Luitjes schreef:Helaas is onze disco 2 vorige week geparkeerd in de betonblokken in de middenberm van de snelweg
Nu is het nog afwachten hoe en wat er over is gebleven maar ik schat total los.
Dus kijkend naar andere disco2 stuit ik op een automaat versie met ongeveer 190000km.
A: is een automaat wel geschikt voor zwaar trekwerk, 3500kg aan de trekhaak
B: wat kan ik verwachten met deze kmstand?
C: welke voorzorgs maatregelen moet ik treffen bij aanschaf voor deze aan het werk gaat?
D: kan ik mijn simpele lift kit en de 265/65R18 zonder pardon overzetten, of gaat de overbrenging hikken?
E: kan ik chiptunen met de automaat?
F:of kan ik beter overstappen op een disco3?
Misschien simpele vragen maar ik heb geen duidelijk antwoord kunnen vinden...
Vervelend van je ongeluk, gelukkig geen gewonden.
A: is een automaat wel geschikt voor zwaar trekwerk, 3500kg aan de trekhaak
Ik ben het niet eens met RogerB, hier in de UK ken ik er veel die erg tevreden zijn, die hoge km standen hebben en die dagelijkst flinke aanhangers trekken (met een automaat). Een (Alive) re-map schijnt ook wonderen te doen je kunt hun specefiek vragen voor een map om mee te trekken.
De D3 schijn idd nog beter te trekken maar die komt ook met hogere onderhoudskosten en zijn eigen probleempjes. Aangezien je zoekt naar een D2 met bijna 2 ton vermoed ik dat een D3 er niet in zit. Persoonlijk zou ik dan liever voor een D2 met lagere km/betere onderhoudsgeschiedenis gaan dan een D3. Wil je toch, ga dan voor een van 2006 of later. Even opzoeken vanaf welke maand, er zijn toen zijn er een aantal verbeteringen doorgevoerd. Staat ook een artikel in de landrover monthly van deze maand.
B: wat kan ik verwachten met deze kmstand?
Moeilijk te zeggen natuurlijk, ik heb in mijn zoektocht een D2 gezien die met 90k volledig afgetrapt was en mijn D2 met nu 175k is als nieuw.....ish

Een goede inspectie is het belangrijkst. Als je wat tijd heb zou ik toch eens proberen om er een te krijgen met iets lagere km stand, al kunnen ze het makkelijk aan. De automaat in de D2 is eigenlijk relatief best betrouwbaar. Gaan ze wel eens kapot? Ja uiteraard maar ik heb ook diverse handbakken kapot zien gaan en die zijn ook niet goedkoop om te vervangen of te repareren. Dat blijft toch, bij elke KM stand een risico.
C: welke voorzorgs maatregelen moet ik treffen bij aanschaf voor deze aan het werk gaat?
Er zijn een paar goede upgrades beschikbaar zie RogerB's reply, een fluidflush en nieuwe filter en olie is ook een aanrader.
Code: Selecteer alles
D: kan ik mijn simpele lift kit en de 265/65R18 zonder pardon overzetten, of gaat de overbrenging hikken? Ik heb nooit gehoord over problemen met lifts en automaten, veel members van theD2boysclub hebben 2inch lifts en automaat en ik heb nog nooit een probleem gezien die specifiek voor de automaat gold. Hoeveel lift heb je eigenlijk? Zelf ga ik binnenkort voor een 1" lift maar ik rij wel met standaard 255. Grotere banden heb ik ook nog nergens gezien als probleem met een automaat.
E: kan ik chiptunen met de automaat?
Ja zeker en er zit ook standaard een sport knop op

(Soms handig maar moet je niet te veel van verwachten, hij gaat hoger in de toeren en schakelt eerder terug) Ik kan zelf Alive aanraden maar er zijn andere, wellicht ook in NL.
Ik weet dat je al een D2 had maar weet je ook de overige probleempjes waar je op moet letten bij aanschaf van een D2?