ervaring automaatbak disco2 facelift

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luitjes

ervaring automaatbak disco2 facelift

Berichtdoor Luitjes » 27 Jul 2014, 22:57

Helaas is onze disco 2 vorige week geparkeerd in de betonblokken in de middenberm van de snelweg :| :(
Nu is het nog afwachten hoe en wat er over is gebleven maar ik schat total los.
Dus kijkend naar andere disco2 stuit ik op een automaat versie met ongeveer 190000km.
A: is een automaat wel geschikt voor zwaar trekwerk, 3500kg aan de trekhaak
B: wat kan ik verwachten met deze kmstand?
C: welke voorzorgs maatregelen moet ik treffen bij aanschaf voor deze aan het werk gaat?
D: kan ik mijn simpele lift kit en de 265/65R18 zonder pardon overzetten, of gaat de overbrenging hikken?
E: kan ik chiptunen met de automaat?
F:of kan ik beter overstappen op een disco3?

Misschien simpele vragen maar ik heb geen duidelijk antwoord kunnen vinden...
Laatst gewijzigd door Luitjes op 27 Jul 2014, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Roger B.

Re: ervaring automaatbak disco2 facelift

Berichtdoor Roger B. » 27 Jul 2014, 23:06

Luitjes schreef:Helaas is onze disco 2 vorige week geparkeerd in de betonblokken in de middenberm van de snelweg :| :(

das k#t...

Dus kijkend naar andere disco2 stuit ik op een automaat versie met ongeveer 190000km.

Nee, die rook je vrij snel op.... zeker als je er ook nog de bergen mee in moet...

bij wijze van spreken net ingereden... motorisch iig

C: welke voorzorgs maatregelen moet ik treffen bij aanschaf voor deze aan het werk gaat?

voor aanschaf contact opnemen met Peter de Koning van de Koning transmissies in zuid Beijerland die kan je daar in adviseren.... versterken van de bak en koppelomvormer en betere koeling voor de bak zou ik aan denken

D: kan ik mijn simpele lift kit en de 265/65R18 zonder pardon overzetten, of gaat de overbrenging hikken?

geen enkel probleem past zondermeer en overbrenging heeft niks met verhoging te maken... voor zover de auto iets kan meten is dat tot aan de naaf, dus ook grotere wielen merkt ie niet

tuurlijk kan dat.
gone

Luitjes

Berichtdoor Luitjes » 28 Jul 2014, 15:20

Nee, die rook je vrij snel op.... zeker als je er ook nog de bergen mee in moet...

Dat is niet goed voor de bedrijfszekerheid :shock:

voor aanschaf contact opnemen met Peter de Koning van de Koning transmissies in zuid Beijerland die kan je daar in adviseren.... versterken van de bak en koppelomvormer en betere koeling voor de bak zou ik aan denken

Ai, dat zijn dus geen "geringe" kosten voor verbetering?

Heb ik dus later toegevoegd, is de Disco 3 automaat wel een type dat ik in kan zetten of kom ik daar net zo te zitten met aanpassing van de bak?

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 28 Jul 2014, 15:42

Gelukkig geen persoonlijk letsel, een andere auto is snel genoeg aangeschaft, een paar verbrijzelde benen duren helaas wat langer voordat ze weer functioneren.

Een automaat acht ik bij uitstek geschikt voor zwaar trekwerk. Zelf ben ik met 2000 kg, erachter door bergachtig terrein gereden. Hoogste pas 8%. Langdurig stijgen met ongeveer 4 á 5% gaat prima. De bak beschikt over een programma waarmee lock-up wordt ingeschakeld in de laatste 2 versnellingen. Als je gaat stijgen, dan naar 80 km/h in 3. Gaat probleemloos (mits de standaardkoeling niet is dichtgeslibt) De standaard koeling is echter voldoende. Verder is het rijden met een zware last zoveel makkelijker en hoef je ook niet te schakelen, dus aandacht bij de weg.

Een km-stand van 190.000 is een prima stand voor een gebruikte auto met automaat. Laat eerst de automaat flushen, en voorzien van een nieuw filter. Indien er op de magneet veel gruis zit, hou dan rekening met een beperkter levensduur. Gemiddeld rond de 350.000 km, is een revisie noodzakelijk. E.e.a. afhankelijk van juist onderhoud.

