hoi, het betreft een laro series 3 uit 79 type lightwight. 2,25 diesel.
ze wordt heel snel 20 km te heet, onder de 75 km/ph gaat het nog goed. bij vol gas blaast ze bijna alle koelvloeistof eruit. gedaan. radiator gereinigd, slangen waar nodig vervangen, thermostaat vast open gezet. pomp gecontroleerd. wie kent dit en weet wat te doen. alvast bedankt erik
S3LW '79 2,25D : motor wordt te heet
Re: motor wordt te heet
Hallo Erik,
Wellicht heb je een lekke koppakking.
Met een snuffeltest kun je uitlaatgassen detecteren in je koelwater.
Met een compressie test kun je ook indicatie krijgen of en bij welke cilinder de koppaking evt lekt
Hoe is je olie? als daar mayonaise achtige zooi in zit, is er grote kans dat daar koelwater bij gekomen. (alleen een klein beetje is niet direct zorgelijk als je voornamelijk korte ritjes doet, dan is het waarschijnlijk condenswater).
Ook kun je je koelsysteem laten afpersen ter controle.
Het lichten van de kop is geen heksen werk, maar zeker niet eerder nodig dan wanneer bovengenoemde signalen wijzen op lekke koppakking.
groetjes, Fenna
Wellicht heb je een lekke koppakking.
Met een snuffeltest kun je uitlaatgassen detecteren in je koelwater.
Met een compressie test kun je ook indicatie krijgen of en bij welke cilinder de koppaking evt lekt
Hoe is je olie? als daar mayonaise achtige zooi in zit, is er grote kans dat daar koelwater bij gekomen. (alleen een klein beetje is niet direct zorgelijk als je voornamelijk korte ritjes doet, dan is het waarschijnlijk condenswater).
Ook kun je je koelsysteem laten afpersen ter controle.
Het lichten van de kop is geen heksen werk, maar zeker niet eerder nodig dan wanneer bovengenoemde signalen wijzen op lekke koppakking.
groetjes, Fenna

hoi Fenna, koppaking is vervangen dacht ik ook. vraagje behoren de koelbuizenvan de oliekoeler ook heet te worden of niet. grts erik
hmm Erik,
dat wordt dan nog even een zoektocht ...
Welk merk koppakking heb je gebruikt?
(Heb zelf 1 keer ervaring met Britpart koppakking, maar ben snel overgestapt op elring en nu moet ik heel erg veel moeite doen om mijn 2,25D motortje oververhit te krijgen)
staat de inspuiting goed afgesteld?
sluiten de kleppen goed?
radiator dop in orde?
oliepeil voldoende?
koelsysteem lekvrij?
zomaar even brainstormend...
tav een oliekoeler heb ik geen ervaring, dus daar kan ik je niets zinnigs over zeggen
Fenna
dat wordt dan nog even een zoektocht ...
Welk merk koppakking heb je gebruikt?
(Heb zelf 1 keer ervaring met Britpart koppakking, maar ben snel overgestapt op elring en nu moet ik heel erg veel moeite doen om mijn 2,25D motortje oververhit te krijgen)
staat de inspuiting goed afgesteld?
sluiten de kleppen goed?
radiator dop in orde?
oliepeil voldoende?
koelsysteem lekvrij?
zomaar even brainstormend...
tav een oliekoeler heb ik geen ervaring, dus daar kan ik je niets zinnigs over zeggen
Fenna

bedant fenna ik ga hetonderzoeken
nu moet ik toch even denken aan mijn peugeot die een tijdlang ook om de haverklap oververhitte (1,4 benzine motor).
Uiteindelijk bleek dat terug te voeren op een lekke slang die in koude toestand prima dicht leek te zitten. Lekte tijdens warm net genoeg om koelwater te verliezen en tijdens afkoelen lucht in het koelsysteem te krijgen. Dat begon klein en werd steeds groter. Het heeft me ruim een jaar zoet gehouden om definitief opgelost te krijgen.
Fenna
Uiteindelijk bleek dat terug te voeren op een lekke slang die in koude toestand prima dicht leek te zitten. Lekte tijdens warm net genoeg om koelwater te verliezen en tijdens afkoelen lucht in het koelsysteem te krijgen. Dat begon klein en werd steeds groter. Het heeft me ruim een jaar zoet gehouden om definitief opgelost te krijgen.
Fenna

de leidingen van de oliekoeler inclusief radiator behoren ook warm te worden wanneer je motor warm is.. daar zit ook een thermostaat tussen, alleen weet ik niet gelijk wanneer deze open zou moeten gaan. maar heeft jouw LW geen olie temp meter op het dashboard. zou kunnen dat je koelwater sneller warm word dan je olie waardoor je olie die temp niet bereikt om het thermostaat van de oliekoeler open te laten gaan.
overigens moeten die 2.25 blokken het ook aan kunnen zonder oliekoeler aangezien alleen de defensie uitvoeringen die dingen hebben.
overigens moeten die 2.25 blokken het ook aan kunnen zonder oliekoeler aangezien alleen de defensie uitvoeringen die dingen hebben.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Je kan niet ongestraft de oliekoeler verwijderen bij een militaire serie 2,25. Bij de militaire oliepomp zit een ring op de veer van het bypas ventiel zodat die pas bij een hogere druk opent dan bij de civiele blokken zonder oliekoeler. Verwijder je nu de oliekoeler zonder ook de pomp aan te passen dan wordt er te veel olie rondgepompt.
Volgens mij hebben ook niet alle militaire Laro's met oliekoeler een thermostaat in het oliefilterhuis zitten. Is dacht ik afhankelijk van het land waar hij vandaan komt.
Groet,
Eric
Volgens mij hebben ook niet alle militaire Laro's met oliekoeler een thermostaat in het oliefilterhuis zitten. Is dacht ik afhankelijk van het land waar hij vandaan komt.
Groet,
Eric
dankje voor de aanvulling eric, dat wilde ik ook niet voorstellen eigenlijk. was meer een conclusie zegmaar 
Ik heb idd wel eens gehoord dat soms het thermostaat ontbrak, maar dat had men in nederland er zover ik weet wel tussen zitten omdat anders de motor niet lekker opwarmde, maar goed, daar ben ik niet zeker over.
omdat wij die 2.5NA hebben kan ik het ook niet testen omdat daar geloof ik wel een thermostaat zit naar de oliekoeler.
Ik heb idd wel eens gehoord dat soms het thermostaat ontbrak, maar dat had men in nederland er zover ik weet wel tussen zitten omdat anders de motor niet lekker opwarmde, maar goed, daar ben ik niet zeker over.
omdat wij die 2.5NA hebben kan ik het ook niet testen omdat daar geloof ik wel een thermostaat zit naar de oliekoeler.
------
piet_g schreef:omdat wij die 2.5NA hebben kan ik het ook niet testen omdat daar geloof ik wel een thermostaat zit naar de oliekoeler.
De civiele 2,5NA heeft zowiezo geen oliekoeler en bij de nederlandse militaire 110's zit er op zeker geen thermostaat voor de oliekoeler.
De oliepomp van een militaire 110 2,5NA heeft ook dezelfde opbrengst als van een civiele.
De 2,5TD heeft standaard wel een oliekoeler en ook daar zit er geen thermostaat.
Groet,
Eric.