ik heb een probleem met verlichting.
ik dacht dat het rechter bolletje kapot was maar dat is niet het probleem.
hij brand minderfel en als ik grootlicht aan zet doet hij niks.
het is net of ik daar minder stroom op krijg waardoor hij zwakker brand.
ik denk zelf aan corossie ergens maar weet het niet zeker.
van een impreza weet ik alles te vinden maar een FL is nieuw voor mij!!
FL1, '00 koplamp brandt zwak
FL1, '00 koplamp brandt zwak
Laatst gewijzigd door ruffie op 02 Sep 2014, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Roger B.
Re: koplamp freelander 1
download of koop een CDrom met RAVE erop waarbij ook de Freelander inbegrepen is, dan heb je werkplaatshandboek met elektrische schema's er bij.
meten is weten natuurlijk...
meet met aangesloten lamp (zodat de boel belast is) op de koplampstekker tussen massa aansluiting en dimlicht aansluiting de spanning, (zal beduidend onder de accuspanning liggen) meet vervolgens tussen de minpool van de accu en de dimlicht aansluiting.
Als je nu wel ongeveer accuspanning meet, dan weet je dat het in je massa draad zit, draad terug volgen en kijken of je massapunt tegenkomt voordat je de draad verliest in een kabelboom. Verder kun je iig de massapunten onder de motorkap zoeken en schoonmaken
meten is weten natuurlijk...
meet met aangesloten lamp (zodat de boel belast is) op de koplampstekker tussen massa aansluiting en dimlicht aansluiting de spanning, (zal beduidend onder de accuspanning liggen) meet vervolgens tussen de minpool van de accu en de dimlicht aansluiting.
Als je nu wel ongeveer accuspanning meet, dan weet je dat het in je massa draad zit, draad terug volgen en kijken of je massapunt tegenkomt voordat je de draad verliest in een kabelboom. Verder kun je iig de massapunten onder de motorkap zoeken en schoonmaken
gone
dan ga ik zo als het droog blijft even zoeken.
en anders leg ik een nieuwe aarde draad aan als ik het niet vind!!
en anders leg ik een nieuwe aarde draad aan als ik het niet vind!!
was een massa probleem, wel de kabel gevonden waar het probleem zat.
maar de kabelbreuk of dergelijke niet. dus het massakabeltje er naast bloot gemaakt en doorverbonden met die andere. alles doet weer wat het moet doen!!
maar de kabelbreuk of dergelijke niet. dus het massakabeltje er naast bloot gemaakt en doorverbonden met die andere. alles doet weer wat het moet doen!!
Het kan zijn dat dit voor het massakabeltje dat nu een extra taak krijgt toebedeeld een te grote belasting wordt. Je zou moeten kijken welke verbruikers van dat kabeltje gebruik maken en hoe die afgezekerd zijn. De som van de waarden van die zekeringen mag niet groter zijn dan wat het kabeltje aan kan,
Re: FL1, '99 koplamp brandt zwak
Aanvulling op mijn vorige posting: De beste oplossing is om het massaprobleem op te lossen zodat het weer origineel is of anders, dit is dan wel een nood-oplossing, een massapunt maken op het chassis.
Re: FL1, '99 koplamp brandt zwak
de - kabel die ik heb gebruikt is van het groot licht.
-
Roger B.
Re: FL1, '00 koplamp brandt zwak
het grootlicht en het dimlicht gebruiken dezelfde massadraad...... gaan drie kabels naar het H4 lampje, Dimlicht plus, Grootlicht plus en Massa
gone