110 200 tdi koelwaterprobleem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

110 200 tdi koelwaterprobleem

Berichtdoor tim » 18 Sep 2014, 22:08

Vanavond op weg naar huis m'n temp meter veels te hoog.
Prefentief m'n kachel en blower erbij gezet, en voelde duidelijk aan de warmteafgifte ervan dat het koelwater echt serieus warm was.
Gestopt bij een pomp langs snelweg, de dop van het expansievat los gedraaid; stond onder zware druk en in 1 keer losdraaien zou gegeranderd een bloedhete spuitfontijn betekenen.
Gewacht en toen het verantwoord genoeg was, geheel los gedraaid en het toch her en der spuitende en ontsnappende water bijgevuld .
Weer de snelweg op, zelfde ritueel, meter max in her rood, en op hoopr van zegen naar huis gereden.
- Raar: na bijvullen was de kachelwarmte afgifte ronduit lauw(tm thuis aankomen, dus pakweg een rit van 15 min vanaf tussenstop pomp), maar meter zoals aangegeven max in het rood-
weer de handeling herhaald, dop stond onder dikke vette druk, hoorde nu ook allerlei geborrel in het expansievat.
Biovenste dikke slang van de radiator voelde naast echt goed heet volgens mij ook (te) hard aan.
Na enige afkoeling een stuk beter inknijpbaar.

Welke ellende heb ik voor m'n kiezen?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: 110 200 tdi koelwaterprobleem

Berichtdoor Edward » 18 Sep 2014, 22:16

Kapotte viscofan? Verstopte radiateur? Lekke koppakking?

Kwestie van alle dingen nalopen en uitsluiten. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: 110 200 tdi koelwaterprobleem

Berichtdoor tim » 18 Sep 2014, 22:20

Is een oudere verstopte radiator nog enigzins fatsoenlijk te spoelen/ te reinigen van binnen dat je weet, of is dat eigenlijk kansloos?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: 110 200 tdi koelwaterprobleem

Berichtdoor ppw » 18 Sep 2014, 22:23

Originele 200tdi??
Ik heb een conversie : disco 200tdi
Maar de vorige eigenaar was het expansievat vergeten
Zat nog originele koperen in, en die heeft een andere werktemp. Dan de plastic 200tdi versie :roll:
Heb ik een half jaar over gedaan om dat uiteindelijk te constateren
Maar nu al 3 jaar prima op temp met originele plastieke versie :D
Ook maar voor zekerheid buiten de originele tempmeter een extra digimeter op radiator intake gezet... En als deze boven de 83* gr komt gooi ik de kenlowe aan :roll:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: 110 200 tdi koelwaterprobleem

Berichtdoor Roger B. » 18 Sep 2014, 22:26

druk op koelsysteem is normaal, ook lijkt de normale druk erg veel als je het vat na afzetten van de motor wil openen. Ook borrelen is dan (bij openen expansievat) normaal omdat door wegvallen van de druk het water dat (te heet en dus) > 100 graden is gaat koken.
Ook ontsnappen van water is vrij normaal als je de druk er via de dop er uit laat.

wat Edward zegt...

koppakking checken door CO2 meting in het koelwater
radiateur in and out bekijken op verstoppingen
visco checken
waterpomp kan ook nog
thermostaat
gone

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: 110 200 tdi koelwaterprobleem

Berichtdoor tim » 18 Sep 2014, 22:34

@ppw, jep , dat wil zeggen origineel 2.5 td , later een def 200tdi ingebouwd met de kunstof expansieversie, zoals het hoort.

@ roger; allemaal duidelijk.
alleen 1 ding, ik heb meerder keren in het verleden weleens met motor op bedrijfstemp de dop van het expansievat gelost, maar nimmer zoveel druk gehad als nu, echt noway.
voorheen gewoon even het bekende gesis, en dan kon je hem 100 % veilig losdraaien.
nu is het echt een onwijse druk erop, niet normaal.
ga morgen prefentief bij budget gelijk nieuwe waterpomp en visco halen(die is sowieso kaduk), en zal de rad. chekken voor zover dat gaat.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: 110 200 tdi koelwaterprobleem

Berichtdoor Roger B. » 18 Sep 2014, 22:41

nee, maar als ie te heet is, is de druk ook hoger wellicht... maar ik sluit een koppakking niet uit
gone

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: 110 200 tdi koelwaterprobleem

Berichtdoor tim » 18 Sep 2014, 22:43

okee, nou duimen dan maar..
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: 110 200 tdi koelwaterprobleem

Berichtdoor Roger B. » 18 Sep 2014, 22:47

als je de pomp vervangen gaat, koelsysteem leeg laten, radiateur er uit pakken en met tuinslang uitwendig schoon maken.

voor de binnenkant ... tja... zal vast wel wat voor in de handel zijn geen idee of spul voor een koffieapparaat geschikt is....en of het überhaupt zin heeft, en of ie het overleefd....
gone

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: 110 200 tdi koelwaterprobleem

Berichtdoor tim » 18 Sep 2014, 23:03

Ok roger duidelijk.
de rad. is aan de buitenkant opzeker schoon, ik vrees dat interne vervuiling eerder van toepaasing is.
bij mij zit ie er nu 80.000 km in, kreeg de rad mee met het blok, hoorde daar dus zeer ws bij, al met al denk ik dat die rad dus minimaal 12 oud is
ja, dan mag vervanging ook wel zo langzamerhand denk ik..
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten