Weet iemand of het mogelijk/ verstandig is, om op de voorwielen een kleinere bandenmaat te rijden dan achter, bij een 4x4 aangedreven auto?
Het lijkt mij dat als er op beide wielen dezelfde snelheid in aandrijving wordt gebracht, dit bij verschillende maten toch ergens moet gaan wringen, of zie ik iets over het hoofd?
Tom
Alg. : Verschil in bandenmaat voor / achter
Re: Verschil in bandenmaat voor / achter
De middendiff vangt dat verschil op, maar het mooist is gelijke maten zodat alles zo min mogelijk belast wordt. Bij een Freelander komt het nog wat preciezer, die wordt daar helemaal niet blij van.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Verschil in bandenmaat voor / achter
In aanvulling op de opmerking van Edward:
Bij gelijke bandenmaat voor en achter draaien de voorwielen iets vaker rond als de achterwielen, want door de bochten en sowieso ook door de vetergang leggen de voorwielen een langere weg af als de achterwielen.
Bij de "traditionele" aandrijving met een middendifferentieel (dus niet die van de Series of de Freelander 1) vangt het middendifferentieel dit verschil op, het binnenwerk van het middendifferentieel draait dus in een traag tempo zijn rondjes om de verschillen tussen voor en achter te egaliseren (en dat is maar goed ook want als het vrijwel altijd stil zou staan dan zou de smering een probleem kunnen worden - let op het middendifferentieel kan er niet tegen als het iets langer dan even grote verschillen moet egaliseren).
Dus wat betreft het weglengteverschil tussen voor en achteras zou je wellicht liever de iets grotere bandenmaat vóór kunnen willen. Als je dan met DiffLock rijdt dan krijg je een beperkte voorwielslip, de voorwielen willen iets "harder" als de achterwielen en dat is best handig als je de bocht om wilt.
Groeten MarcS
Bij gelijke bandenmaat voor en achter draaien de voorwielen iets vaker rond als de achterwielen, want door de bochten en sowieso ook door de vetergang leggen de voorwielen een langere weg af als de achterwielen.
Bij de "traditionele" aandrijving met een middendifferentieel (dus niet die van de Series of de Freelander 1) vangt het middendifferentieel dit verschil op, het binnenwerk van het middendifferentieel draait dus in een traag tempo zijn rondjes om de verschillen tussen voor en achter te egaliseren (en dat is maar goed ook want als het vrijwel altijd stil zou staan dan zou de smering een probleem kunnen worden - let op het middendifferentieel kan er niet tegen als het iets langer dan even grote verschillen moet egaliseren).
Dus wat betreft het weglengteverschil tussen voor en achteras zou je wellicht liever de iets grotere bandenmaat vóór kunnen willen. Als je dan met DiffLock rijdt dan krijg je een beperkte voorwielslip, de voorwielen willen iets "harder" als de achterwielen en dat is best handig als je de bocht om wilt.
Groeten MarcS
Re: Alg. : Verschil in bandenmaat voor / achter
OK, duidelijke uitleg. Bedankt voor jullie reacties.
Tom
Tom
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten