Als je achter toch luchtvering hebt, dan kan je de hoogte instelbaar maken en de achterkant wat lager zetten wanneer je met een trailer rijdt. De voorkant zou ik dan alleen niet te extreem ophogen.
Dat instelbaar maken kan vrij eenvoudig door aan de hoogte sensoren een offset mee te geven. Dergelijke sensoren hebben een uitgangssignaal naar de hoogte regeling van tussen iets van 1 en 4.5 volt. De andere twee draden zijn waarschijnlijk 12V en ground. Als je bij de output iets optelt of aftrekt dan verandert daarmee de rijhoogte doordat de regeling bij gaat regelen. Een electronica-man kan een dergelijke schakeling eenvoudig maken. Een opampje en een paar weerstanden of zoiets.
Is er niet zelfs een setje te krijgen dat dit doet??
Voor Disco 3 heb ik het dacht ik wel eens ergens gezien.
D2 '04 , TD5 : Auto verhogen, trekhaak verlagen
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: D2 '?? , ?? : Auto verhogen, trekhaak verlagen
Nee, dat is wat je wil... met een aanhanger er achter de druk in de balgen verlagen om lager te komen
Dat lijkt me alles behalve positief werken op het weggedrag
(en het lijkt alsof je veel te veel kogeldruk hebt wat de aandacht van oom agent weer onnodig trekt)
Dat lijkt me alles behalve positief werken op het weggedrag
(en het lijkt alsof je veel te veel kogeldruk hebt wat de aandacht van oom agent weer onnodig trekt)
gone
Re: D2 '?? , ?? : Auto verhogen, trekhaak verlagen
Hallo Jasper,
Ik heb vorig jaar zoiets gemonteerd http://www.trekhaken.info/producten/flenskogels/329042 ik heb hier contact over gehad met Westfalia en met mijn verzekering en beide hadden hier geen problemen mee.
Uiteindelijk heb ik m'n auto alleen verkocht in plaats van verhoogd en kon dus ook de trekhaak er weer onderuit
Ik heb vorig jaar zoiets gemonteerd http://www.trekhaken.info/producten/flenskogels/329042 ik heb hier contact over gehad met Westfalia en met mijn verzekering en beide hadden hier geen problemen mee.
Uiteindelijk heb ik m'n auto alleen verkocht in plaats van verhoogd en kon dus ook de trekhaak er weer onderuit
Re: D2 '?? , ?? : Auto verhogen, trekhaak verlagen
Moderatie opmerking:
de discussie over de werking van luchtvering afgesplitst naar een eigen topic
de discussie over de werking van luchtvering afgesplitst naar een eigen topic
Ik ben moderator-af.
-
sleen42
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 13 Aug 2014, 22:51
- Locatie: net over de Duitse grens bij Ter Apel
Re: D2 '?? , ?? : Auto verhogen, trekhaak verlagen
ThijsK schreef:Hallo Jasper,
Ik heb vorig jaar zoiets gemonteerd http://www.trekhaken.info/producten/flenskogels/329042 ik heb hier contact over gehad met Westfalia en met mijn verzekering en beide hadden hier geen problemen mee.
Uiteindelijk heb ik m'n auto alleen verkocht in plaats van verhoogd en kon dus ook de trekhaak er weer onderuit
volgens pdf mag je daar 2500kg mee trekken en max.kogeldruk 100kg.?
Discovery Td5 werk auto:-)
Re: D2 '04 , TD5 : Auto verhogen, trekhaak verlagen
De 2500kg in het pdf is slechts een voorbeeld. Bij een trekhaak gaat het namelijk niet om de maximale aanhangwagenmassa maar om de combinatie van auto en aanhanger. Deze worden in een formule gestopt en hier volgt de zogeheten (minimale) D-waarde uit waaraan de trekhaak moet voldoen. De formule is als volgt: D=(max. ahw massa * max. auto massa * 9.81)/((max ahw + max auto)*1000). In het geval van een disco 2 is dit dus minimaal: (3500*2880*9.81)/((3500+2880)*1000)=15.49
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: D2 '04 , TD5 : Auto verhogen, trekhaak verlagen
maar wel max 100 kg kogeldruk, en das minder dan origineel (dacht dat de originele trekhaak 150 heeft)
daarnaast kom je bij de originele trekhaak (die met die lange kogel) wellicht in de knoei met de vrije ruimte die volgens de handleiding van westfalia in acht genomen moet worden, met name aan de bovenzijde
daarnaast kom je bij de originele trekhaak (die met die lange kogel) wellicht in de knoei met de vrije ruimte die volgens de handleiding van westfalia in acht genomen moet worden, met name aan de bovenzijde
gone
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: D2 '04 , TD5 : Auto verhogen, trekhaak verlagen
Overigens is op het oosterburenforum ook zo'n discussie lopende:
http://www.blacklandy.eu/blboard/forum/ ... ost1208887
http://www.blacklandy.eu/blboard/forum/ ... ost1208887
gone
-
Jasper Drenthe
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 04 Apr 2014, 19:08
Re: D2 '04 , TD5 : Auto verhogen, trekhaak verlagen
De verhoging wordt ongeveer 4 cm, dus ik hoop dat de trekhaak standaard kan blijven...
Re: D2 '04 , TD5 : Auto verhogen, trekhaak verlagen
Kennis van me stuurde me laatst een paar foto's van zijn nieuwe 2ehandse trekhaak. Daar zat een ongelooflijke lomp stuk staal tussen de originele trekhaak en de originele kogel. Na nadere studie lijkt me dat een demper van Dixon Bates, de shocklink; http://dixon-bate.co.uk/shop/gb/shockli ... coup-.html Ze verkopen ook adapterplaten dus het zou pas te maken moeten zijn.
Blijft de grote vraag of die onderdelen allemaal E-keur hebben.......
Blijft de grote vraag of die onderdelen allemaal E-keur hebben.......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten