Beste Forum,
al een tijdje ontdekte ik akelige vette plekken op mijn oprit. Na grondig zoeken steld ik vast dat het drupte vanuit de clutch slave cylinder. Onderdeel gedemonteerd en inderdaad de gummi hoes erover op verschillende plaatsen gescheurd.
Dus een nieuwe gehaald en alles nauwkeurig gemonteerd.
Mevrouw achter het stuur en pompen maar :
eerst 5 x en ingetrapt houden , nippel open niets, straaltje weer niets, nippel terug dicht en verder pompen, tot 20x weer het zelfde ritueel, ondertussen al 3 liter dot 4 nagevuld.
Pedaal blijft nooit steken onderaan en komt altijd terug, eerst met heel lichte weerstand en hoe meer men pompt hoe meer weerstand, ondertussen tijdens dit proces pedaal ingedrukt houden en nippel open, resultaat verschillend.
Zonder dat de motor loopt kan men perfect alle versnellingen nemen, als de motor loopt niet!! Eenmaal hadden we zelfs dat bij het inschakelen naar eerste met de koppeling compleet ingetrapt de wagen reed en we de motor moesten afstellen.
Starten met 1e versnelling erin springt hij vooruit. Dus voor het starten, koppeling ingetrapt 1e versnelling erin en dan starten.
Wat kan dit zijn ?
Vliegwiel ( valeo ) en koppelingsset met koperen busje zijn 6500 km geleden vervangen.
Weet iemand raad?
Grts
Paul
Disco 2, '99 Td5 Problemen ontluchten koppeling
Disco 2, '99 Td5 Problemen ontluchten koppeling
Laatst gewijzigd door kleo6538 op 06 Okt 2014, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Problemen ontluchten koppeling
Hallo Paul,
wat is het type auto, motor, V-bak en bouwjaar?
groetjes, Fenna
wat is het type auto, motor, V-bak en bouwjaar?
groetjes, Fenna

Hi,
sorry, beetje op van de zenuwen :
Discovery 2 04/99 Td5 5 gang manueel
sorry, beetje op van de zenuwen :
Discovery 2 04/99 Td5 5 gang manueel
-
Roger B.
mede daarom lekker aanwennen de topictitel op te stellen volgens " de standaard" zie mededeling bovenaan het techniek forum.
weet je zeker dat de pen goed zit in de gaffel en slave?
weet je zeker dat de pen goed zit in de gaffel en slave?
gone
ja, de pen zit goed, ik kan het morgen nog eens uitbouwen om te checken.
Re: Disco 2, '99 Td5 Problemen ontluchten koppeling
Beste Roger,
ik heb de titel aangepast , sorry hoor.
Op jouw vraag van de pen, het is maar een vraag dus neem me niet kwalijk als dit dom overkomt maar mocht dit pennetje niet juist zitten dan zou het koppelingspedaal toch niet terugkeren?
Ik heb wel een zekere spanning gemerkt de nieuwe slave cylinder te monteren maar het pennetje zat mooi in het midden van de gummi hoes.
Ik vraag het daarom daar ik geen lust heb hier op de grint oprit weer alles te demonteren om dan vast te stellen dat het mooi op zijn plaats zit.
Grts
Paul
ik heb de titel aangepast , sorry hoor.
Op jouw vraag van de pen, het is maar een vraag dus neem me niet kwalijk als dit dom overkomt maar mocht dit pennetje niet juist zitten dan zou het koppelingspedaal toch niet terugkeren?
Ik heb wel een zekere spanning gemerkt de nieuwe slave cylinder te monteren maar het pennetje zat mooi in het midden van de gummi hoes.
Ik vraag het daarom daar ik geen lust heb hier op de grint oprit weer alles te demonteren om dan vast te stellen dat het mooi op zijn plaats zit.
Grts
Paul
-
Roger B.
als je auto met "ingetrapt pedaal" gewoon rijdt, wil dat zeggen dat je de koppeling niet in trapt... (en dus dat de koppeling niet je pedaal terug drukt) dat je pedaal omhoog komt kan ook door de veer aan het pedaal veroorzaakt worden (die veer verschilt tussen verschillende bouwjaren en ik weet even niet of een D2 nu wel of niet zijn pedaal beneden kan laten staan)
als je je koppeling niet vrij krijgt en het pennetje zit wel netjes op zijn plek, dan wil dat zeggen dat je dus nagenoeg geen druk in je slave cilinder krijgt, dat zou dan betekenen dat je systeem nog heel veel lucht er in zou hebben, of dat je master of slave intern lekt
als je je koppeling niet vrij krijgt en het pennetje zit wel netjes op zijn plek, dan wil dat zeggen dat je dus nagenoeg geen druk in je slave cilinder krijgt, dat zou dan betekenen dat je systeem nog heel veel lucht er in zou hebben, of dat je master of slave intern lekt
gone
Zo, slave clutch cylinder gedemonteerd, alles zat juist op zijn plaats.
Tot nu toe de hele tijd ontlucht zelfs 1 x per keer dan met verschillende keren pompen. Spuit gekocht en op de nippel gezet en vol proberen spuiten dus onderlangs naar boven met olie, men moet enorm veel kracht zetten en het gaat er bijna niets door, ook geen gebrubbel in het reservoir. Dan nippel open en met ingetrapte pedaal met een slang de olie er proberen uitzuigen, niets behalve dat het akelig smaakt.
Dan weer geprobeerd op klassieke wijze :
nippel open, koppeling intrappen nippel weer dicht en opnieuw, eerst een paar spritjes olie en wat gedrop, de ene keer al meer dan de andere keer, en nu de laatste verzoeken komt er niets meer uit, reservoir wel altijd tot max gevuld.
Ik weet het niet meer.
Tot nu toe de hele tijd ontlucht zelfs 1 x per keer dan met verschillende keren pompen. Spuit gekocht en op de nippel gezet en vol proberen spuiten dus onderlangs naar boven met olie, men moet enorm veel kracht zetten en het gaat er bijna niets door, ook geen gebrubbel in het reservoir. Dan nippel open en met ingetrapte pedaal met een slang de olie er proberen uitzuigen, niets behalve dat het akelig smaakt.
Dan weer geprobeerd op klassieke wijze :
nippel open, koppeling intrappen nippel weer dicht en opnieuw, eerst een paar spritjes olie en wat gedrop, de ene keer al meer dan de andere keer, en nu de laatste verzoeken komt er niets meer uit, reservoir wel altijd tot max gevuld.
Ik weet het niet meer.
Als er geen remolie doorgetrokken kan worden is er dus een verstopping. Dat zal hoogst waarschijnlijk de hoofdcilinder zijn aangezien er verder weinig tussen zit dat kan verstoppen.
Ik wissel ze sowieso altijd samen want als de één gaat lekken is de ander meestal nie veel beter nie.
Moed houden en stap voor stap alles controleren.
Ik wissel ze sowieso altijd samen want als de één gaat lekken is de ander meestal nie veel beter nie.
Moed houden en stap voor stap alles controleren.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Óf het stukje flexleiding, een een disco dat heeft is dicht geklapt/ gedelamineerd.
Groet Jan
Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.