te vroeg gejuicht... series 3 2,25 benzine ontkoppelt niet
- roelof soeteman
Re: series 3 2,25 benzine ontkoppelt niet
Dank voor de hulp en adviezen so far, morgen eerst de tunnel er maar eens uit halen en dan naar binnen loeren om te zien wat er allemaal wellicht wel en niet beweegt. Splitsen van de bak en de motor wordt ook leuk als het toplager of de koppelplaat zo vast zit op de as dat de motor ze niet rond krijgt....
Land Rover Series 3 SWB '79
- Erik Peters
De motor krijgt alles wel rond, alleen de synchromesh is niet in staat om de prise-as en koppelingsplaat tot stilstand te krijgen (met ingetrapte koppeling en draaiende motor). Je kunt toch gewoon in de versnelling starten en vervolgens rijden.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- roelof soeteman
Ik krijg de motor wel gestart als hij in z'n 1 staat maar als ik probeer de auto te stoppen met koppeling ingetrapt slaat de motor af.
- Erik Peters
Als de motor afslaat met ingetrapte koppeling en voet op de rem, dan komt de koppelingsplaat helemaal niet vrij. Dan moet het dus in de bediening zitten OF de klinknagels waarmee de diafragmaveer aan de drukgroep vast zit zijn afgeknapt. Dat heb ik eens een keer meegemaakt (met een 110) ontkoppelen ging steeds moeilijker (er braken steeds meer klinknagels af en dan druk je gewoon de diafragmaveer weg, i.p.v. dat die "omklapt") en op het laatst ontkoppelde die dus niet meer. Maar als je een nieuwe drukgroep hebt gemonteerd zoals je schrijft, dan mag zoiets niet gebeuren.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- roelof soeteman
Hartelijk dank voor de hulp! Vandaag de tunnel eruit gevist en naar binnen geloerd door het inspectie gaatje. Zat een dikke rand droge modder achter de rand van de drukgroep, en op de vertanding van de as. Denk dat die voorkwam dat de platen van elkaar kwamen.... Zaakje met brake & clutch cleaner schoogespoten en opeens kwam de koppelingplaat weer wel los. Alles vandaag verder uitbundig schoon gemaakt, morgen nog een creatieve manier vinden om weer wat vet op het druklager en tussen die stukken plastic waar het druklager over glijdt te krijgen. Liefst zonder de koppelplaten ook in te vetten
Volgende keer toch maar overwegen de waadplug
erin te doen voor ik zo'n modderbak in rijdt.... 
Volgende keer toch maar overwegen de waadplug
- roelof soeteman
Re: te vroeg gejuicht... series 3 2,25 benzine ontkoppelt ni
Toch te vroeg gejuicht, vandaag naar de wasbox gereden en voor ik daar was zat de koppeling weer vast.... Enig positieve aan vandaag is dattie wel weer schoon is. Sleuteld een stuk prettiger 
- Marcel SIII Stawag
Re: te vroeg gejuicht... series 3 2,25 benzine ontkoppelt ni
Hoi Roelof,
ik heb een soort gelijk probleempje. Ik denk dat ik wel de klinknagels van de koppelingsplaat heb afgeragd....zat vast in de modderbak. veel heen en weer en hard.... Helaas had ik ook geen innige relatie met de waadplug. Die moet ik eens gaan opzoeken. Wel ben ik erg benieuwd hoe het jou vergaan is naar de oplossing toe!
Marcel
ik heb een soort gelijk probleempje. Ik denk dat ik wel de klinknagels van de koppelingsplaat heb afgeragd....zat vast in de modderbak. veel heen en weer en hard.... Helaas had ik ook geen innige relatie met de waadplug. Die moet ik eens gaan opzoeken. Wel ben ik erg benieuwd hoe het jou vergaan is naar de oplossing toe!
Marcel
Series III Stawag 1977 | Defender 90 TD5 Stawag 2000