Accu laadstroom cyrix

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ppw

Accu laadstroom cyrix

Berichtdoor ppw » 29 Jul 2014, 22:32

Heb een cyrix, maar wil m'n laadstroom zien
Kan ik een voltmeter op aansluitpunt cyrix/2-de accu zetten?
Of moet ik massa 1-ste accu, +tweede accu nemen??( of vice versa :? ) of helemaal niet :oops: ?
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.

Re: Accu laadstroom cyrix

Berichtdoor Roger B. » 29 Jul 2014, 23:22

een voltmeter staat parallel, en meet spanning. een ampére meter staat in serie en meet stroom....
Ik heb nooit van die metertjes in auto's gezet, eerlijk gezegd lig ik niet wakker van wat zo'n metertje moet aangeven. en heb dus geen idee hoe ze het precies in die metertjes oplossen... lijkt me stug dat er een 25mm² naar je dash en terug gelegd wordt...

nu is een ampéremeter een voltmeter met een nauwkeurige laagohmige weerstand. de meter parallel aan de weerstand. deze meet het spanningsverlies over de weerstand dat recht evenredig is met de stroom door de weerstand. De schaal is in ampéres, maar strikt genomen meet de meter spanning ;-)

Ik kan me dus voorstellen dat zo'n metertje in de auto bestaat uit een metertje met een losse weerstand, de weerstand zet je in de draad waarvan je de stroom wil meten en het metertje wordt aan weerszijden aangesloten met dunne draden die dan naar het metertje in het dash lopen.

dus als je de laadstroom per accu wil weten moet je twee meters plaatsen of de boel over een schakelaar wisselen, dan zou je twee weerstanden moeten plaatsen en de meter dubbelpolig wisselen tussen deze twee weerstanden.

laadstroom van de dynamo dan meet je in de draad van de dynamo naar de accu (vaak loopt die via de startmotor) en afhankelijk waar je de meter er dan ertussen zet meet je een andere waarde ivm aftakkingen waar ook stroom heen gaat.
gone

Terug naar “Techniek”