Landmarcs schreef:
Overigens werd ... al weer even geleden werd door ... (was het Johnny ? ) nog genoemd dat je als de motor moet werken een hogere uitlaatgastemperatuur krijgt als je in een hogere versnelling rijdt -- niet zo gek: trekt de motor het nog net in z'n 5º dan krijgt ie in de 4º een kwart meer lucht en dus een boel meer verkoelende friste binnen.
Groeten MarcS
Niet helemaal waar. In luxemburg heb ik het kunnen testen wat hij doet. Als ik mijne bij Luik bijvoorbeeld met 90 heuvelop ga dan had hij 1bar laaddruk en de EGT kroop naar 530graden. Bij minder steile maar wel lange stukken omhoog, met de zelfde snelheid maar met 0.6 bar laaddruk bijvoorbeeld kwam hij ook net boven de 500 graden. Hetzelfde kon ik krijgen in de 3, steile heuvel op, 0.5bar laaddruk (rustig aan, hoeft niet vol gas) dan komt ie ook op 530graden. Hoger komt ie niet. Het is gewoon een combinatie van hoeveelheid brandstof en lucht.
Koelvloeistof temp volgt overigens vlot, van net iets onder de 90graden op de vlakke weg naar tegen de 98 graden bij Luik de bult op met 90 in de 4. Het aparte was dat ik hem bij een lang steil stuk die ik in de 3 pakte, 0.5bar laaddruk, 530 EGT ook tegen de 98graden watertemp kwam. Dat terwijl de motor amper hoefde te werken, nog vermogen zat over. Warmer word ie niet dus vind het wel best.
Succes met de reparatie overigens! Dat zijn dingen waar je nooit op zit te wachten...