Defender 110, 200tdi discoblok controle goede werking Turbo

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
slimmerik

Defender 110, 200tdi discoblok controle goede werking Turbo

Berichtdoor slimmerik » 16 Sep 2014, 10:56

Ik heb een disco 200tdi blok in mijn 110 maar twijfel nu of turbo goed werkt. Ik ga niet harder van 100. Trek maar langzaam op.
Hoe kan ik het beste een turbo checken? Iemand praktische een tip?
De klep in de turbo zou vast kunnen zitten begreep ik zodat hij geen druk opbouwt. Is het voor een eenvoudige klusser mogelijk om dit te checken? Zel de turbo los halen een optie?

Alvast dank.
Erik

Waterrover
Beheerder

Re: Defender 110, 200tdi discoblok controle goede werking Tu

Berichtdoor Waterrover » 18 Sep 2014, 16:31

Hoi Slimmerik,

Hier een link naar een Turbodiagnose. http://www.turbo-hulp.nl/storingsdiagnose.html
Hopelijk wordt je er wijzer van?

Groet, Chris

Harmz

Re: Defender 110, 200tdi discoblok controle goede werking Tu

Berichtdoor Harmz » 23 Sep 2014, 19:30

Hallo S.
De vraag is of het lage vermogen te maken heeft met de Turbo. Check eerst even dieselfilter, luchtfilter en eventuele lekkages in de luchtslangen.
De turbo van mijn 2.5 TD heeft ook een klep. Deze klep is echter om er voor te zorgen dat de druk in de Turbo niet te hoog wordt, en staat standaard dicht. Als deze vast zou zitten in zijn standaard stand is er eerder een risico voor overdruk dan onderdruk.
Of je turbo het goed doet kun je redelijk eenvoudig testen:
1. Verwijder de luchtslang bij de ingang van de turo en controleer of je het schoepenwiel ziet draaien als je gas geeft. Als dit zo is heb je in iedergeval geen vastgelopen turbo.
2. Sluit op het slangetje dat van de turbo naar de ovderdrukklep hevel gaat (waste gate) een drukmeter aan.
De druk die maximaal toegestaan is staat in de manual. Let er wel op dat deze druk alleen bij zware belasting wordt gehaald, dus op toeren in z'n vrij zal wat minder druk geven. Bij een 2.5TD is deze druk 0.6 bar geloof ik (zie vorig forum van mij). bij een 200 Tdi is deze vast iets hoger.
Defender 110 2.5 TD '89 als studie/ leer object

Terug naar “Techniek”