Edward schreef:Gerard90TD5 schreef:Stoelverwarming van de V50 is lastig, kijk maar eens op de site van Landreiziger, staat in het atelier iets over geschreven met foto's. (Marcel Gahrman) Ik heb het geprobeerd in onze Defender, niet gelukt en stoelmatjes vervangen door Waeco mh 60. Werkt prima.
Als ik het me goed herinner gaat het aansturen van de stoelverwarming via de thermostaat en voelers in de bestuurders stoel. De "dunne"draden aan je stoelen zijn voor de centrale aansturing via canbus (zeg maar alle apparatuur in de auto communiceert met elkaar, ben geen elektronicus)
Als je de bekleding er af haalt kun je bij de thermostaat en de voelers. Als je die loskoppelt, houd je zwart en rood over, iig plus en min. Misschien is dat een optie. Er zijn schema's te vinden op het net, V50 V60 en V70 vwb stoelverwarming hetzelfde.
gr Gerard90Td5
Wat snappen jullie hier niet aan dan? Lijkt me vrij duidelijk al was de reactie daarop dat het onzin was omdat er niks canbus aan een stoel was......![]()
Precies, 't lijkt mij duidelijk dat je allereerst die rode draad moet hebben, aangenomen dat er een "intelligente" besturing in de stoel zit moet je die rode draad dan hebben voorbij deze besturing (voor hetzelfde geld zit die besturing buiten de stoel en is die canbus-draad alleen een voeler-terugmeld-draad).
Dus misschien eerst eens voorzichtig (liefst met een voldoende vermogen Amp-meter er tussen) kijken wat er gebeurt met 12V op rood en zwart, doet dit niks dan de "intelligentie" by-passen, en dan opnieuw even voorzichtig proberen. Ben je erg bang aangelegd, neem dan een paar 55/60W koplampen in het circuit op (met vier gloeispiralen gaan die lampen branden bij 20 Amp).
Het is denkbaar dat de stoelen op minder dan 12V werken, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk: Je moet nl om een lagere spanning te "maken" een serieus vermogen "bijregelen", en op een lagere spanning wordt de stroom nog eens hoger; autoconstructeurs maken het soms wel moeilijk ... maar zo moeilijk ?
Groeten MarcS