Lekkage series 3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Pieto84

Lekkage series 3

Berichtdoor Pieto84 » 23 Jul 2014, 10:31

Beste mensen,

Mijn series 3 lekt olie bij de bak. Ongeveer waar de cardan richting de achteras de bak verlaat. Het lekken opzicht valt mee, en het lijkt me veel werk om te verhelpen. Hoe kan ik het oliepeil van de bak in de gaten houden? Zit hier ergens een peilplug op? En welke olie zit hier op? Is dat 80W90?

Groeten,

Pieter

atilgen

Re: Lekkage series 3

Berichtdoor atilgen » 23 Jul 2014, 16:48

Er zit geen peilplug. Door de vulplug los te draaien kan je met je vinger zien of er nog voldoende olie in zit.
In de kennisbank staat welke olie je kan gebruiken.
Ik gebruik zelf 80W/90 GL4.
Defender 130 TD5
88 Series III diesel

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 23 Jul 2014, 21:16

ik gebruik de api gl4 90ep van kroon voor classics ivm met aparte materialen in de bak.
niet de dure variant in blik deze heeft niet de juiste ep waarde.

http://lrch.nl/sites/default/files/Seri ... icants.pdf
groet jelle

Pieto84

Berichtdoor Pieto84 » 23 Jul 2014, 21:52

Bedankt voor jullie reacties!
Okee, ga ik dat doen. Waar vind ik die vulplug precies? Kan ik daar vanuit de auto bij, of moet ik daar van onder bij. En hoe hoog moet dat peil staan? Ik weet niet exact hoe lang hij al lekt, en hoeveel olie ik kwijt ben. Ik wil het er eigenlijk niet op gokken.

atilgen

Berichtdoor atilgen » 23 Jul 2014, 22:01

De vulopening zit aan de zijkant van de bak. Vanaf de onderkant kan je erbij.
Het peil moet eigenlijk tot de rand van de opening staan.
Gewoon bijvullen totdat het eruit loopt.
Defender 130 TD5
88 Series III diesel

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 25 Jul 2014, 19:43

Peil de hoofdbak eerst even. Bij de LT76 migreert de olie van de hoofdbak naar de tussenbak via het lagerhuis van het achterst lager van de hoofdas.
Ook via 1 van de onderste boutgaten waarmee de tussenbak vast zit aan de hoofdbak kan er olie naar de tussenbak migreren. De draad loopt door tot in de hoofdbak en zo kan er via de draad langzaam olie naar de tussenbak sijpelen (Wet van de communicerende vaten. Het peil in de hoofdbak staat normaal een 6cm hoger dan in de tussenbak).
Maar de grootste boosdoener is het achterste lagerhuis van de hoofdas. In dit huis zit het lager en een keerring. Het stalen huis hoort met lagerlijm in het alu versnellingsbakhuis te worden gemonteerd om meedraaien te voorkomen,maar ook om dat pasvlak af te dichten. Maar vaak wordt het er droog ingezet. Ook af fabriek.
Het gevolg is dat het peil in de tussenbak steeds verder stijgt tot het niveau bij de voorste en achterste uitgaande keerringen komt(normaal staat het daar ruim onder) waar het dan naar buiten kan.

Het migreren van de olie gaat over het algemeen betrekkelijk langzaam en het is niet de moeite om daar de bak voor open te trekken.
Het peil van de hoofdbak zeer regelmatig controleren en de tussenbak af en toe aflaten via de vul/peil plug is wel zaak.
Een te laag peil in de hoofdbak is ernstiger dan een te hoog peil in de tussenbak.

Edit: De vul/peilplug van de tussenbak zit aan de achterkant van de tussenbak naast de handrem trommel en de vul/peil plug van de hoofdbak zit aan de linkerkant van de hoofdbak.

Groet,
Eric

Terug naar “Techniek”