Waterrover schreef:Ik ga ervan uit dat een opwarming van de ingespoten diesel tot zo'n 60 graden, bijdraagt aan het beter vernevelen van de ingespoten diesel? Over dit onderwerp heb ik nog niets gelezen in het topic.
De Td5 kent een "diesel-koeler" .... die eigenlijk geen diesel-koeler is maar een koelvloeistof-diesel warmte-wisselaar en die dus vooral (na de opwarmfase) de diesel-temperatuur stabiliseert, de pomp-verstuivers verwarmen de diesel stevig. De Puma heeft ook een "koeler", bij de Puma wordt de diesel "verwarmd" door het hoge-druk common-rail systeem. Wat precies de inspuit temperatuur is onder bedrijfs-temperatuur maar dat zou maar zo boven de 50º kunnen liggen.
Overigens, voel eens na een wat langere rit aan de tank: ondanks de koelende rijwind is de tank gauw lauw-warm, en dat dus dankzij de redelijk warme retour.
(En dit is dus weer nuttig bij het vocht-uitdrijven uit de tank: ver leeg rijden, daarmee veel water verdampen want steeds weer die warme retour, en dan tot de nok vol tanken waardoor je de waterdamp verdringt.)
Groeten MarcS