Een auto ophalen in Düsseldorf verliep afgelopen vrijdag toch iets anders dan gepland.
Vanuit Nijmegen vertrokken waren we net lekker op weg, nog niet op de helft of ik krijg de melding 'low engine performance', zachte ratel en prompt erop slaat de motor af.
Meteen koppeling in, in z'n vrij en de combinatie richting vluchtstrook gestuurd.
Meteen eruit, zo ook de honden en aan de andere kant van vangrail. Naar viaduct gelopen om zo beter te telefoneren. Ontsnapt een van de honden ook nog eens uit de lijn om naar mij te rennen langs het voorbijrazend verkeer... Gelukkig goed afgelopen!
ADAC is ff wezen kijken, maar vanwege zware auto, Allradantrieb uni Anhanger wilde hij de auto niet de afslag opslepen. Kom dan ook niet met een Touran! Afsleepdienst zou een goed uur duren, dus maar besloten om sleepdienst uit NL te laten komen en de auto bij de LaRo specialist af te zetten.
Man van ADAC dacht dat het een vastgelopen startmotor was die niet meer terug wilt en de boel blokkeert.
Vervolgens zijn wij met Duitse handelsplaten de auto gaan halen. Vervolgens krijg ik de volgende dag van Coen83 een foto opgestuurd van de auto. Hij herkende meteen mijn auto...
Een eerste blik in de garage viel op dat de auto gewoon rolt, maar de motor slechts klein stukje linksom en klein stukje rechtsom. Dus tja, maandag zijn ze maar begonnen met sleutelen...
[FL2] vastgelopen motor
[FL2] vastgelopen motor
Van de regen in de blub.
Freelander 2 TD4 HSE
Freelander 2 TD4 HSE
[FL2] vastgelopen motor
Na een grafstemming in huize Dommel zijn we inmiddels zijn we twee sleutel dagen verder...
Gisteren is eerst de startmotor eraf gehaald. Was eigenlijk niks mis mee, maar wel gereviseerd. Ook de bak eraf gehaald, deze is nog heel. De koppeling, de drukgroep en het vliegwiel zijn wel verbrand/versleten. Rest van de aandrijving is nog heel, maar de motor zit nog vast!
Plan de campagne opgesteld met eventueel ruilmotor in gedachte. De auto heeft niet zo lang geleden nieuw subframe en steekassen achterzijde gekregen. Remschijven en remblokken zijn pas geleden vervangen en zo ook vier nieuwe banden. Een auto met motorschade verkoopt ook niet.
De boel leeg laten lopen, er was geen gruis in de olie te zien. Een kleine maand terug heeft de auto nog een beurt gehad waarbij het werd voorzien van nieuwe sappen en filters.
Toen de carterpan eraf werd geschroefd was er, zover dat kan, ook niks te zien... dus is vandaag de motor van de auto gescheiden.
Gisteren is eerst de startmotor eraf gehaald. Was eigenlijk niks mis mee, maar wel gereviseerd. Ook de bak eraf gehaald, deze is nog heel. De koppeling, de drukgroep en het vliegwiel zijn wel verbrand/versleten. Rest van de aandrijving is nog heel, maar de motor zit nog vast!
Plan de campagne opgesteld met eventueel ruilmotor in gedachte. De auto heeft niet zo lang geleden nieuw subframe en steekassen achterzijde gekregen. Remschijven en remblokken zijn pas geleden vervangen en zo ook vier nieuwe banden. Een auto met motorschade verkoopt ook niet.
De boel leeg laten lopen, er was geen gruis in de olie te zien. Een kleine maand terug heeft de auto nog een beurt gehad waarbij het werd voorzien van nieuwe sappen en filters.
Toen de carterpan eraf werd geschroefd was er, zover dat kan, ook niks te zien... dus is vandaag de motor van de auto gescheiden.
Laatst gewijzigd door Dommel op 13 Aug 2014, 21:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Van de regen in de blub.
Freelander 2 TD4 HSE
Freelander 2 TD4 HSE
[FL2] vastgelopen motor
Nu het blok op de werkbank is er aan de buitenkant niets te zien.
