Vanavond op weg naar huis m'n temp meter veels te hoog.
Prefentief m'n kachel en blower erbij gezet, en voelde duidelijk aan de warmteafgifte ervan dat het koelwater echt serieus warm was.
Gestopt bij een pomp langs snelweg, de dop van het expansievat los gedraaid; stond onder zware druk en in 1 keer losdraaien zou gegeranderd een bloedhete spuitfontijn betekenen.
Gewacht en toen het verantwoord genoeg was, geheel los gedraaid en het toch her en der spuitende en ontsnappende water bijgevuld .
Weer de snelweg op, zelfde ritueel, meter max in her rood, en op hoopr van zegen naar huis gereden.
- Raar: na bijvullen was de kachelwarmte afgifte ronduit lauw(tm thuis aankomen, dus pakweg een rit van 15 min vanaf tussenstop pomp), maar meter zoals aangegeven max in het rood-
weer de handeling herhaald, dop stond onder dikke vette druk, hoorde nu ook allerlei geborrel in het expansievat.
Biovenste dikke slang van de radiator voelde naast echt goed heet volgens mij ook (te) hard aan.
Na enige afkoeling een stuk beter inknijpbaar.
Welke ellende heb ik voor m'n kiezen?
110 200 tdi koelwaterprobleem
110 200 tdi koelwaterprobleem
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re: 110 200 tdi koelwaterprobleem
Kapotte viscofan? Verstopte radiateur? Lekke koppakking?
Kwestie van alle dingen nalopen en uitsluiten.
Kwestie van alle dingen nalopen en uitsluiten.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: 110 200 tdi koelwaterprobleem
Is een oudere verstopte radiator nog enigzins fatsoenlijk te spoelen/ te reinigen van binnen dat je weet, of is dat eigenlijk kansloos?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re: 110 200 tdi koelwaterprobleem
Originele 200tdi??
Ik heb een conversie : disco 200tdi
Maar de vorige eigenaar was het expansievat vergeten
Zat nog originele koperen in, en die heeft een andere werktemp. Dan de plastic 200tdi versie
Heb ik een half jaar over gedaan om dat uiteindelijk te constateren
Maar nu al 3 jaar prima op temp met originele plastieke versie
Ook maar voor zekerheid buiten de originele tempmeter een extra digimeter op radiator intake gezet... En als deze boven de 83* gr komt gooi ik de kenlowe aan
Ik heb een conversie : disco 200tdi
Maar de vorige eigenaar was het expansievat vergeten
Zat nog originele koperen in, en die heeft een andere werktemp. Dan de plastic 200tdi versie
Heb ik een half jaar over gedaan om dat uiteindelijk te constateren
Maar nu al 3 jaar prima op temp met originele plastieke versie
Ook maar voor zekerheid buiten de originele tempmeter een extra digimeter op radiator intake gezet... En als deze boven de 83* gr komt gooi ik de kenlowe aan
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: 110 200 tdi koelwaterprobleem
druk op koelsysteem is normaal, ook lijkt de normale druk erg veel als je het vat na afzetten van de motor wil openen. Ook borrelen is dan (bij openen expansievat) normaal omdat door wegvallen van de druk het water dat (te heet en dus) > 100 graden is gaat koken.
Ook ontsnappen van water is vrij normaal als je de druk er via de dop er uit laat.
wat Edward zegt...
koppakking checken door CO2 meting in het koelwater
radiateur in and out bekijken op verstoppingen
visco checken
waterpomp kan ook nog
thermostaat
Ook ontsnappen van water is vrij normaal als je de druk er via de dop er uit laat.
wat Edward zegt...
koppakking checken door CO2 meting in het koelwater
radiateur in and out bekijken op verstoppingen
visco checken
waterpomp kan ook nog
thermostaat
gone
Re: 110 200 tdi koelwaterprobleem
@ppw, jep , dat wil zeggen origineel 2.5 td , later een def 200tdi ingebouwd met de kunstof expansieversie, zoals het hoort.
@ roger; allemaal duidelijk.
alleen 1 ding, ik heb meerder keren in het verleden weleens met motor op bedrijfstemp de dop van het expansievat gelost, maar nimmer zoveel druk gehad als nu, echt noway.
voorheen gewoon even het bekende gesis, en dan kon je hem 100 % veilig losdraaien.
nu is het echt een onwijse druk erop, niet normaal.
ga morgen prefentief bij budget gelijk nieuwe waterpomp en visco halen(die is sowieso kaduk), en zal de rad. chekken voor zover dat gaat.
@ roger; allemaal duidelijk.
alleen 1 ding, ik heb meerder keren in het verleden weleens met motor op bedrijfstemp de dop van het expansievat gelost, maar nimmer zoveel druk gehad als nu, echt noway.
voorheen gewoon even het bekende gesis, en dan kon je hem 100 % veilig losdraaien.
nu is het echt een onwijse druk erop, niet normaal.
ga morgen prefentief bij budget gelijk nieuwe waterpomp en visco halen(die is sowieso kaduk), en zal de rad. chekken voor zover dat gaat.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: 110 200 tdi koelwaterprobleem
nee, maar als ie te heet is, is de druk ook hoger wellicht... maar ik sluit een koppakking niet uit
gone
Re: 110 200 tdi koelwaterprobleem
okee, nou duimen dan maar..
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: 110 200 tdi koelwaterprobleem
als je de pomp vervangen gaat, koelsysteem leeg laten, radiateur er uit pakken en met tuinslang uitwendig schoon maken.
voor de binnenkant ... tja... zal vast wel wat voor in de handel zijn geen idee of spul voor een koffieapparaat geschikt is....en of het überhaupt zin heeft, en of ie het overleefd....
voor de binnenkant ... tja... zal vast wel wat voor in de handel zijn geen idee of spul voor een koffieapparaat geschikt is....en of het überhaupt zin heeft, en of ie het overleefd....
gone
Re: 110 200 tdi koelwaterprobleem
Ok roger duidelijk.
de rad. is aan de buitenkant opzeker schoon, ik vrees dat interne vervuiling eerder van toepaasing is.
bij mij zit ie er nu 80.000 km in, kreeg de rad mee met het blok, hoorde daar dus zeer ws bij, al met al denk ik dat die rad dus minimaal 12 oud is
ja, dan mag vervanging ook wel zo langzamerhand denk ik..
de rad. is aan de buitenkant opzeker schoon, ik vrees dat interne vervuiling eerder van toepaasing is.
bij mij zit ie er nu 80.000 km in, kreeg de rad mee met het blok, hoorde daar dus zeer ws bij, al met al denk ik dat die rad dus minimaal 12 oud is
ja, dan mag vervanging ook wel zo langzamerhand denk ik..
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten