Nieuwe watertemperatuur sensor gemonteerd. Hiervoor heb ik de chokesensor vervangen door een sensor voor een Equus meter. Zelf een nieuw driehoekig plaatje van aluminium gemaakt en hier de sensor in gemonteerd. Ik had mijn bril niet op en ik dacht koelvloeistof te hebben bijgevuld maar het bleek antivries te zijn geweest die ik voor mijn A-Fordje gebruik. Ik wil nu alles even doorspoelen en opnieuw afvullen met enkel koelvloeistof. Maar het duizelt mij nu van de kleuren. Wat kan ik nu voor kleur koelvloeistof in mijn lightweightje gooien?
Gr
Ruud
LWIIA 1971 2,25 benz. welke koelvloeistof?
-
Roger B.
Re: LWIIA 1971 koelvloeistof
strikt genomen is koelvloeistof antivries gemengd met water, tenminste de "oudere" blauwe/groene/gele koelvloeistof.
vraag me af of vervangen nu persé noodzakelijk is, maar in principe kan alles van vóór de OAT / G12 /G13 (die oranje/roze) er gewoon in gebruikt worden volgens mij.
Overigens is het wellicht ook van belang (als het al van belang is wat voor koelvloeistof van het "oude type" er in moet) even te vermelden om welke motor het gaat
vraag me af of vervangen nu persé noodzakelijk is, maar in principe kan alles van vóór de OAT / G12 /G13 (die oranje/roze) er gewoon in gebruikt worden volgens mij.
Overigens is het wellicht ook van belang (als het al van belang is wat voor koelvloeistof van het "oude type" er in moet) even te vermelden om welke motor het gaat
gone
- Erik Peters
Hallo Ruud,
Als de antivries (voor het A-Fordje) op ethyleenglycol basis is, dan zou ik het gewoon laten zitten. Eventueel nog een meting uitvoeren tot hoever de vorstbeveiling nu gaat.
Koelvloeistof is feitelijk antivries met gedemineraliseerd water.
Mocht je toch alles willen vervangen dan zou ik er organische koelvloeistof in doen op ethyleenglycol basis en wat voor kleur is niet belangrijk (tegenwoordig is het veel rood, maar het kan ook geel of groen zijn).
Groet,
Erik.
Ah, Roger is mij al voor.
Als de antivries (voor het A-Fordje) op ethyleenglycol basis is, dan zou ik het gewoon laten zitten. Eventueel nog een meting uitvoeren tot hoever de vorstbeveiling nu gaat.
Koelvloeistof is feitelijk antivries met gedemineraliseerd water.
Mocht je toch alles willen vervangen dan zou ik er organische koelvloeistof in doen op ethyleenglycol basis en wat voor kleur is niet belangrijk (tegenwoordig is het veel rood, maar het kan ook geel of groen zijn).
Groet,
Erik.
Ah, Roger is mij al voor.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- RobStewart
... Blue, Blue or Blue
DO NOT use OAT or G12 as it is some time known, it will eat the phosphor bronze bearing in the water pump housing. Use what was originally specified !!!
see http://lrch.nl/kennisbank/onderhoud-ser ... oeistoffen
Rob
DO NOT use OAT or G12 as it is some time known, it will eat the phosphor bronze bearing in the water pump housing. Use what was originally specified !!!
see http://lrch.nl/kennisbank/onderhoud-ser ... oeistoffen
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
-
Roger B.
Rob,
blauw, blauw, blauw, of blauw zeg je...
maar is de kleur 100% synoniem aan de samenstelling? pakweg 15 jaar terug en iets langer nog had je koelvloeistof in blauw, groen en soms ook geel als is die gele volgensmij antivries. maar tussen de groene en de blauwe was vooral de fabrikant het verschil (voor zover ik me kan herinneren)
blauw, blauw, blauw, of blauw zeg je...
maar is de kleur 100% synoniem aan de samenstelling? pakweg 15 jaar terug en iets langer nog had je koelvloeistof in blauw, groen en soms ook geel als is die gele volgensmij antivries. maar tussen de groene en de blauwe was vooral de fabrikant het verschil (voor zover ik me kan herinneren)
gone
- RobStewart
Roger B. schreef:maar is de kleur 100% synoniem aan de samenstelling?
... oh TRUCK, I knew there would be someone out there, what (if you had read it properly) meant was that the Pink, Reddish, Gay Purple (other preferences are available) is Organic Acid Technology which contain phosphates and these MUST NOT be used on the Series vehicles.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
- Erik Peters
RobStewart schreef:Roger B. schreef:maar is de kleur 100% synoniem aan de samenstelling?
... oh TRUCK, I knew there would be someone out there, what (if you had read it properly) meant was that the Pink, Reddish, Gay Purple (other preferences are available) is Organic Acid Technology which contain phosphates and these MUST NOT be used on the Series vehicles.
Rob
De meeste huidige organische koelvloeistoffen op basis van ethyleenglycol bevatten GEEN nitrieten, amines of fosfaten en zijn silicaat vrij (Silicaten kunnen in bepaalde omstandigheden een schurend poeder vormen).
Groet,
Erik.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 20 Sep 2014, 20:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Roger B.
Ja Rob, daar waren we het al over eens
had ik ook al gezegd......
maar vroeg me, gezien jouw fanatisme voor smurfenbloed, af of er nog significant verschil is tussen de blauwe groene en eventueel gele versies.
en Erik, dat verschilt nog steeds, je kunt nog steeds G12, G12a G13 kopen, en zoals ik het begrepen heb is G12 nog steeds niet aan te raden om met oudere koelmiddelen te combineren en zal er dus nog steeds wel e.e.a. in zitten dat niet samen gaat met spul in oudere koelvloeistof
maar vroeg me, gezien jouw fanatisme voor smurfenbloed, af of er nog significant verschil is tussen de blauwe groene en eventueel gele versies.
en Erik, dat verschilt nog steeds, je kunt nog steeds G12, G12a G13 kopen, en zoals ik het begrepen heb is G12 nog steeds niet aan te raden om met oudere koelmiddelen te combineren en zal er dus nog steeds wel e.e.a. in zitten dat niet samen gaat met spul in oudere koelvloeistof
gone
- Erik Peters
Roger B. schreef:en Erik, dat verschilt nog steeds, je kunt nog steeds G12, G12a G13 kopen, en zoals ik het begrepen heb is G12 nog steeds niet aan te raden om met oudere koelmiddelen te combineren en zal er dus nog steeds wel e.e.a. in zitten dat niet samen gaat met spul in oudere koelvloeistof
Ruud was van plan om alle koelvloeistof te vervangen, dan wordt er niks gemengd.
De meest gangbare organische koelvloeistof momenteel is G12+(plus) en die is o.a. silicaat vrij (en fosfaat vrij). Die silicaten werden in eerste instantie toegevoegd (G12 koelvloeistof) ter bescherming van het aluminium (blok, kop, radiateur), maar gaf in sommige gevallen veel problemen (o.a. versnelde slijtage waterpomp) en het is dus beter G12 niet te gebruiken.
G12+ is feitelijk weer een stapje terug en mag zelfs gemengd worden met G11 (blauw, geel, groen), alleen levert dat een vieze kleur op. (G12 mag je niet mengen met G11 koelvloeistof, dan ontstaat bruine drab).
Om de verwarring nog groter te maken; G12 en G12+ zijn allebei rood van kleur.
Ruud kan, denk ik, het beste gewoon de antivries laten zitten, want hoogstwaarschijnlijk is de antivries voor dat A-Fordje ook op basis van (mono-)ethyleenglycol (en dat wordt ook voorgeschreven door LR).
Groet,
Erik.
- ikke jelle
ben het met rob eens hoor .
toen ik uitzocht welke vloeistof ik nodig had voor de 2a (vraag me niet naar de specs)
was de blauwe de enige die niet de rotzooi erin had wat kon vreten.
en volgens de man van de brezan: kleur zegt wat over de samenstelling hoever dat merk gebonden is weet ik niet.
maar verschil tussen blauw groen of rood lijkt me duidelijk.
zo'n rose/paarse kleurtje is gewoon niet geschikt blijkt
toen ik uitzocht welke vloeistof ik nodig had voor de 2a (vraag me niet naar de specs)
was de blauwe de enige die niet de rotzooi erin had wat kon vreten.
en volgens de man van de brezan: kleur zegt wat over de samenstelling hoever dat merk gebonden is weet ik niet.
maar verschil tussen blauw groen of rood lijkt me duidelijk.
zo'n rose/paarse kleurtje is gewoon niet geschikt blijkt
groet jelle