[FL2] vastgelopen motor

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Dommel
Berichten: 407
Lid geworden op: 12 Jan 2012, 21:25

Re: [FL2] vastgelopen motor

Berichtdoor Dommel » 17 Aug 2014, 16:04

Nee, ik weet ook wel dat dit blok niet gebruikt is in de MINI. Ik schreef ook een kleinere versie...

De motoren zijn inderdaad door PSA en Ford ontwikkeld en geproduceerd. Ieder heeft z'n eigen fabriek, met toch kleine nuance verschillen. Zo blijkt de PSA 2.7 V6 wel in de Disco 3 te passen, maar niet te koppelen aan de aandrijving.

Zo ook deze motor. Is een Ford geproduceerde motor, eveneens passend in Ford, Jaguar en RR (Evoque) modellen.

Ik ben op zoek gegaan naar nieuwe motor. Gisteren naast de oude gezet op 't oog lijkt deze hetzelfde. Morgen aantal onderdelen oversleutelen, de bak eraan koppelen en de dan erin hangen.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: [FL2] vastgelopen motor

Berichtdoor Roger B. » 17 Aug 2014, 21:13

tja Erik, jij komt ook aan het gaspedaal als je rijdt :roll:
gone

Gebruikersavatar
Dommel
Berichten: 407
Lid geworden op: 12 Jan 2012, 21:25

[FL2] vastgelopen motor

Berichtdoor Dommel » 22 Aug 2014, 11:36

Een update...
Motor bleek ietsje anders te zijn; een 110kW (150pk) variant.
In mijn Freely lag een motor met waarbij de inlaat kleppen heeft die zich openen bij vraag naar meer vermogen. De oude inlaat goed schoongemaakt en gespoeld om vervolgens op het andere motorblok te schroeven.

Er lijken twee typen 2.2 motoren te zijn; die in de basis gelijk zijn maar iig een verschillende inlaat hebben wel/niet kleppen in de inlaat en verschillende turbo.

De motor zonder die kleppen lijkt 110kW (150Pk) te geven.
In m'n LaRo ligt een motor van 112(152), 118(160) en 140(190) kw(PK). Wat deze motoren onderling verschillen is niet duidelijk... Software, intercooler, verstuivers...? Navraag bij dealer blijkt in intercooler geen verschil te zitten.

Afgelopen maandag bleek ook de turbo naar z'n grootje te zijn. Er zijn teveel ijzervijzels erdoorheen gegaan en tja, het apparaat heeft er ook al 225k km op zitten... individueel gezien met nóg meer rondjes. Dus op zoek naar een andere turbo en dat viel niet mee! Er worden er sowieso niet veel aangeboden en als ze worden aangeboden is het een model dat op de 110kW blok zit gemonteerd.

Flink gepuzzel en gegoogle met typennummers, op diverse Duitse sites gezien de markt daar net iets groter is. Met als geluk dat ik net over de grens in Dld woon, dus er sneller geleverd kan worden tegen een gunstiger tarief. Als goed is moet er vandaag een Turbolader per pakketdienst hier aankomen.

Toen bleek van de week ook de intercooler te lekken. Precies op de aansluiting van aluminium op kunststof. Ik heb even overwogen een (2 á 3x) grotere rally variant te monteren die geheel van aluminium is en dus niet snel zou lekken en door groter oppervlak meer koeling zou geven. Niet zozeer voor meer vermogen, maar om vermogen te behouden en de turbo te ontlasten. Gezien de huidige kostenpost toch maar een origineel laten monteren...

Inmiddels is alles eraan en/of over geschroefd, wachtend op de turbo... die bij mij thuis wordt afgeleverd (Inland Versendung).
LR2 motor (1).jpg

LR2 motor (2).jpg


PS De auto wordt hersteld bij een Land Rover liefhebber/specialist, daarnaast doen ze ook andere merken. De Ape op bovenstaande foto was NIET mijn vervangend vervoer. :mrgreen:
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten