sinds dit weekend mag ik me een heuse Defender-eigenaar noemen! Ik heb een 130 HCPU uit '99 gekocht, een Td5. Er staat 191.000km op de klok, koppeling is 15k (in km's, niet 15k in Euro's!) vervangen. Hij is niet perfect, maar daar was de prijs dan ook naar.
Tot nu toe heb ik er zo'n 800 km mee gereden, over de Autobahn naar huis. En daarna geen meter verder! Want hij heeft nog geen NL-kenteken. Hij komt niet van om de hoek, maar uit de buurt van München. Dat was dus even een dagje treinen héén, en dan 's nachts in de auto terug.
Ik ben naar huis gereden op het kenteken + verzekering van de verkoper, en heb de auto maandagochtend bij Venlo over de grens afgemeld bij het Strassenverkehrsamt. Nu staat hij op de oprit zonder platen, ik moet er nog mee naar de RDW.
Omdat beelden zoveel meer zeggen dan woorden, hier een plaatje:
De auto is nagenoeg standaard, geen lieren / verhoging / whatever. Wél een airco. Én wat roest. (Ik zei toch dat 'ie standaard was?
Het chassis is behoorlijk hard, alleen de achterbalk vertoont wat meer dan alleen cosmetische roest (maar nog niet ernstig). De rechter voetenbak daarentegen!? Die biedt een goed uitzicht op het voorwiel. De linker voetenbak is licht roestig, ik denk dat dit wel weg te behandelen is. Ook heeft de lak bij het schutbord wat plekjes (ik heb het dashboard er nog niet uit, dat zal wellicht nog meer problemen aan het licht brengen), en zijn van alle portieren de deurframes aangetast (de ene meer dan de andere) aan de onder- en achterzijde (bovenaan zijn ze perfect). Ik zal in mijn volgende post wat foto's hiervan plaatsen.
De motor loopt mooi en heeft op de Autobahn geen krimp gegeven. Qua olielekkage lijkt de auto me nagenoeg droog. Ook de rest van de aandrijving lijkt me in orde, met uitzondering van (waarschijnlijk) het achterdif: er zit speling op de achterste cardan (niet op de kruisjes) en als je niet voorzichting schakelt (en bij lastwissel), hoor je "kloenk". En vanaf ong. 100 km/u zingt het achterdif ook een beetje.
Het dif staat voorlopig niet hoog op de prioriteitenlijst, hij rijdt er (vooralsnog) niet minder om met voorzichtig schakelen. Uiteraard staat roestbehandeling wel bovenaan de lijst, maar eerst maar eens de auto naar de RDW en APK brengen. In Duitsland had hij net een nieuwe TÜV, dus hopelijk is APK niet meer dan een formaliteit. We zullen zien!