de series is verder knap, heb ik in 2.5 jaar tijd gerestaureerd.
heb geen trek om hem aldoor te moeten schorsen, wil hem kunnen pakken als ik zin heb om een rondje te rijden.
afijn. Als ik het goed begrijp moet ik een motor van een disco hebben met een koppelingshuis en versnellingsbak van een defender zodat mn versnellingspoken op ongeveer de goed plek uit komen.
S3 '?? ombouw 2.25 b naar 200tdi met lt77 versnellingsbak
- Erik Peters
Re: ombouw 2.25 benzine naar 200tdi met lt77 versnellingsbak
Landmarcs schreef:M.Koopman schreef:reden dat ik de series ombouw in plaats van dat ik een defender koop, is dat ik dan weer verplicht ben wegenbelasting te gaan betalen, en dat ga ik financieel niet trekken. plus dat het een hobby auto is die op die manier wel erg veel gaat kosten ten opzichte van de kilometers die ik er mee rij.
Zet dan aan het eind van de rit eens al de kosten die je gemaakt hebt op een rij ...
Ik ken iemand die een oudere 109 opknapte (toentertijd niet eens zo oud) ... en uiteindelijk tot de conclusie kwam dat ie beter een 110 nieuw had kunnen kopen (en dat uiteindelijk ook deed).
Wegenbelasting kan je ook "sparen" door slim te schorsen.
Groeten MarcS
Klopt.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Roger B.
M.Koopman schreef:de series is verder knap, heb ik in 2.5 jaar tijd gerestaureerd.
heb geen trek om hem aldoor te moeten schorsen, wil hem kunnen pakken als ik zin heb om een rondje te rijden.
afijn. Als ik het goed begrijp moet ik een motor van een disco hebben met een koppelingshuis en versnellingsbak van een defender zodat mn versnellingspoken op ongeveer de goed plek uit komen.
en je assen zijn niet geschikt voor permanente vierwieldrive dus ook daar (zoals je eerder zelf al opmerkte) wat aan doen.
gone
Klopt Roger,
zoals ook in de begin post aangegeven, zal ik deze ook vervangen door Disco 1 assen.
zoals ook in de begin post aangegeven, zal ik deze ook vervangen door Disco 1 assen.
M.Koopman schreef:Klopt Roger,
Dat die spoorbreedte compleet afwijkt zien we dan maar door de vingers?
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
defender spatbord verbreders er op en klaaaar
gone
-
Landmarcs
Edward schreef:M.Koopman schreef:Klopt Roger,
Dat die spoorbreedte compleet afwijkt zien we dan maar door de vingers?
Beter zo de spoorbreedte aanpassen als met spoorverbreders (en die laatste "mogen" dan weer wel, althans vlgs velen).
Groeten MarcS
Hier en daar gelezen dat spoorverbreders een negatief effect zouden kunnen hebben op de wiellagers.
Maar wat is dan het verschil met velgen met een flinke offset?
In dat geval komt de dragende kracht van de band/velg toch ook verder te staan tov de locatie van het wiellager?
In dat geval komt de dragende kracht van de band/velg toch ook verder te staan tov de locatie van het wiellager?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
tim schreef:Hier en daar gelezen dat spoorverbreders een negatief effect zouden kunnen hebben op de wiellagers.
Niks. jaren met spoorverbreders gereden, op een Disco, en behalve een betere draaicirkel merk je er niks van.
Met sommige banden kun je soms een trilling ergens hebben en dan meestal als je spoorverbreders monteert bij banden die er al een tijd opliggen.
Bij de 130 heb ik idd offset velgen en dat werkt net zo.
Edward van Vugt
-
Landmarcs
tim schreef:Hier en daar gelezen dat spoorverbreders een negatief effect zouden kunnen hebben op de wiellagers.
Dag Tim,
Het negatief effect strekt zich verder uit als alleen de wiellagers, het geheel van besturingsorganen wordt zwaarder belast, en de stuurgeometrie wordt (negatief) beïnvloed. Overigens blijkt uit de praktijk dat zolang het allemaal niet te extreem is de theoretische problemen in de praktijk niet al te snel naar boven komen. (Ik hoorde van een boswachter in Les Landes dat ze relatief veel PAS-problemen hadden, maar daar wordt dus bijna uitsluitend met bredere banden en weinig lucht in het duinzand gereden - en wellicht als de spreekwoordelijke "houthakker" - dus was het de stuurbekrachtiging die als eerste aan de beurt was.)
Dan de vergelijking met velgen met meer offset: Verschil is er niet, hoogstens is er iets extra gewicht van de spoorverbreders.
En dan komt direct de vergelijking met bredere banden+velgen zoals ipv standaard staal => heavy-duty (=Wolf) en van 7.5x16 naar 235/85x16.
Ook daar komt er rubber aan de buitenkant bij en worden de reactiekrachten groter (en er komt ook heel wat gewicht bij).
Echter, bij de Wolf-rubberverbreding komt er dus wel rubber bij, maar aan de binnenkant blijft het ± zoals het was, dus één inch extra rubber wil zeggen dat het "centre of attack" van de band slechts een halve inch naar buiten verschuift.
Bedenk daarbij dat Wolf-velgen tot de standaard-opties hoort onder een Defender en er dus kennelijk rekening mee gehouden is of de toleranties zodanig zijn dat het gewoon kan (d'r zijn wel meer zaken die met "tolerantie" opgelost worden, zo is bijv. het toespoor bij 90,110 en 130 gelijk).
Groeten MarcS