CV/alarm probleem discovey 300tdi

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
japie

CV/alarm probleem discovey 300tdi

Berichtdoor japie » 03 Aug 2014, 16:01

Hallo,

Al een paar jaar rij ik met veel plezier in mijn discovery 300tdi uit 1996 echter vandaag niet meer... ;-)

Bij startpoging hoorde ik onder dashboard een relais klikken maar geen startmotor dus met de nodige ervaring ff een ferme tik onder het dashboard en hij starte...
Helaas werkt nu de centrale vergrendeling niet meer en blijven de alarmlichten knipperen, dit allemaal aangestuurd door de unit voor de afstandsbediening rechtsonder het dashboard aan de passagierskant.
Weet iemand waar te zoeken?

p.s. ben niet echt onhandig met mechaniek en elektrisch... (hobby tractorpulling 2 liter diesel met eigenbouw common rail inspuit computer ~400pk, zelfgemaakt zuigers en drijfstangen, deze info ter beeldvorming om antwoorden als "de rode draad is de plus" te vermijden ;-)

Gerard4t

Re: CV/alarm probleem discovey 300tdi

Berichtdoor Gerard4t » 03 Aug 2014, 17:16

De zwarte draad is de min :P
Bij gecompliceerde verschijnselen denk ik altijd het eerst aan een slechte massaverbinding....ergens.

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 03 Aug 2014, 17:17

japie schreef:... deze info ter beeldvorming om antwoorden als "de rode draad is de plus" te vermijden ;-)

... in that case I won't bore you with all the details, suffice to say that the problem is in the spider unit behind the central dash panel. The solder joints have gone dry so you need a bypass cable AMR4956 that plugs into the cable that plugs into the unit it's €14,14 inc BTW from Land Rover.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

japie

Berichtdoor japie » 03 Aug 2014, 17:32

RobStewart schreef:AMR4956

Dank je jongelui voor de snelle hulp, massa is in orde (zwart toch? ;)
Die bypass kabel, is die eenvoudig te gebruiken of vereist dat nog steeds het uitbouwen van de "spider unit"?

herstel, ff google op nummer liet me een plaatje zien van het kabeltje en het lijkt me duidelijk dat ik dus toch het dashboard zal moeten slo... demonteren.

Vond http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=86 als handleiding...

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 03 Aug 2014, 17:45

... you can leave the spider where it is and just plug the bypass into the cable that normally plugs into the spider unit, it's a very simple job.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

japie

Berichtdoor japie » 03 Aug 2014, 17:47

Dus proberen de kabel eruit te halen achterlangs, moet kunnen.
Er was beschreven welke draden door te verbinden dus probeer ik zelf ff wat in elkaar te flansen, anders morgen geen vervoer... :-(
Bedankt voor de hulp!

japie

Re: CV/alarm probleem discovey 300tdi SOLVED!!!

Berichtdoor japie » 03 Aug 2014, 19:42

Dames en Heren, bij deze mijn eeuwige dank voor de steun en het vertrouwen.

Na het overbruggen van de spiderbox was mijn probleem NIET opgelost...
U begrijpt mijn teleurstelling en ontvelde handen en na een minuut of tien in tranen in mijn trouwe disco te hebben gezeten de boel eens op een rijtje gezet:.

terug naar het begin:
Ondergetekende stapt in auto, auto start niet, klap op dashboard, auto start...
...echter alarmlichten knipperen, bij verlaten auto werkt centrale vergrendeling niet.

Logica leert me dat de spiderbox het startprobleem veroorzaakte en de klap onder het dashboard de contacten weer op zijn plaats hielp waardoor hij dus weer wel starte.
Hoogstwaarschijnlijk is dus de knipperlichten en CV een ander probleem, dus google maar weer eens geraadpleegd:
The green box has an inertia device switch thing so when you crash the car it will unlock doors and set the hazards going.
Uuuhhhmmm...
to reset turn ignition off then on after 30 seconds
:oops:

Het goede nieuws; mijn spiderbox is een beetje in de war en ga hem een frisse soldeer beurt geven, de rest was letterlijk "collateral damage" allen dank voor uw geduld...

Terug naar “Techniek”