Ik ben bezig met het restaureren van een serie 2a en het schutbord staat scheef op de het chassis.
als je over de lengte van de auto kijkt dan zie je duidelijk dat het schutbord links lager staat
Ik heb het chassis naar de grond terug gemeten en heb daar een paar mm in gemeten. op de uiteinde van het schutbord meet ik bijna 4 cm verschil en dat is ook duidelijk zichtbaar.
ik heb de wagen als een half bouwpakket gekocht en het chassis was al gestraald en gelast en schutbord stond erop. wie kan mij vertellen hoe hoog dat het schutbord moet staan tov het chassis en kan ik de hoogte van de bottum bracket nog verstellen zonder te slijpen en te lassen.( ik verwacht van niet)
mvg Frank
schutbord staat scheef
- Erik Peters
Re: schutbord staat scheef
In het werkplaatshandboek kun je diverse (onderlinge) maten vinden betreffende een aantal chassisdelen.
De twee bouten waarmee het schutbord aan het chassis zit hebben iets speling in de bevestigingsgaten. Misschien valt daar iets te corrigeren, maar 4 cm zal hoogstwaarschijnlijk niet lukken zonder slijpen en lassen.
De steunen waarmee het schutbord in lengterichting vastgezet wordt (voor- of achterover) hebben sleufgaten.
Als de achterbak erop ligt kun je misschien van daaruit kijken hoe hoog het schutbord moet komen. De bovenkant van de ronding in het plaatwerk moet natuurlijk in lijn doorlopen over de zijkant van de auto.
Groet,
Erik.
De twee bouten waarmee het schutbord aan het chassis zit hebben iets speling in de bevestigingsgaten. Misschien valt daar iets te corrigeren, maar 4 cm zal hoogstwaarschijnlijk niet lukken zonder slijpen en lassen.
De steunen waarmee het schutbord in lengterichting vastgezet wordt (voor- of achterover) hebben sleufgaten.
Als de achterbak erop ligt kun je misschien van daaruit kijken hoe hoog het schutbord moet komen. De bovenkant van de ronding in het plaatwerk moet natuurlijk in lijn doorlopen over de zijkant van de auto.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Ervan uitgaande dat het schutbord toch redelijk lastig te verkloten is met 40 mm verschil zou ik eerst controleren of de outriggers van het chassis wel gelijk staan. Als je een rechte lat of balk over de hoofdliggers van het chassis legt moeten de boutgaten van de outtriggers waar het schutbord op gemonteerd wordt op gelijke hoogte zitten.
Aangezien die dingen vaak aangetast zijn lijkt het me het meest voor de hand liggend dat er 1 vervangen is en niet netjes gepositioneerd.
Zoals Erik aangeeft staan in het restauratiehandboek zowat alle relevante maten.
Aangezien die dingen vaak aangetast zijn lijkt het me het meest voor de hand liggend dat er 1 vervangen is en niet netjes gepositioneerd.
Zoals Erik aangeeft staan in het restauratiehandboek zowat alle relevante maten.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
Edward schreef:Als je een rechte lat of balk over de hoofdliggers van het chassis legt moeten de boutgaten van de outtriggers waar het schutbord op gemonteerd wordt op gelijke hoogte zitten.
Zo heb ik destijds toen ik een 109 restaureerde een kokertje over het chassis gelegd (en vastgezet) en twee pennen (die door de originele boutgaten staken) vastgelast aan het kokerbalkje. Vervolgens de outriggers er af geslepen, nieuwe gemaakt (met iets te grote boutgaten) en op de juiste plaats weer aan het chassis gelast, de dikke vierkante platen aan de pennen gehangen en toen alles op de plek zat, die vierkante platen weer vastgelast aan de nieuwe outriggers. Dus de boutgaten zaten weer op exact dezelfde plek als de oude.
Maar hier heeft Frank nu niks meer aan.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Nou niks.....
Het gaat erom als eerste te identificeren waar het probleem zit; in het chassis of in het schutbord.
40mm kwijtraken bij het repareren van de pillars van het schutbord is een grote (wan)prestatie, zelfs bij de outtriggers is dat enorm veel.
Dus is het zaak alles na te meten en te vinden waar het allemaal afwijkt. Bij 40mm vrees ik dan het in beide zal zitten en dat het bewerkelijk zal zijn om op te lossen.
Dat werk zal me ook niet jeuken, maar als je aan een afgewerkt chassis of schutbord moet gaan slijpen en lassen baal je wel......Maar er zal weinig anders op zitten.
Maar eerst meten. Meten is weten!
Het gaat erom als eerste te identificeren waar het probleem zit; in het chassis of in het schutbord.
40mm kwijtraken bij het repareren van de pillars van het schutbord is een grote (wan)prestatie, zelfs bij de outtriggers is dat enorm veel.
Dus is het zaak alles na te meten en te vinden waar het allemaal afwijkt. Bij 40mm vrees ik dan het in beide zal zitten en dat het bewerkelijk zal zijn om op te lossen.
Dat werk zal me ook niet jeuken, maar als je aan een afgewerkt chassis of schutbord moet gaan slijpen en lassen baal je wel......Maar er zal weinig anders op zitten.
Maar eerst meten. Meten is weten!
Edward van Vugt