D2 '02 Td5 wat zijn de aandachtpunten?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JoostKenya

Re: D2 '02 Td5 wat zijn de aandachtpunten?

Berichtdoor JoostKenya » 02 Dec 2014, 14:27

Roger B. schreef:marc zeur niet.... een Td5 is in de disco onzuiniger als een 300tdi en met een automaat logischerwijze onzuiniger als met een handbak.

1:10 als gemiddeld verbruik met een degelijk deel stadsritten ( juist daar zuipt een automaat meer, op de snelweg in lockup zit er weinig verschil in)

Ik vind 1:10 heel netjes.
Mijn race-TD5 loopt gemiddeld 1:5.
Het was 1:4 maar met een race turbo en een aangepaste tuning is het nu wat zuiniger geworden.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Dec 2014, 14:29

JoostKenya schreef:
Roger B. schreef:marc zeur niet.... een Td5 is in de disco onzuiniger als een 300tdi en met een automaat logischerwijze onzuiniger als met een handbak.

1:10 als gemiddeld verbruik met een degelijk deel stadsritten ( juist daar zuipt een automaat meer, op de snelweg in lockup zit er weinig verschil in)

Ik vind 1:10 heel netjes.
Mijn race-TD5 loopt gemiddeld 1:5.
Het was 1:4 maar met een race turbo en een aangepaste tuning is het nu wat zuiniger geworden.

En je gebruikt 'm niet eens voor de alledaagse stadsritjes ... :lol:

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Dec 2014, 14:33

Onze Disco loopt gemiddeld 1:8. Het is geen kunst om hem 1:12 te laten lopen; toen we naar Calais reden heb ik dat ook dik gehaald. Op m'n gemak 's ochtends uit Groningen vetrokken, met een gangetje van 100km/u naar Calais. Geen enkele file of vertraging gehad en dan haal je dus makkelijk 1:12,5. :roll: :roll:

Maar bij normaal gebruik rond huis en kortere ritten naar de stad etc is 1:7,5 meer de norm........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 02 Dec 2014, 15:16

Landmarcs schreef:
Edward schreef:
Gerard4t schreef:EGR is onder bepaalde omstandigheden het terugvoeren van uitlaatgassen naar de inlaat, dus minder zuurstof, dus minder goede verbranding.

Klinkt leuk, alleen draait iedere diesel op een luchtoverschot, dus dat beetje uitlaatgas zal echt niet resulteren in een zuurstoftekort......

Precies, onder deellast is er zelfs een nog groter lucht-overschot want minder brandstof inspuiting.

Het probleem is niet de hoeveelheid lucht/zuurstof maar de verneveling van de brandstof, die verneveling is ondanks alle ontwikkelingen nog steeds niet optimaal.
Bij deellast, dus veel te veel lucht, verloopt de verbranding te snel/te heet en daarmee minder efficiënt ... het betreft immers deellast en daarbij heb je liever een rustiger vlamfront waarbij de brandstof-nevel tijdens de vlamfront-passage verder vernevelt. De "raison-d'etre" van de EGR is overigens gelegen in de NOx-en die ontstaan bij zo'n te heet vlamfront, voor de prestaties doen die NOx-en er niet toe, die NOx-en zijn evenwel erg ongezond. En een beetje kort door de bocht: hoe meer NOx-en je uitstoot hoe minder welkom je bent in steden, en hoe meer je snelheidsbeperkingen in stedelijke omgeving zal zien -- individueel meer of minder NOx-en uithoesten maakt niet veel uit, maar met z'n allen maak je wel ieders leven zuur. (En je maakt in ieder geval van die mensen die in die NOx-belaste omgeving wonen het leven zuur, en ook korter - en daarnaast plaag je ook heel veel mensen die zelfs beneden de max.normen al last hebben van allergie, astma etc.)

Paradoxaal genoeg is bij een zwaardere belasting de lucht-brandstof-verhouding beter en verloopt de verbranding dus sowieso rustiger/beter (dit is dus mooi want je wilt dan ook meer vermogen) en alleen bij vollast onder ongunstige omstandigheden zit je tegen de roet-grens aan, dan zie je dus een beginnende ademnood (maar dan is de EGR al heel lang dicht, dus krijgt de motor alle lucht die beschikbaar is).

En ... tenslotte ... als je eenmaal weet hoe vaak de EGR open staat (niet erg vaak dus) dan maak je je hoogstens zorgen over de goede werking van die EGR.

Groeten MarcS

Dank voor deze duidelijke uitleg, was ik nog niet tegen gekomen. De blindingplate gaat er maar weer tussenuit, al was het maar om een smoes te hebben aan de auto te sleutelen ;)

Vts03

Berichtdoor Vts03 » 09 Jul 2015, 21:30

Vts03 schreef:Een update, ben ondertussen bijna 5000km verder en de motor loopt toch niet zoals het moet.

Ik ga mijn ervaring proberen neer te schrijven. De motor voelt zich in de omgeving van 3000tr/min al beter dan in het begin, maar is volgens mij nog altijd niet zoals het hoort. Als ik met koude motor accelereer, gaat dit stroef, waarschijnlijk omdat die koud heeft, logisch :)

Met warme motor gewoon accelereren gaat de ene keer al beter dan de andere keer. Soms reageert de motor snel en vlot zoals het volgens mij moet. De andere keren houdt de motor precies in en moet je het gaspedaal verder intrappen om even snel te accelereren. Het voelt dan alsof de motor gesmoord wordt. Niet zoals het hoort volgens mij. Ik kan het bijna altijd voorspellen wanneer hij minder goed gaat reageren tijdens het versnellen. Als ik plank gas geef gaat hij in bijna alle gevallen zoals het hoort :?

Tijdens het rijden, wanneer ik een constante snelheid aanhoud, durft hij ook bruusk van het gas gaan wanneer ik op het randje van gas of geen gas geven zit. Soms kan ik hem netjes van het gas gaan en dan loopt hij vloeiend over van rijden naar uitbollen. Maar dikwijls gaat dit met bruuske bewegingen, precies of je in een keer de stekker eruit trekt.

Met heeft hem in de garage gecontroleerd bij het onderhoud van 5000 km geleden en volgens hen niets gevonden. Toen had ik dezelfde opmerkingen gemaakt.
Ik heb al veel gelezen over EGR, luchtmassameter,.. maar weet niet wat het is

Hopelijk herkent iemand het probleem en weet ik waar ik moet beginnen :)

15000km verder en de motor loopt al een stuk beter. Vandaag een nieuwe LMM geplaatst en wat een verschil :o
Deze was duidelijk defect. De motor is vinniger, loopt romig en de hick-ups van het gaspedaal zijn verdwenen :D
Had ik maar meteen een nieuwe LMM geplaatst. Wel heb ik vastgesteld dat de slang naar de turbo vettig is.. Is dit normaal :?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Jul 2015, 22:15

binnen/buiten? welke slang naar turbo?
gone

Vts03

Berichtdoor Vts03 » 10 Jul 2015, 08:43

de slang tussen LMM en turbo was aan de binnenzijde vettig. De oude LMM was zag er ook niet proper uit langs de binnenzijde.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Jul 2015, 10:34

Carter ontluchting komt daar halverwege bij in. Dus iets vettig is ie wel
gone

Terug naar “Techniek”