[FL2] vastgelopen motor
-
Roger B.
Re: [FL2] vastgelopen motor
heeft een klep in de cilinder gestuiterd tussen kop en zuiger....fotos gezien..
gone
Jep, inderdaad. Ben vergeten foto's te maken...
Onduidelijk hoe 't heeft kunnen gebeuren, nu bezig andere motor en andere onderdelen te vinden.
Wordt nog sneller onder elkaar gedeeld dan ik weet.
Onduidelijk hoe 't heeft kunnen gebeuren, nu bezig andere motor en andere onderdelen te vinden.
Wordt nog sneller onder elkaar gedeeld dan ik weet.
Van de regen in de blub.
Freelander 2 TD4 HSE
Freelander 2 TD4 HSE
Das flink waardeloos, zit je dus echt niet op te wachten..
Wat had het blok gelopen aan kilometers?
Wat had het blok gelopen aan kilometers?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Ongeveer 225k, z'n onderhoudsbeurtjes gehad. Laatste 90k er zelf op gezet.
Motor liet ook van binnen gewoon mooie verse olie zien.
Net aankoop bleek DPF van motor al helemaal vol te zitten, wat door zelf te regeneren niet te zuiveren was.
Toen evenlater de remblokken ook nog eens verglaasd waren was 't voor mij duidelijk: heeft iemand als een oude zak in gereden, volgens het nieuwe rijden en nooit lekker op kunnen warmen. Zou huidige situatie verband kunnen hebben? Door roetafzetting oid?
Voor mij nooit meer een auto met zoveel op de teller. Voorheen altijd nieuw of half jaar oud met max 30k op de teller.
We gaan weer sparen...!
Net aankoop bleek DPF van motor al helemaal vol te zitten, wat door zelf te regeneren niet te zuiveren was.
Toen evenlater de remblokken ook nog eens verglaasd waren was 't voor mij duidelijk: heeft iemand als een oude zak in gereden, volgens het nieuwe rijden en nooit lekker op kunnen warmen. Zou huidige situatie verband kunnen hebben? Door roetafzetting oid?
Voor mij nooit meer een auto met zoveel op de teller. Voorheen altijd nieuw of half jaar oud met max 30k op de teller.
We gaan weer sparen...!
Van de regen in de blub.
Freelander 2 TD4 HSE
Freelander 2 TD4 HSE
Dommel schreef:Ongeveer 225k, z'n onderhoudsbeurtjes gehad. Laatste 90k er zelf op gezet.
We gaan weer sparen...!
Er zijn er hier zat het niet met me eens, maar ik ben er heilig van overtuigd dat de moderne diesels met alle poespas erop beter hoogtoerig dan laagtoerig gereden kunnen worden!
Wij praktiseren dat in het extreme want onze LaRo's draaien warm bij een schakelmoment van tussen de 2500 en 3500rpm.
En IEDERE Td5 rijden levert daar commentaar op als ie bij ons in de Disco stapt, Puma rijders doen kennelijk minder moeilijk, maar de Disco zit nu bijna op 3 ton en de vorige gingen ook allemaal lang mee.
Alle Transits die ik ken met het zelfde blok en die ik een beetje volgde om te zien of ik problemen kon verwachten met de voor mij toen nog onbekende 2.4 zijn ook allemaal afgetrapte werkpaarden met ongeïnteresseerd personeel achter het stuur en de laatste is laatst ingeruild met dik 6 ton op de klok.
De servicewagen waar de baas als een ouwe zak in reed, (en die heel veel stilstond dat helpt ook niet) is bij de 310 kapot gelopen op de distributie.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Heej, Edward is met mij eens!
Wel eerst warm gedraaid natuurlijk!
Wel eerst warm gedraaid natuurlijk!
Van de regen in de blub.
Freelander 2 TD4 HSE
Freelander 2 TD4 HSE
-
Landmarcs
Het wordt een beetje OT maar Edward legt de bal zo voor open doel neer dat ik toch even een trap wil geven (let wel: ik werd vroeger op school als laatste gekozen en meestal in het doel gezet, was daar het meest effectief door te blijven staan, dan was er tenminste een heel klein kansje dat ik zo de bal tegenhield).
Anyway: Dat nieuwe rijden wordt beroerd uitgelegd, en nog beroerder begrepen. Gewoon rustig rijden is niks mis mee. Volgens de "regels" mag je best (een beetje) doortrekken, alleen wordt ook aanbevolen om voldoende door te schakelen (en daar wordt zoveel nadruk op gelegd dat het "Nieuwe Rijden" tot een karikatuur wordt).
