Gvanderheijden schreef:Wordt een All season band in Duitsland ook als winterband gezien? Ik dacht dat een winterband gekenmerkt werd door 3 (of twee?) sneeuwvlokken. Wat is de criteria voor de Duitse wetgever cq verzekeraars?
In Duitsland is een "adequate uitrusting" vereist. De regelgeving stelt - voorzover ik heb begrepen - geen eisen in de zin van sneeuwvlokjes etc.
Dus een band die vlgs de fabrikant goed presteert op sneeuw en ijs moet voldoen. Soms wordt de regelgeving zelfs zo uitgelegd dat M+S al zou voldoen, maar er zijn zg M+S banden die bij regen al gevaarlijk worden (sommige Mud-banden), dus daar zou ik niet op vertrouwen.
Afgezien van de wettelijke eisen is het natuurlijk ook erg prettig als een band ook daadwerkelijk goed presteert op een besneeuwde ondergrond, want de man/vrouw voor je remt wellicht beter als hij betere winterbanden heeft (NB de man/vrouw achter je moet ook weer goed kunnen remmen).
Groeten MarcS
PS Het begint vroeg, de winter(bandendiscussie)
PS2 De Pirelli Scorpion Verde is groen in de zin van energie-ziuinig, maar een groentje in de sneeuw, zie ook http://www.pirelli.com/tyre/nl/nl/suv/s ... n%3DSUMMER, de Verde is een echte zommer-wegband, dus beter hetzij winterbanden danwel een adequate band die 's winters afdoende presteert (afhankelijk van doel en wensen).