Nieuwe aanwinst, "iets" roestig

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
allard

Nieuwe aanwinst, "iets" roestig

Berichtdoor allard » 05 Aug 2014, 14:52

Hoi allemaal,

sinds dit weekend mag ik me een heuse Defender-eigenaar noemen! Ik heb een 130 HCPU uit '99 gekocht, een Td5. Er staat 191.000km op de klok, koppeling is 15k (in km's, niet 15k in Euro's!) vervangen. Hij is niet perfect, maar daar was de prijs dan ook naar.

Tot nu toe heb ik er zo'n 800 km mee gereden, over de Autobahn naar huis. En daarna geen meter verder! Want hij heeft nog geen NL-kenteken. Hij komt niet van om de hoek, maar uit de buurt van München. Dat was dus even een dagje treinen héén, en dan 's nachts in de auto terug. :ugeek:

Ik ben naar huis gereden op het kenteken + verzekering van de verkoper, en heb de auto maandagochtend bij Venlo over de grens afgemeld bij het Strassenverkehrsamt. Nu staat hij op de oprit zonder platen, ik moet er nog mee naar de RDW.

Omdat beelden zoveel meer zeggen dan woorden, hier een plaatje:

IMAG1470.jpg

De auto is nagenoeg standaard, geen lieren / verhoging / whatever. Wél een airco. Én wat roest. (Ik zei toch dat 'ie standaard was? :lol: ) Ook zitten er hier en daar deukjes en een paar kleine krassen. Moeder's mooiste is het niet (zeker niet op die verroeste witte stalen velgen!), maar dat vind ik niet zo erg. Bovendien hoop ik met wat TLC en een paar €€ de auto in wat betere conditie te krijgen (technisch én optisch). Daar leent de prijs zich gelukkig wel wat voor.

Het chassis is behoorlijk hard, alleen de achterbalk vertoont wat meer dan alleen cosmetische roest (maar nog niet ernstig). De rechter voetenbak daarentegen!? Die biedt een goed uitzicht op het voorwiel. De linker voetenbak is licht roestig, ik denk dat dit wel weg te behandelen is. Ook heeft de lak bij het schutbord wat plekjes (ik heb het dashboard er nog niet uit, dat zal wellicht nog meer problemen aan het licht brengen), en zijn van alle portieren de deurframes aangetast (de ene meer dan de andere) aan de onder- en achterzijde (bovenaan zijn ze perfect). Ik zal in mijn volgende post wat foto's hiervan plaatsen.

De motor loopt mooi en heeft op de Autobahn geen krimp gegeven. Qua olielekkage lijkt de auto me nagenoeg droog. Ook de rest van de aandrijving lijkt me in orde, met uitzondering van (waarschijnlijk) het achterdif: er zit speling op de achterste cardan (niet op de kruisjes) en als je niet voorzichting schakelt (en bij lastwissel), hoor je "kloenk". En vanaf ong. 100 km/u zingt het achterdif ook een beetje.

Het dif staat voorlopig niet hoog op de prioriteitenlijst, hij rijdt er (vooralsnog) niet minder om met voorzichtig schakelen. Uiteraard staat roestbehandeling wel bovenaan de lijst, maar eerst maar eens de auto naar de RDW en APK brengen. In Duitsland had hij net een nieuwe TÜV, dus hopelijk is APK niet meer dan een formaliteit. We zullen zien!
130 HCPU TD5 MY2000

Dixo

Re: Nieuwe aanwinst, "iets" roestig

Berichtdoor Dixo » 05 Aug 2014, 15:06

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! Klinkt als wat liefde erin en daarna veel fijne kilometers! Succes met de TLC!

allard

Berichtdoor allard » 05 Aug 2014, 15:08

Ok, hier wat foto's van de rechter voetenbak:

IMAG1448.jpg

Inmiddels is het gat wat groter omdat ik wat van het rotte plaatwerk weggepeuterd heb (dat kostte weinig moeite).

En vanuit de wielkast:

IMAG1450.jpg

Bij die laatste foto heb ik meteen een vraag, want het viel me op dat er tijdens een hoosbui water de voetenbak inliep terwijl de auto al de hele dag op de oprit stond. Het water kwam de airco uitgelopen. Is op bovenstaande foto dit "het tuitje" waar hier over gepraat wordt?

Erik Peters schreef:
Luke schreef:Ah ok, lekkende kachelradiateur dan misschien?

Luke
Het rubber tuitje, onderaan de kunststofluchtinlaat onder het rechter spatbord, verstopt zodat regenwater, door de kachelunit heen, de auto in loopt.

Groet,

Erik.

Zo ja: enig idee hoe ik dat ding kan ontstoppen? Hij lijkt kurkdroog te zijn, dus wellicht de oorzaak van het probleem. Kan ik met een priem o.i.d. van onder erin steken, of moet dat op een andere manier? Ik wil de boel niet zeker (verder) kapot maken! (Note to self: vandaag nog de workshop manual bestellen!)
130 HCPU TD5 MY2000

allard

Berichtdoor allard » 05 Aug 2014, 15:20

Bovendien heeft de raamstijl / bovenzijde schutbord een plekje dat lijkt op steenslag dat is gaan roesten.

IMAG1458.jpg
Steenslag?

Oh, en hier een indruk van de portieren. De linker portieren zijn het meest rot en ontbreken flinke stukken stalen frame (zowel achter- als onderkant), rechts is de schade beperkter tot een paar gaatjes in het frame:

IMAG1462.jpg
Linkerportier (onderkant)

IMAG1460.jpg
Linkerportier (achterkant)
130 HCPU TD5 MY2000

allard

Berichtdoor allard » 05 Aug 2014, 15:25

Ter jullie vermaak nog wat meer plaatjes van het schutbord / A-stijl:

IMAG1455.jpg

IMAG1454.jpg

IMAG1457.jpg
130 HCPU TD5 MY2000

allard

Berichtdoor allard » 05 Aug 2014, 15:26

Dixo schreef:Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! Klinkt als wat liefde erin en daarna veel fijne kilometers! Succes met de TLC!

Dank je Dixo! Ik hoop dat je gelijk hebt :lol:
130 HCPU TD5 MY2000

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 05 Aug 2014, 17:07

Hi Allard,

Een leuke auto met alle mogelijkheden nog open :)

Persoonlijk zou ik met herstelwerk wegblijven van polyester ed (zag je post voor sleutelruimte)
Roest weghalen en dan nieuw staal ertussen. Voor voetenbakken en B-stijlen bv zijn zo nieuwe plaatwerkdelen te verkrijgen.

veel plezier met en aan de 130 :)

Fenna
Afbeelding

allard

Berichtdoor allard » 05 Aug 2014, 17:27

Hoi Fenna,

bedankt voor je reactie! Goed gezien over de polyester, maar het is niet bedoeld om de auto mee te repareren (gelukkig!). Ik wil daarmee ik een camper-opbouw gaan maken. Ik wil graag wat minder hoekige vormen dan dat sandwichplaten en alu-platen bieden (althans, met mijn plaatwerk-skills), vandaar polyester en glasvezel.
130 HCPU TD5 MY2000

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 05 Aug 2014, 17:29

Gefeliciteerd met je aanschaf. :)

Gelukkig kan je veel van het plaatwerk in Engeland redelijk goedkoop bestellen.

http://www.paddockspares.com/parts-and- ... s-etc.html

allard

Berichtdoor allard » 05 Aug 2014, 17:30

Yup, die site ken ik. Evenals o.a. Vis Land Rover, zit wat dichterbij (maar ik moet nog kijken hoe de prijzen zich verhouden).

Oh, wat ik me nog afvroeg: een compleet weggeroeste voetenbak (passagierszijde), is dat APK afkeur? Ik meen gelezen te hebben dat de vloer van de auto grotendeels roestvrij moet zijn, en dat hiervoor 45cm vanuit de stoel naar voor toe gemeten wordt. De voetenbak telt dan maar voor een klein stukje mee?
130 HCPU TD5 MY2000

Terug naar “Techniek”