Algemeen, luchtvering technisch bekeken

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JoostKenya

Algemeen, luchtvering technisch bekeken

Berichtdoor JoostKenya » 23 Sep 2014, 10:12

**MODERATORNOTITIE***Omdat het vervolg van de opmerking van Roger B. leidde tot een technisch verhaal dat weinig tot niks meer met het aanhangerhoogteprobleem te maken heeft, hier maar een apart topic van gemaakt..**

Roger B. schreef:Nee, dat is wat je wil... met een aanhanger er achter de druk in de balgen verlagen om lager te komen :roll:
Dat lijkt me alles behalve positief werken op het weggedrag

(en het lijkt alsof je veel te veel kogeldruk hebt wat de aandacht van oom agent weer onnodig trekt)

Sorry Roger, dan heb je denk ik niet begrepen hoe een hoogte regeling werkt.
Als je de auto achter verhoogt met bijvoorbeeld een langer stangetje tussen de hoogte sensor dan neemt daarmee de druk in de balgen niet toe. De hoogte regeling stopt alleen meer lucht in de balg.

De gemiddelde druk in de balg is evenredig met de belasting op de veer. Die belasting is gelijk aan gewicht op de achteras en het aandeel komende vanuit de kogeldruk (draagkracht is druk x oppervlak). De druk in de balgen is onafhankelijk van de rijhoogte.

Wat je doet door de achterkant electronisch wat lager te zetten: Je verlaagt de veel te grote kogeldruk en het rijgedrag komt weer richting het origineel. Het heeft dus juist een positief effect.

Helaas heeft de Disco II geen luchtvering op de vooras. En je wilt natuurlijk niet dat de neus een kilometer de lucht in wijst. Als je daarom de voorkant ongeveer 1'' ophoogt en de achterkant elektronisch tot 2'' dan heb je misschien wel een mooi compromis?

Roger B.

Re: D2 '?? , ?? : Auto verhogen, trekhaak verlagen

Berichtdoor Roger B. » 23 Sep 2014, 10:29

Als je alleen een stangetje in de sensorarm zet zal de auto zakken... als je de auto netjes verhoogd zonder andere balgen zul je spacers moeten plaatsen. en de hoogtesensor arm evenredig aanpassen, dan blijft druk en veering hetzelfde als origineel en hou je je mogelijkheid om hem hoger te zetten (mits ook langere, of evenredig verplaatste schokdempers )

toch apart dat de druk in de balg van een P38 hoger wordt als je hem hoger zet (en de auto ook iets stugger veert en lager als je de auto lager zet en dus ook iets soepeler

ik heb zo'n emergency inflating kit op de P38 en daar moet je toch ECHT de druk verhogen om de auto omhoog te krijgen en verlagen om de auto te laten zakken.

lager is dus mider druk en minder stug, meer deining maar ik zal het best verkeerd begrijpen.
gone

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 23 Sep 2014, 12:13

Roger B. schreef:toch apart dat de druk in de balg van een P38 hoger wordt als je hem hoger zet (en de auto ook iets stugger veert en lager als je de auto lager zet en dus ook iets soepeler

De auto gaat natuurlijk niet zomaar vanzelf omhoog. Je zult hem een beetje moeten helpen ivm wrijving, leidingsverliezen en er moet bovendien wat potentieele energie in het systeem gestopt worden. De pomp comprimeert de lucht en creeert een drukverschil tussen kleppenblok en veer zodat de lucht gaat stromen. In de veer aangekomen expandeert de lucht weer. De uiteindlijke stationaire druk als de klep weer dicht gaat zal weer grofweg hetzelfde zijn. En een rubberen balg heeft ook weer een iets andere karakteristiek dan een rechte stalen cylinder. Daardoor varieert de druk in de P38 wellicht ook wat. Hoe heb je dat gemeten?

Zomaar even je auto verhogen met wat stangetjes of een potmetertje heeft zo zijn nadelen. Een nadeel is dat de "droop" = uitgaande veerweg kleiner wordt. Maar ook als je ophoogt met spacers moet je goed oppassen en oa de bumpstops aanpassen. Ik weet niet wat de vraagsteller in gedachte had. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het faken van de sensor gerealiseerd gaat worden.
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 23 Sep 2014, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 23 Sep 2014, 12:38

Roger B. schreef:lager is dus mider druk en minder stug, meer deining maar ik zal het best verkeerd begrijpen.

