D2 '02 Td5 wat zijn de aandachtpunten?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Vts03

Re: D2 '02 Td5 wat zijn de aandachtpunten?

Berichtdoor Vts03 » 20 Nov 2014, 18:30

Een update, ben ondertussen bijna 5000km verder en de motor loopt toch niet zoals het moet.

Ik ga mijn ervaring proberen neer te schrijven. De motor voelt zich in de omgeving van 3000tr/min al beter dan in het begin, maar is volgens mij nog altijd niet zoals het hoort. Als ik met koude motor accelereer, gaat dit stroef, waarschijnlijk omdat die koud heeft, logisch :)

Met warme motor gewoon accelereren gaat de ene keer al beter dan de andere keer. Soms reageert de motor snel en vlot zoals het volgens mij moet. De andere keren houdt de motor precies in en moet je het gaspedaal verder intrappen om even snel te accelereren. Het voelt dan alsof de motor gesmoord wordt. Niet zoals het hoort volgens mij. Ik kan het bijna altijd voorspellen wanneer hij minder goed gaat reageren tijdens het versnellen. Als ik plank gas geef gaat hij in bijna alle gevallen zoals het hoort :?

Tijdens het rijden, wanneer ik een constante snelheid aanhoud, durft hij ook bruusk van het gas gaan wanneer ik op het randje van gas of geen gas geven zit. Soms kan ik hem netjes van het gas gaan en dan loopt hij vloeiend over van rijden naar uitbollen. Maar dikwijls gaat dit met bruuske bewegingen, precies of je in een keer de stekker eruit trekt.

Met heeft hem in de garage gecontroleerd bij het onderhoud van 5000 km geleden en volgens hen niets gevonden. Toen had ik dezelfde opmerkingen gemaakt.
Ik heb al veel gelezen over EGR, luchtmassameter,.. maar weet niet wat het is

Hopelijk herkent iemand het probleem en weet ik waar ik moet beginnen :)

Tata-D2

Berichtdoor Tata-D2 » 21 Nov 2014, 13:42

Hoi VT,
Een ander aandachtspunt van de Td5 is het flybywire gaspedaal waardoor de motor onregelmatig loopt.
Stekkertje kan geoxideerd zijn, even een paar keer heen en weer schuiven, opgelost? Of potmeter in gaspedaalkabel kan kaduuk zijn. Dan even nieuwe kabel aanschaffen.
Groet, Willem
Tata-D2

Tata-D2

Berichtdoor Tata-D2 » 21 Nov 2014, 13:51

Kijk hier maar eens

Ook bij 3000 toeren.

viewtopic.php?f=14&t=4585
Groet, Willem
Tata-D2

conny

Berichtdoor conny » 28 Nov 2014, 12:16

Koop wel een lmm van VDO; heb er meerdere geprobeerd en alleen die exemplaren zijn goed en blijven goed. Klopt ook met de verhalen op het internet.

Vts03

Berichtdoor Vts03 » 01 Dec 2014, 15:34

Ik heb de laatste dagen weinig tijd gehad om wat te proberen. Vandaag toch even de stekker uit de LMM getrokken, en ik heb de indruk dat motor beter loopt.

Als ik een nieuwe installeer, moet die dan geprogrammeerd worden in de garage, of is het gewoon plug and play?

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 01 Dec 2014, 16:25

Vts03 schreef:Als ik een nieuwe installeer, moet die dan geprogrammeerd worden in de garage, of is het gewoon plug and play?

Dat is gewoon plug and play!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Dec 2014, 16:37

JoostKenya schreef:
Vts03 schreef:Als ik een nieuwe installeer, moet die dan geprogrammeerd worden in de garage, of is het gewoon plug and play?

Dat is gewoon plug and play!

Of anders plug and pray (... in de hoop dat het helpt).

MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 01 Dec 2014, 21:42

Er lijkt een suggestie dat EGR-verwijderen tot beter trekken/zuiniger rijden zou kunnen leiden.
Waarschijnlijker is het schoonere inlaat-traject etc dat bijdraagt aan een net iets netter werkende motor.
In mijn ogen is 1:10 geen top-prestatie. Ik reed met mijn 110Td5 zuiniger, zomers zelfs beduidend zuiniger, en dat terwijl een 110 de stroomlijn van een garden-shed heeft en een Disco daardoor dus alleen maar beter zou moeten scoren. Groeten MarcS

Marc,
Ik vind 1:10 voor een automaat respectabel, zelfs met een hoger gewicht dan een 110. Verder is de trekkracht toegenomen, geen suggestie, maar een feit.

Groeten, Chris

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Dec 2014, 21:52

trekkracht die toeneemt door afblinden van de EGR is puur suggestief

de EGR klep wordt alleen geopend in het deellast gebied (dus als je geen kracht van je motor vraagt)

als jij "merkt" dat je motor meer trekkracht heeft, dan is dat in het vollast gebied, en daar is de EGR klep sowieso al dicht (behoudens een defecte EGR uiteraard)

dus als je het vergelijkt met een correct werkende EGR is de winst op gebied van trekkracht 0,0
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Dec 2014, 00:35

Waterrover schreef:Ik vind 1:10 voor een automaat respectabel, zelfs met een hoger gewicht dan een 110. Verder is de trekkracht toegenomen, geen suggestie, maar een feit.

Chris,

Over de EGR heeft Roger B. al het antwoord gegeven, over het verbruik kan ik alleen maar zeggen dat een goede vriend alhier via een tweedehandse Disco 1 aan de landRover is blijven hangen (hij had daarvoor altijd luxe Citroens, en hij is direct van de Disco 1 naar de Disco 3 doorgestoomd).
Anyway, de beste man hoeft niet op een Euro te kijken (nogal paradoxaal want hij zat in de accountancy), desondanks haalde hij op de langere afstanden 1:12 met de oude Disco 1, een Tdi300+automaat, en hij reed echt niet als een spreekwoordelijke oude man (zou ook onhandig zijn want zijn langere afstanden betroffen ritten op en neer naar Spanje, Portugal, etc.).
Natuurlijk is dit slechts casuïstiek, maar de zuinigste cijfers zeggen wel degelijk iets (immers onzuinig rijden is geen kunst) qua zuinigheid is er gewoonweg een plafond, dus de zuiniger cijfers vergelijken zegt genoeg ... en in die vergelijking is 1:10 mooi maar beslist niet bijzonder.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”