Chiptunen kan, indien het goed gebeurt, meer vermogen. Als je een powerbox gebruikt dan loop je een risico op smelten van enkele zuigers. Wel gaat in alle gevallen het materiaal korter mee.

Het monteren van een grotere wielmaat dan standaard, resulteert uiteindelijk in lagerschade en aandrijvingsproblemen. Omdat de automaat een groter verzet in beweging moet zetten, kan deze ook warm lopen. Chiptuning geeft inderdaad meer power, echter de kans op motor- en automaatschade neemt evenredig toe.

Wellicht ben je beter af met een Disco 3. Er zijn genoeg eigenaren die je info kunnen verschaffen.
Succes met de afweging!

Groet, Chris

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Jul 2014, 16:16

Als je vaak met een flinke kar rijdt ben zeker beter af met een D3. Maar koop dan wel de laatste versie vanaf bouwjaar ????

Een maat van me heeft met precies dezelfde reden een D3 gekocht omdat de D2 wel heel veel moeite had met flinke trailers op de boothelling. Ik zal je de lijst met ellende die hij met die D3 heeft besparen, maar de laatste ontwikkeling was een heel nieuw motorblok . :shock: :shock: :shock:

De vroege D3's zij gewoon slecht, heel slecht. Zeker als je er flink mee werkt. Onderdelen voor het blok zijn er niet dus een beetje schade betekent gewoon een ander blok. Waardeloos!!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

sketcher

Berichtdoor sketcher » 29 Jul 2014, 11:45

Luitjes schreef:Helaas is onze disco 2 vorige week geparkeerd in de betonblokken in de middenberm van de snelweg :| :(

Misschien simpele vragen maar ik heb geen duidelijk antwoord kunnen vinden...

Vervelend van je ongeluk, gelukkig geen gewonden.

Ik ben het niet eens met RogerB, hier in de UK ken ik er veel die erg tevreden zijn, die hoge km standen hebben en die dagelijkst flinke aanhangers trekken (met een automaat). Een (Alive) re-map schijnt ook wonderen te doen je kunt hun specefiek vragen voor een map om mee te trekken.
De D3 schijn idd nog beter te trekken maar die komt ook met hogere onderhoudskosten en zijn eigen probleempjes. Aangezien je zoekt naar een D2 met bijna 2 ton vermoed ik dat een D3 er niet in zit. Persoonlijk zou ik dan liever voor een D2 met lagere km/betere onderhoudsgeschiedenis gaan dan een D3. Wil je toch, ga dan voor een van 2006 of later. Even opzoeken vanaf welke maand, er zijn toen zijn er een aantal verbeteringen doorgevoerd. Staat ook een artikel in de landrover monthly van deze maand.

Moeilijk te zeggen natuurlijk, ik heb in mijn zoektocht een D2 gezien die met 90k volledig afgetrapt was en mijn D2 met nu 175k is als nieuw.....ish :mrgreen: Een goede inspectie is het belangrijkst. Als je wat tijd heb zou ik toch eens proberen om er een te krijgen met iets lagere km stand, al kunnen ze het makkelijk aan. De automaat in de D2 is eigenlijk relatief best betrouwbaar. Gaan ze wel eens kapot? Ja uiteraard maar ik heb ook diverse handbakken kapot zien gaan en die zijn ook niet goedkoop om te vervangen of te repareren. Dat blijft toch, bij elke KM stand een risico.

Er zijn een paar goede upgrades beschikbaar zie RogerB's reply, een fluidflush en nieuwe filter en olie is ook een aanrader.

Code: Selecteer alles

Ik heb nooit gehoord over problemen met lifts en automaten, veel members van theD2boysclub hebben 2inch lifts en automaat en ik heb nog nooit een probleem gezien die specifiek voor de automaat gold. Hoeveel lift heb je eigenlijk? Zelf ga ik binnenkort voor een 1" lift maar ik rij wel met standaard 255. Grotere banden heb ik ook nog nergens gezien als probleem met een automaat.

