te vroeg gejuicht... series 3 2,25 benzine ontkoppelt niet

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
roelof soeteman

te vroeg gejuicht... series 3 2,25 benzine ontkoppelt niet

Berichtdoor roelof soeteman » 17 Aug 2014, 19:22

Het hele verhaal:

Vorige week de versnellingsbak, drukgroep, koppelplaten en slave cylinder vervangen. Daarna een aantal (vrij korte) proefritten gemaakt en alles OK. Vandaag van Rotterdam naar de Landsard gereden, hele dag heerlijk gereden zonder (mechanische :lol: ) problemen tot op het eind van de dag het steeds moeilijker werd om te schakelen en om half vier de koppeling niet meer helemaal leek te ontkoppelen. Lukte nog wel om te schakelen met rollende auto door motortoerental te matchen aan snelheid en zo dus maar aan de thuisreis begonnen. Nauwelijks weg van het terrein ontkoppelde hij helemaal niet meer en kwamen we stil te vallen bij een stoplicht. In z'n 1, starten en aan de kant weggezet en de wegenwacht gebeld. (apart verhaal, feitelijk van de wegenwacht gehoord dat hij in ieder geval niet kon helpen met sleepdienst aangezien de auto "oneigenlijk" gebruikt was :oops: :cry: :evil: :twisted: ) Wel een uur op hem staan wachten, zaakje was afgekoeld en het ging wel weer even, weer in z'n 1, gestart en met veel moeite de snelweg op gekomen en maar gewoon doorgereden tot hij thuis was. Hier ontkoppelt hij helemaal niet meer, stilgevallen op de afrit (helling op.....) toch weten te starten in z'n 1 en het laatste stuk maar gewoon in z'n 1 naar huis gereden. In ieder geval weer goed en wel thuis maar nu heb ik dus wel een puzzel.

Wat kan ervoor zorgen dat de koppeling bij koude motor het best doet (even ervan uitgaande dat hij het straks weer doet) maar als de zaak heet wordt ontkoppelen voorkomt. Lucht zou volgens mij altijd merkbaar moeten zijn aan de koppeling en hij is ontlucht na montage. Iemand nog ideeen of dit probleem ook wel eens gehad?
Laatst gewijzigd door roelof soeteman op 19 Aug 2014, 20:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Land Rover Series 3 SWB '79

Erik Peters

Re: series 3 2,25 benzine ontkoppelt niet

Berichtdoor Erik Peters » 17 Aug 2014, 19:36

Hoe voelt het koppelingspedaal aan, gaat dit heel makkelijk (trap je e'm moeiteloos in), of gaat dit zwaar (zoals het normaal is)?
Het kan zijn dat de hoofdkoppelingscilinder defect is (er even van uitgaand dat er voldoende vloeistof in zit), het rubbertje dat het gaatje naar het reservoir hoort af te sluiten (wanneer je het pedaal intrapt) doet zijn werk dan niet meer naar behoren.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

roelof soeteman

Berichtdoor roelof soeteman » 17 Aug 2014, 19:52

Auto staat nu een uur stil, koppeling staat nog vast en ik hoor de cylinder wel bewegen als ik het pedaal nu intrap. Weerstand van het pedaal is ook normaal.

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 17 Aug 2014, 20:37

is het mogelijk dat de platen 'plakken' omdat ze nat zijn geworden in de blub vandag :?:
groet jelle

roelof soeteman

Berichtdoor roelof soeteman » 17 Aug 2014, 21:00

Het zou kunnen, besefte me net dat ik de waadplug (weer eens) was vergeten. Ik zou alleen verwachten dat ze gaan slippen als ze nat worden, niet dat ze gaan plakken. Zou dat te verhelpen zijn door het koppelhuis eens door te blazen met remmenreiniger?

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Aug 2014, 21:15

De koppelingsplaat zit toevallig niet verkeerd om gemonteerd?
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

roelof soeteman

Berichtdoor roelof soeteman » 17 Aug 2014, 21:26

Nee, heb erop gelet dattie goed zat bij montage, dan zou hij bovendien het nooit gedaan hebben vermoed ik?

Auto staat nu ruim 2 uur stil en koppeling zit nog altijd muurvast. Kan wel de vork horen bewegen, verder gebeurt er niks. Datt sluit alle vermoedens dat er een verband is met temperatuur wel uit. Wel inmiddels veel gelezen over vastroestende platen door water in het bellhouse, maar lijkt mij niet dat dat zo snel en tijdens het rijden gebeurd.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Aug 2014, 22:25

Plakkende (vastgeroeste) koppelingsplaat? Nee, dat komt na een half jaar stilstaan.
Heb je het toplager (in vliegwiel) ook vervangen?

roelof soeteman

Berichtdoor roelof soeteman » 17 Aug 2014, 22:31

Nee, het toplager heb ik laten zitten, hij zag er nog perfect uit en had bovendien dezelfde binnendiameter als de nieuwe (die ik wel had liggen) Ik hoop dat ik daar niet nu spijt van ga krijgen :o

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Aug 2014, 22:45

Moeilijk zo op afstand bekijken wat het is, maar de prise-as zou vast kunnen zitten in het toplager of de koppelingsplaat zou vast kunnen zitten op de spiebanen van de prise-as (en dan komt ie niet vrij van het vliegwiel).

Terug naar “Techniek”