Beste leden,
Mijn serie 2A moest naar de APK en werd na uitvoerige inspectie van een RDW keurmeester ( steekproef ) afgekeurd!
Het linker wiellager was hoorbaar. De LR heeft vrijloopnaven, dus na het demonteren van deze naaf (pees gebroken) de hub met lagers uit elkaar gehaald. Ik heb niets vreemds kunnen ontdekken, maar voor de zekerheid nieuwe lagers gemonteerd.
Na het terug plaatsen van de hub de lagers op een paar manieren opgespannen los vast, vast en heel vast) maar ik hoor nog steeds een lager. Ik heb de nieuwe lagers goed in het vet gezet maar het mag niet baten, iemand een idee ?
Bij voorbaat dank.
Groeten,
Bastiaan
S2a 1962 200di Wiellager blijft hoorbaar
S2a 1962 200di Wiellager blijft hoorbaar
Laatst gewijzigd door 13Bas op 15 Sep 2014, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- ToyRoverlander
Re: S2a '?? : Wiellager blijft hoorbaar
Is het niet de remtrommel die langs de ankerplaat schuurt oid?
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
Re: S2a 1962 200di Wiellager blijft hoorbaar
Nee het is niet de remtrommel, want ook zonder de trommel is het hoorbaar.
Nu heb ik een minuscule gaatje ontdekt in de lagerschaal, waarvan ik dacht dat het het niet was, maar ga deze toch maar vervangen als het me lukt om de lagerschaal uit de hub te krijgen.
Groeten,
Bastiaan
Nu heb ik een minuscule gaatje ontdekt in de lagerschaal, waarvan ik dacht dat het het niet was, maar ga deze toch maar vervangen als het me lukt om de lagerschaal uit de hub te krijgen.
Groeten,
Bastiaan
- ToyRoverlander
Dacht dat je nieuwe lagers had gemonteerd? Of heb je nieuwe lagers in oude lagerschalen gedaan? Zoja, dat is een big no-no.
Lagerschalen komen er makkelijk uit met een hamer en een oude schroevedraaier. Heb je vaak genoeg gewoon op straat vervangen
. Niet meteen de oude lagerschalen weggooien want die komen goed van pas bij het erin tikken van de nieuwe. Daar overigens ook even bij opletten dat je ze trapsgewijs zeg maar op elkaar legt. Het dikke deel van het oude lager op de dunne kant van de nieuwe anders als die oude klemt krijg je hem er heel moeilijk weer uit
.
Ook niet stomtoevallig een deel van de hub die ergens langs op schaaft?
Lagerschalen komen er makkelijk uit met een hamer en een oude schroevedraaier. Heb je vaak genoeg gewoon op straat vervangen
Ook niet stomtoevallig een deel van de hub die ergens langs op schaaft?
Toy-Rover
-
Roger B.
messing drevel gebruiken om lagerschalen in te tikken, geen schade mocht je langs de schaal schieten
gone
- ikke jelle
nog een tip voor nieuw lager erin tikken
oude schaal met een 1mm slijpschijf overmidden halen ideaal als het lager wat dieper zit
klemt wel maar zit niet vast
als de oude schaal te vast zit een lasje leggen dan krimpt de schaal zo los na het afkoelen
electrode lassen en omgeving met tape zetten dan hoef je niet direct bang te zijn voor schade door evt spetters
gaat het om de binnen schaal dan meteen heet loshalen
oude schaal met een 1mm slijpschijf overmidden halen ideaal als het lager wat dieper zit
klemt wel maar zit niet vast
als de oude schaal te vast zit een lasje leggen dan krimpt de schaal zo los na het afkoelen
electrode lassen en omgeving met tape zetten dan hoef je niet direct bang te zijn voor schade door evt spetters
gaat het om de binnen schaal dan meteen heet loshalen
groet jelle
Re: S2a 1962 200di Wiellager blijft hoorbaar opgelost!
Beste heren,
Het probleem is opgelost, de lagers opnieuw vervangen en nu ook met twee nieuwe schalen, ze kwamen er na wat tikken met een beitel redelijk soepel uit. Ik had de nieuwe in de vriezer gekegd en de hub in de zon. De nieuwe schalen met behulp van de oude schalen ( dank voor de tip ) er in getikt.
Een echte beginners fout om te denken dat ik ze kon laten zitten, al doende leert men.
Allen bedankt voor jullie reacties en advies,
Bastiaan
Het probleem is opgelost, de lagers opnieuw vervangen en nu ook met twee nieuwe schalen, ze kwamen er na wat tikken met een beitel redelijk soepel uit. Ik had de nieuwe in de vriezer gekegd en de hub in de zon. De nieuwe schalen met behulp van de oude schalen ( dank voor de tip ) er in getikt.
Een echte beginners fout om te denken dat ik ze kon laten zitten, al doende leert men.
Allen bedankt voor jullie reacties en advies,
Bastiaan