Def '?? 2,4 Tdci Afslaan bij stationair toerental

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Vincent def td4

Def '?? 2,4 Tdci Afslaan bij stationair toerental

Berichtdoor Vincent def td4 » 05 Sep 2014, 19:18

Heb een probleem met mijn defender puma 2.4
Deze slaat telkens af bij stationairlopen.
van de week is er al een of andere valve vervangen maar probleem blijft!
egr klep is tijdens garantie al vervangen +/- 60000 kilometer.
probleem is alleen bij warme motor.
weet iemand wat dat kan zijn :(

RobStewart

Re: stationair lopen puma 2.4

Berichtdoor RobStewart » 06 Sep 2014, 14:39

... mostly Software problems with the Puma, Engine Management, Pilot Learning and Injector control are the prime candidates.

Now that said I had a similar one at work last week ...

So it cuts out only when warm and mainly when running at idle. Now there is no fuel pump on the 2.4 Puma, the injection pump contains the fuel pump so there is nothing to push the fuel through from the tank to the injection pump and at idle then the fuel entering the pump is relativity low.

So a bit of diagnostics and I pulled the fuel filter (just in front of the right hand rear wheel). Now the filter had some black sludge in it on the top, which wasn't supposed to be there, further investigation showed that it was rubber ... and sure enough the breather from the tank had started to disintegrate and was falling into the tank,and being pulled into the filter blocking it.

The breathers fail on a regular basis so I'd be looking there.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Vincent def td4

Berichtdoor Vincent def td4 » 06 Sep 2014, 22:59

Ok Rob,

Ga ik eens kijken of er iets met dat filter is! ;)

Thx

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Sep 2014, 09:50

RobStewart schreef:... ...

So a bit of diagnostics and I pulled the fuel filter (just in front of the right hand rear wheel). Now the filter had some black sludge in it on the top, which wasn't supposed to be there, further investigation showed that it was rubber ... and sure enough the breather from the tank had started to disintegrate and was falling into the tank,and being pulled into the filter blocking it.

The breathers fail on a regular basis so I'd be looking there.

Interesting :idea:

Betreft dit alleen een zekere lichting van Puma's of zijn ze uiteindelijk allemaal wel een keertje aan de beurt ?
Heeft men bij LandRover gedacht ... een "breather" hoeft niet diesel-proof te zijn ... het is immers een breather die alleen hoeft te ademen ?
('t Is natuurlijk weer een mooi voorbeeldje van "hoe dom kan je zijn" - nadat de eerste Puma's een ondeugdelijke breather hadden waardoor er zooi in de tank kwam en er allerlei vreemde storingen optraden - nu een "sluip-moordenaar" die pas na jaren desintegreert en het brandstof-systeem blokkeert.)

Groeten MarcS

Edward

Re: Def '?? 2,4 Tdci Afslaan bij stationair toerental

Berichtdoor Edward » 07 Sep 2014, 22:35

De mijne loopt weliswaar stationair zonder af te slaan, maar wel met een soort van regelmatige twijfelslag oid erin. Niet om aan te horen.... :roll: :roll:

En over sluipmoordenaar gesproken Marc; maat van me (Harry) heeft een nieuw blok (onderblok) in z'n Puma van '08 laten hangen nadat van het oude blok het small-end (pistonlager) van de voorste cilinder eruit gelopen was. Gelukkig luistert Harry goed naar z'n wagen en had hij een soort van klop gehoord. Eerst de distributie vervangen met idd een opgerekte ketting maar daar was het niet mee af......

Schijnt bij de vroege blokken een paar te nauwe oliekanalen te zijn..... :shock: :shock: Blok had net geen drie ton gelopen.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Sep 2014, 00:19

Tja ... 't kan dus nog een heleboel erger.
Verborgen gebrekje dat het blok in zich heeft en daarmee versneld naar de eeuwige jachtvelden jaagt.
De Td5 had een oliepomp-boutje .... 't altijd wat.

Groeten MarcS

PS Ik meen dat ik Harry al eens in het "wild" gezien heb? Maar dat was dan voor zijn Puma-avontuur.

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Sep 2014, 00:48

Dat zou kunnen, hij rijdt ook 90 td5. Ik maak me ook niet druk hoor, de Disco is ook een loterij volgens velen want het boutje heb ik nooit gecontroleerd. Een beetje spanning moet je houden in het leven. :lol: :lol:

En al zou de Puma ooit stuk lopen, ik heb nog 170.000 kilometer te gaan tot Harry z'n km stand, dan zie ik dan wel of ik hem reviseer, vervang voor een 2.4 of dat ik er een 3.2 5cilinder inhang. :D

Al hoor ik over die vijfcilinders meer slechte dan goede verhalen. :mrgreen: :mrgreen:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Sep 2014, 14:41

Edward schreef:Al hoor ik over die vijfcilinders meer slechte dan goede verhalen. :mrgreen: :mrgreen:

't Is dan natuurlijk de vraag of die slechte verhalen jou zouden tegenhouden .... :twisted:

Groeten MarcS

Vincent def td4

Berichtdoor Vincent def td4 » 10 Sep 2014, 22:32

problemen met stationair lopen zijn sinds zondag ineens verdwenen :D .
Auto heeft vandaag grote beurt gehad en als het goed is is ook brandstoffilter vervangen.
in elk geval bedankt voor de hulp.

gr vincent

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Sep 2014, 08:56

Vincent def td4 schreef:problemen met stationair lopen zijn sinds zondag ineens verdwenen :D .
Auto heeft vandaag grote beurt gehad en als het goed is is ook brandstoffilter vervangen.
in elk geval bedankt voor de hulp.

Dus een goede kans dat het een verstopt brandstof-filter was .... alleen de vraag waarmee ... met desintegrerend rubber van de breather ??

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”