Gefeliciteerd met je aankoop van een Disco 2. Het is een super auto en over het algemeen redelijk betrouwbaar. Het lijkt er op dat je je al goed hebt ingelezen.
Wat betreft de vooruit, roest kan, heb er zelf ook last van. Even meekijken als ze de ruit vervangen. Bij mij hebben ze het eerst goed behandeld voor ze de nieuwe ruit er in deden. Als je nog geen voorruit verwarming hebt is het het overwegen waard dat er dan in te zetten. Dacht (maar weet dan niet zeker) dat je enkel een relay en een knopje nodig hebt. Ook heb je iemand nodig die de functie kan aanzetten in de bcu.
Cruisecontrol schijn net zo simpel te zijn mocht je die niet hebben.
Nog wat puntjes:
Het chassis achter kan flink roesten, kijk dus even onder de auto hoe het chassis er aan toe is. Mocht het in goede doen zijn behandel het chassis dan goed zodat dat ook blijft.
Weet niet of je luchtvering hebt maar hou er dan rekening mee die eens in de 5-10 jaar vervangen moeten worden. Als je een beetje handig bent is dat prima zelf te doen. Niets aan doen trouwens tot er een lek is.
Verder moet ook de ECU kabel vervangen worden, de rode stekker is vettig van de olie. Gisteren heb ik deze schoongemaakt en zie hierbij dat ook de ECU vettig is. Is er mogelijkheid dat de olie binnendringt?
Ik heb hem gekocht van eerste eigenaar, en deze man heeft volgens mij altijd lage toeren gereden max 2500tr/min. Bij de eerste ritjes valt het op dat hij zicht niet goed voelt boven de 3000 tr/min. Is dit het karakter van een Td5 of zou het iets met de geoliede ECU te maken hebben?
Nee de td5 moet makkelijk door kunnen trekken tot 4000+ Wat bedoel je met 'niet goed voelt'? Houdt hij? Of stuitert hij zelfs?? Inhouden kan zeker door olie in de ECU komen maar er zijn ook andere mogelijkheden. Moeilijk te zeggen of er uberhaubt een probleem is. Maar als je zegt dat er olie zit dan zou ik daar zeker wat aan doen.
De kabelboom hoeft niet perse vervangen te worden, Ik heb dat zelf niet gedaan. Voor minder dan 40 euro koop je de zogenaamde injector harnass. Die zit in de motor onder de rocker cover. Vervangen vond ik niet moeilijk. Als je de injector harnass vervangen hebt zou hij voorlopig geen nieuwe olie door de kabelboom naar de ecu moeten lekken. Zelf heb ik toen de ecu eruitgehaald en laten leeg lekken. Daarna regelmatig even kijken en opnieuw schoonmaken. Zie deze link voor een goede how to:

Andere mogelijkheden:
De slangen tussen intercooler en turbo willen nog wel eens de-lamineren of scheuren. Dan merk je ook vermogens verlies (kan subtiel zijn uit eigen ervaring) en eventueel stuiteren. Even voelen of ze normaal voelen en eventueel loshalen om even te kijken.
De vacuüm slangetjes rond de turbo en wastegate zou ik ook even controleren.
De luchtmeter (MAF) kan ook problemen geven, even testen door de stekker er uit te trekken. Dan loopt de motor op standaard waarden. Mocht je deze willen vervangen ga dan voor OEM (van VDO / Siemens), vrij duur maar goedkope schijnen snel stuk te gaan.
En als laatste kan de turbo gewoon niet optimaal werken.
Maar ik zou voor ik om de turbo druk gaat maken eerst andere dingen proberen.
ps dit is de bumpstop:

Deze zit omgekeerd dan op het plaatje op het chassis gemonteerd. Boven de voor en achter as. Het komt vaak voor dat ze er af roesten of afgetikt worden. Zelf heb ik een voorraadje. Kosten ook bijna niks.