Nee zo is het inderdaad niet. Een luchtveer is eigenlijk een eigenaardig ding.
Het werkt alleen goed door de combinatie met de hoogte regeling.
Als de auto meer lading heeft zorgt de hoogte regeling voor meer druk bij dezelfde rijhoogte en hetzelfde luchtvolume. Dat geeft een toename van de veerstijfheid en zorgt voor een constante ongedempte eigenfrequentie van de body bij toenemende belading. Dat laatste is wat je wilt omdat dan de rijeigenschappen in vertikale richting min of meer constant zijn als functie van belading.

Als je de veren zomaar even wat hoger zet (zonder spacers) krijg je iets van meer volume bij praktisch dezelfde druk en daardoor een slappere lucht veer. Het is maar de vraag hoe dat allemaal weer uitpakt.

Misschien is het wel beter dat je er vanaf blijft als je niet echt weet wat je doet.
En ga er ook maar niet van uit dat alles wat je voor een Landrover zo kunt kopen op het gebied van vering zo uitgewogen en getest is.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Sep 2014, 14:02

JoostKenya schreef:
Roger B. schreef:toch apart dat de druk in de balg van een P38 hoger wordt als je hem hoger zet (en de auto ook iets stugger veert en lager als je de auto lager zet en dus ook iets soepeler

De auto gaat natuurlijk niet zomaar vanzelf omhoog. Je zult hem een beetje moeten helpen ivm wrijving, leidingsverliezen en er moet bovendien wat potentieele energie in het systeem gestopt worden. De pomp comprimeert de lucht en creeert een drukverschil tussen kleppenblok en veer zodat de lucht gaat stromen. In de veer aangekomen expandeert de lucht weer. De uiteindlijke stationaire druk als de klep weer dicht gaat zal weer grofweg hetzelfde zijn. En een rubberen balg heeft ook weer een iets andere karakteristiek dan een rechte stalen cylinder. Daardoor varieert de druk in de P38 wellicht ook wat. Hoe heb je dat gemeten?

zit manometer op die emergency kit, en in ongeveer normale rijhoogte zit ie als ik het goed in het hoofd heb op dik 5 bar, en bij doorwadingshoogte tegen de 7 ongeveer, 4,5 bar is ongeveer de snelweg hoogte en hij zakt tot ongeveer 3,5 bar om op de bumpstops te komen, daarna zakt ie uiteraard niet meer. en die drukken zijn in rust gemeten

weet wel hoe het komt denk ik dat je wel drukverhoging hebt.... ze balg zet ook zijdelings uit

Zomaar even je auto verhogen met wat stangetjes of een potmetertje heeft zo zijn nadelen. Een nadeel is dat de "droop" = uitgaande veerweg kleiner wordt. Maar ook als je ophoogt met spacers moet je goed oppassen en oa de bumpstops aanpassen. Ik weet niet wat de vraagsteller in gedachte had. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het faken van de sensor gerealiseerd gaat worden.

ik heb dus alles verhoogd, spacers onder de balgen, blokjes op de as onder de bumpstops en aanpassen van de armen van de sensoren om binnen het normale werkgebied te blijven, en langere dempers. en dan nog is het wat rijgedrag een gok hoe het hoger staan uit zal pakken. heb in elk geval de achteras spacers flink moeten kantelen omdat de voet van de balg origineel al aardig achterover kantelt, zelfs op rijhoogte, de zijwaartse kracht werd te groot en de spacer werd van de as gedrukt, nu ik de balgvoet naar voren gekanteld heb door de spacer scheef te maken is dat probleem opgelos en blijft alles netjes zitten. Bij een disco staat de veer veel rechter op de as, ook in uitgeveerde toestand.
gone

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Sep 2014, 14:21

JoostKenya schreef:
Roger B. schreef:lager is dus mider druk en minder stug, meer deining maar ik zal het best verkeerd begrijpen.

Nee zo is het inderdaad niet. Een luchtveer is eigenlijk een eigenaardig ding.
Het werkt alleen goed door de combinatie met de hoogte regeling.
Als de auto meer lading heeft zorgt de hoogte regeling voor meer druk bij dezelfde rijhoogte en hetzelfde luchtvolume. Dat geeft een toename van de veerstijfheid en zorgt voor een constante ongedempte eigenfrequentie van de body bij toenemende belading. Dat laatste is wat je wilt omdat dan de rijeigenschappen in vertikale richting min of meer constant zijn als functie van belading.

met deinen bedoelde ik niet naschommelen (dan moet je je schokdempers eens onder de loep nemen ;-) ) maar meer het soepeler veer gedrag bij lager stand.

Als je de veren zomaar even wat hoger zet (zonder spacers) krijg je iets van meer volume bij praktisch dezelfde druk en daardoor een slappere lucht veer. Het is maar de vraag hoe dat allemaal weer uitpakt.

Maar dat is wel wat jij (verlagend dan) adviseerd... fop de ECU en daardoor zakt je auto (iets van minder volume met min of meer gelijke druk (volgens jou, ik vind het (bij een P38) best significante verschillen)
en het is ook wat de P38 doet.... boven de 80 laat ie hem een beetje zakken, en als je op doorwadingsstand rijdt zet ie hem hoger..... en als ik op doorwadingsstand (max 50km/u anders zakt ie vanzelf) over een landweggetje stuiter is ie echt wel harder geveerd dan dat ik dat op rijhoogte of zelfs in de snelweg stand doe (dat laatste is het zachtst geveerd)

op zich is dat merkwaardig en tegengesteld aan wat je zou willen... maar je leest het overal dat men dat ervaart (en dat de Arnott gen3 dat op een of andere manier niet heeft en stugger is in de lage stand en soepel in de hoge stand)

Misschien is het wel beter dat je er vanaf blijft als je niet echt weet wat je doet.
En ga er ook maar niet van uit dat alles wat je voor een Landrover zo kunt kopen op het gebied van vering zo uitgewogen en getest is.
gone

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 23 Sep 2014, 18:24

Roger B. schreef:zit manometer op die emergency kit, en in ongeveer normale rijhoogte zit ie als ik het goed in het hoofd heb op dik 5 bar, en bij doorwadingshoogte tegen de 7 ongeveer, 4,5 bar is ongeveer de snelweg hoogte en hij zakt tot ongeveer 3,5 bar om op de bumpstops te komen, daarna zakt ie uiteraard niet meer. en die drukken zijn in rust gemeten

weet wel hoe het komt denk ik dat je wel drukverhoging hebt.... ze balg zet ook zijdelings uit

Die 7 bar is wel erg hoog. Misschien is dat als aan het eind van de slag de balg opgerekt wordt? Die 4,5 a 5 bar is in het midden van de slag.
De ideale luchtveer zou eigenlijk bij varierende rijhoogte dezelfde interne druk moeten hebben, druk = draagkracht x effectief oppervlak.

Die P38 en Disco II balgen zijn al een wat ouder ontwerp en in dit opzicht misschien niet helemaal ideaal. Maar de Disco 3 balgen hebben zo'n metalen huls om de zijkant. Daardoor kan je een relatief slappe balg gebruiken met een constant effectief oppervlak en weinig hysterese.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 23 Sep 2014, 18:31

Roger B. schreef:Maar dat is wel wat jij (verlagend dan) adviseerd... fop de ECU en daardoor zakt je auto (iets van minder volume met min of meer gelijke druk (volgens jou, ik vind het (bij een P38) best significante verschillen)

Nee, ik ging er van uit dat de vraagsteller zijn achterkant wilde verhogen door de Ecu te foppen. Als je hem dan vervolgens weer op originele hoogte zet (zonder spacers) dan is daar natuurlijk niets mis mee.

Ik adviseer trouwens niets. Ik geef alleen aan wat mogelijk is of hoe iets werkt.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 23 Sep 2014, 18:57

Roger B. schreef:op zich is dat merkwaardig en tegengesteld aan wat je zou willen... maar je leest het overal dat men dat ervaart (en dat de Arnott gen3 dat op een of andere manier niet heeft en stugger is in de lage stand en soepel in de hoge stand)

Ik concludeer dat de P38 en Disco II beter ontworpen hadden kunnen worden. Het gedrag van de luchtveer lijkt dan meer op het gedrag van een autoband dan op dat van de ideale luchtveer. Maar dat heeft waarschijnlijk ook met "der stand der technik" te maken, zoals de Duitsers dat zouden zeggen.

Wat bedoel je met Arnott gen3?
Een Disco III zou door die metalen huls wel de eigenschappen moeten hebben die dicht bij de gewenste eigenschappen komen:
- Een slappere veer bij dezelfde belading en meer rijhoogte
- Een stijvere veer bij dezelfde belading en minder rijhoogte

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Sep 2014, 19:41

JoostKenya schreef:
Een Disco III zou door die metalen huls wel de eigenschappen moeten hebben die dicht bij de gewenste eigenschappen komen:

Dat klopt wel, als de door jouw gewenste eigenschappen die van een boot zijn. :shock: :shock: Een DIII hangt gigantisch in de bochten en het hele systeem is qua rijervaring en bochtengedrag eerder een stap terug dan een stap vooruit.

Nou weet ik ook wel dat dat bij een DII uit de ACE komt, maar een DII rijdt veel stabieler dan een DIII
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”