Krukas beweegt met zo'n kracht op en neer dat een voorwerp daaronder makkelijk een gat in de wand van het blok kan slaan en dat is niet gebeurd.
Aangezien aan de onderkant tegen het krukas ook niets te zien is en deze wel een klein stukje te bewegen is denken we dat er iets aan de bovenkant een van de zuigers tegenhoudt. De turbo is ook bekeken en alle onderdelen hiervan zitten er nog op!
Morgen gaat het kleppendeksel eraf en zal er waarschijnlijk duidelijk worden...
Krukas beweegt met zo'n kracht op en neer dat een voorwerp daaronder makkelijk een gat in de wand van het blok kan slaan en dat is niet gebeurd.
Aangezien aan de onderkant tegen het krukas ook niets te zien is en deze wel een klein stukje te bewegen is denken we dat er iets aan de bovenkant een van de zuigers tegenhoudt. De turbo is ook bekeken en alle onderdelen hiervan zitten er nog op!
Morgen gaat het kleppendeksel eraf en zal er waarschijnlijk duidelijk worden...
Van de regen in de blub.
Freelander 2 TD4 HSE
Freelander 2 TD4 HSE
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: [FL2] vastgelopen motor
distributie verlopen en kleppen geraakt? denk dat ik eerst dat kleppendeksel gelicht had voor ik de motor uitbouwde
gone
Re: [FL2] vastgelopen motor
Zouden jullie een OEM of ander merk koppeling er in zetten? Zo ja, een verzwaarde gezien de aanhangwagens die er geregeld achter hangen? Hoewel dit naar alle waarschijnlijkheid de eerste is en dan kan dat wel een keer na ruim 2ton.
Van de regen in de blub.
Freelander 2 TD4 HSE
Freelander 2 TD4 HSE
Re: [FL2] vastgelopen motor
Zou gewoon de originele steken. Die heeft zich wel bewezen.
Ik zou ook eerst de kop eraf getrokken hebben of iig minimaal het kleppendeksel. Aan de andere kant; als de distributie werkelijk verlopen is en hij zit daarop vast zou ik het blok er toch uithalen om drijfstangen etc te checken.
Hopen dat het meevalt!
Ik zou ook eerst de kop eraf getrokken hebben of iig minimaal het kleppendeksel. Aan de andere kant; als de distributie werkelijk verlopen is en hij zit daarop vast zou ik het blok er toch uithalen om drijfstangen etc te checken.
Hopen dat het meevalt!
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Ray vd Velden
- Berichten: 796
- Lid geworden op: 18 Sep 2009, 18:53
- Locatie: Millingen aan de Rijn
Re: [FL2] vastgelopen motor
Nou Ik heb je motor van binnen gezien en die is echt verrot.....
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41
Re: [FL2] vastgelopen motor
Je bent mij voor...
Naar aanleiding van dit bericht meteen gebeld en dit werd inderdaad telefonisch bevestigd. Ik moet dadelijk toch naar groothandel en rij dus ook ff langs de garage.
Sta je daar in de hal van de groothandel met je bestickerde Up! tussen de bestelbussen met aanhangwagens.
Gelukkig is het mooi weer en kan de chef met de Mini naar haar werk!
Naar aanleiding van dit bericht meteen gebeld en dit werd inderdaad telefonisch bevestigd. Ik moet dadelijk toch naar groothandel en rij dus ook ff langs de garage.
Sta je daar in de hal van de groothandel met je bestickerde Up! tussen de bestelbussen met aanhangwagens.
Gelukkig is het mooi weer en kan de chef met de Mini naar haar werk!
Van de regen in de blub.
Freelander 2 TD4 HSE
Freelander 2 TD4 HSE
Re: [FL2] vastgelopen motor
Aii. Wat betekent verrot? Niet repareerbaar? 
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Re: [FL2] vastgelopen motor
Ray vd Velden schreef:Nou Ik heb je motor van binnen gezien en die is echt verrot.....
Want? Zuiger kapot, drijfstangen krom, versmolten cilinderbussen of wat?
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten