoonlijk toch de 3,5 nemen en niet een 3,9. De 3,9 staan er om bekent dat ze scheuren omdat ze te ver opgeboord zijn en er te weinig vlees over is tussen de cilinders.
Maar zoals Roger ook al aangeeft begin je bij een 3,5 waarschijnlijk ook gelijk met reviseren. Het zijn allemaal oude blokken die heel gevoelig zijn voor oude olie.
Te weinig verversen geeft veel vervuiling en de nokkenas is heel slijtage gevoelig en meestal wel aan vervanging toe.
Zoals Roger al schrijft wordt 4000Kg trekken hem niet zonder gekoppeld remsysteem. Luchtremmen dus.
Qua brandstof verbruik ben je met een V8 misschien zelfs iets beter af dan met een opgevoerde 2,25.
Ik weet niet wat je huidige verbruik is in de 110 maar ik ken mensen die 1 op 4 rijden met een 2,25 of 2,5 petrol in een 110.
De dubbele Weber maakt ze behoorlijk dorstig in tegenstelling tot de enkeltraps carburateurs die op de series gebruikt worden.
Ik heb ook een blok uit een 110 in mijn serie 2a,dus met dubbele Weber,en die doet op benzine 1 op 7 en op LPG 1 op 5,8.
Maar dat is wel in een serie met alleen achterwiel aandrijving en vrijloopnaven op de vooras. De permanent aangedreven vooras van een 90/110 geeft behoorlijk wat extra weerstand en dus verbruik. Ik heb dat meerdere keren kunnen ervaren met mijn 110(met 2,5 diesel) als ik zonder voorste aandrijfas reed.
De acceleratie werd dan stukken beter.
Als je aan een hele goede V8 met V-bak kunt komen is dat zeker de moeite waard maar door de huidige MRB regels wordt daar ook de hoofdprijs voor gevraagd.
Ik heb een tijdje een RRC 3,5EFI gehad en het klinkt en rijd toch wel heel lekker. Zeker als je de einddemper vervangt door een stuk pijp.
Maar de 2,25 is een heerlijk hufterproof blokje dat bijna niet kapot te krijgen is. Het onderblok is hetzelfde als van de diesels en daardoor behoorlijk overbemeten en ook zonder problemen goed te kietelen.
Edit: Jammer dat je zo ver weg woont anders kon ik ff naar je blokkie kijken.
Ik kan je wel in contact brengen met iemand in Elsloo die net zo veel van die blokjes weet als ik zo niet meer. En ook de V8 weet hij alles van.
Groet,
Eric.