De motor goed warm laten worden is ook een kwestie van niet steeds heel kleine eindjes rijden, en nauwelijks slijtende remblokken is geen bewijs van "goed" of "slecht" rijden (als je gewoon tijdig het gas loslaat kan je heel lang met de remblokken doen). Ik rijd graag in een hoge versnelling, maar ik weet zeker dat ik mijn blok ook goed warm laat worden (maar wel graag rustig), ik let er nl ook op dat als ik wel even wat meer powerrrr nodig heb dat de turbo ze werk doet. (Een leuk voorbeeld van waar het mis kan gaan is de overbekende golvende Franse N-weg: Helling af hoef je geen gas te geven en kan je in de hoogste versnelling de auto laten rollen, helling op moet je natuurlijk gasgeven om boven te komen. Als je dan pas gas geeft als je net voorbij de dip vaart gaat verliezen dan staat de turbo stil en wordt de motor zowat gewurgd. Als je onderaan de helling, ook al rijd je sneller als bedoeld al gasgeeft, en tijdens de dip de turbo op gang hebt, dan trekt de motor je "fluitend" de helling op, net voor de top mag de snelheid dan best iets teruglopen want helling af krijg je die toch weer ruimschoots kado. Dus de standaard "cruise-control" uit en een pro-actieve "controle" aan. Op deze manier krijg je tot meer dan 11-12 km uit een liter diesel en rijd je toch lekker vlot door (en is er eens een vrachtwaggel dan schakel ik ook lekker terug om daar even vlot langs te komen - dat is incl. bij dit verbruik).
Overigens werd ... al weer even geleden werd door ... (was het Johnny ? ) nog genoemd dat je als de motor moet werken een hogere uitlaatgastemperatuur krijgt als je in een hogere versnelling rijdt -- niet zo gek: trekt de motor het nog net in z'n 5º dan krijgt ie in de 4º een kwart meer lucht en dus een boel meer verkoelende friste binnen.
Groeten MarcS
Anyway: Dat nieuwe rijden wordt beroerd uitgelegd, en nog beroerder begrepen. Gewoon rustig rijden is niks mis mee. Volgens de "regels" mag je best (een beetje) doortrekken, alleen wordt ook aanbevolen om voldoende door te schakelen (en daar wordt zoveel nadruk op gelegd dat het "Nieuwe Rijden" tot een karikatuur wordt).
De motor goed warm laten worden is ook een kwestie van niet steeds heel kleine eindjes rijden, en nauwelijks slijtende remblokken is geen bewijs van "goed" of "slecht" rijden (als je gewoon tijdig het gas loslaat kan je heel lang met de remblokken doen). Ik rijd graag in een hoge versnelling, maar ik weet zeker dat ik mijn blok ook goed warm laat worden (maar wel graag rustig), ik let er nl ook op dat als ik wel even wat meer powerrrr nodig heb dat de turbo ze werk doet. (Een leuk voorbeeld van waar het mis kan gaan is de overbekende golvende Franse N-weg: Helling af hoef je geen gas te geven en kan je in de hoogste versnelling de auto laten rollen, helling op moet je natuurlijk gasgeven om boven te komen. Als je dan pas gas geeft als je net voorbij de dip vaart gaat verliezen dan staat de turbo stil en wordt de motor zowat gewurgd. Als je onderaan de helling, ook al rijd je sneller als bedoeld al gasgeeft, en tijdens de dip de turbo op gang hebt, dan trekt de motor je "fluitend" de helling op, net voor de top mag de snelheid dan best iets teruglopen want helling af krijg je die toch weer ruimschoots kado. Dus de standaard "cruise-control" uit en een pro-actieve "controle" aan. Op deze manier krijg je tot meer dan 11-12 km uit een liter diesel en rijd je toch lekker vlot door (en is er eens een vrachtwaggel dan schakel ik ook lekker terug om daar even vlot langs te komen - dat is incl. bij dit verbruik).
Overigens werd ... al weer even geleden werd door ... (was het Johnny ? ) nog genoemd dat je als de motor moet werken een hogere uitlaatgastemperatuur krijgt als je in een hogere versnelling rijdt -- niet zo gek: trekt de motor het nog net in z'n 5º dan krijgt ie in de 4º een kwart meer lucht en dus een boel meer verkoelende friste binnen.
Groeten MarcS
Vervelend, hopelijk is je ruil motor beter bereden. Succes in elk geval.
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.
- Thomas Td5
Dommel schreef:Ongeveer 225k, z'n onderhoudsbeurtjes gehad. Laatste 90k er zelf op gezet.
Voorheen altijd nieuw of half jaar oud met max 30k op de teller.
Jammer om de te horen dat de motor van je Freelander het begeven heeft.
De stelling hierboven ben ik het niet echt mee eens. Mijn vorige Discovery II kocht ik dat die om en nabij de 300.000km was. Zelf heb ik de auto verder gereden tot 414.000km. Enige reden waarom die weg is gegaan was omdat er een Ford Focus in de zijkant zat ineens.
Schakelen laat ik aan de automaat over, die schakelt tussen de 1900-2000rpm op normaal. Bevalt mijn prima. Ik ben geen racer. Zorgt ook voor een net verbruik voor zo'n grote wagen. Mijn vorige Discovery en mijn huidige rijden zo 1 op 12 meestal.