Ja zeker en er zit ook standaard een sport knop op 8-) (Soms handig maar moet je niet te veel van verwachten, hij gaat hoger in de toeren en schakelt eerder terug) Ik kan zelf Alive aanraden maar er zijn andere, wellicht ook in NL.

Ik weet dat je al een D2 had maar weet je ook de overige probleempjes waar je op moet letten bij aanschaf van een D2?
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Jul 2014, 14:00

Kennen doe ik ook een hoop mensen..... Ik rij zelf een D2 èn een 130. Een remap voor een Td5 is keifijn en levert een nog fijner blok op. Helaas doet het helemaal geen zak af aan het feit dat de ZF bak gewoon bloedheet wordt met een flinke kar erachter. Het prul gaat sowieso maar een 250.000 kilometer mee bij normaal gebruik. Dat is tenminste wat ZF zelf zegt.......

Maat van me rijdt met een 300tdi naar volle tevredenheid met z'n 3.5 tons kar erachter. Maar het verste dat hij ermee rijdt is 20 kilometer........

Na 255 kilometer is de bak bloedheet kan ik je zeggen, afgelopen weekend weer even uitgeprobeerd. Met een lege kar aan de haal heel en terug een lading van 200 kilo aan Suzuki Bandit wegmotor. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

p38rangerover

Berichtdoor p38rangerover » 02 Aug 2014, 15:24

Edward zou je dit wat meer kunnen onderbouwen dat de ZF bak een prul is, buiten het feit dat ie bloedheet wordt. Ik heb niks achter de Discovery hangen, nog niet, hebben de Discovery ook nog maar twee weken maar wel met 250.000 km, maar zoals jij met jou ervaring over de automaat praat kan die het elk moment begeven. Vooral de opmerking van ZF zelf betekent dus vervangen bij deze km stand ??
In Duitsland doen ze bij ZF zelf een combinatie van flush en revisie en gaat ook het brein uit elkaar. Aangezien ik niet de history ken van de auto begin ik bij nul en heb ik daar wel oren naar.
D2 '04 Td5 (14-..)
D1 '95 300tdi (14-15) challenge
P38 '01 V8 (08-10)
FL1 '04 V6 (05-08)

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 02 Aug 2014, 17:53

Om toch de negatieve berichtgeving over de D-II automaat te verminderen, mijn vorige Discovery II (bj. 2000) heeft 414.000km afgelegd met de oorspronkelijke automaat. Zelf heb ik geen zwaar sleepwerk gedaan met de auto, de vorige eigenaar was een caravan verhuur bedrijf, dus vermoed ik dat de auto daar wel aanhangers getrokken heeft.

Verder nooit wat bijzonders aan die automaat laten doen, enkel de ATF laten wisselen op de voorgeschreven momenten.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Aug 2014, 21:58

ALs een automaat te heet wordt heeft ie verhoogde slijtage, als je veel en zwaar trekwerk doet (en dan niet alleen maar continu 90 op de snelweg, maar juist veel stop and go werk) dan wordt ie erg snel erg heet en dat heeft zijn weerslag op de levensduur van de bak. Ik heb wel vaak km standen van 250-300k gehoord waarbij de bak de geest gaf. ook veel hoger, maar dat zijn OF kilometervreters die lange stukken constante snelheid rijden, of mensen die het gaspedaal niet aanraken.

Preventief een bak vervangen... zou ik niet doen... als ie stuk gaat laat je hem reviseren en klaar.

Ik heb de bak van mijn P38 DSE (identiek aan de bak in de Td5 D2) laten reviseren toen ik hem opgebrand had door een oliekoelerlekkage ... nouja, de mijne was zo blauw dat ie bij het oud ijzer gegaan is, en ik heb er een andere in gekregen die eerst gereviseerd is.

Ik ben daarvoor bij Peter de Koning gegaan en dat is me prima bevallen voor een schappelijke prijs. die een fractie is van wat ZF en de bekende grote jongens er voor vragen. Ik ben inmiddels een jaar en pakweg 30.000km verder en geen klachten
gone

Terug naar “Techniek”