Ik heb een 2e accu geplaatst als standaccu. Deze staat tegenover de startaccu in de accubak onder de bestuurdersstoel. Het viel mij op dat de accu nogal warm werd en ik dacht dat er iets niet goed ging met het laden van de accu tot ik ontdekte dat het opwarmen van de 2e accu veroorzaakt wordt door de warme lucht vanuit het motorcompartiment die onder de auto door langs de accubak komt en dan vooral aan de kan waar de 2e accu is geplaatst.
Ik ben nu aan het uitvogelen hoe ik de lucht onder de auto door bij de accubak zodanig anders kan laten stromen dat de warme lucht van de motor niet meer langs de accubak stroomt. Iemand toevallig al een oplossing voor dit probleem bedacht?
Temperatuur accubak Defender
Re: Temperatuur accubak Defender
Hitteschildje ??
En ik heb er geen last van, beetje gaten
Maar een accu in de motorkap geeft ook warmte, zie het niet als probleem
En ik heb er geen last van, beetje gaten
Maar een accu in de motorkap geeft ook warmte, zie het niet als probleem
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
Inderdaad een hitteschildje of de uitlaatpijp omwikkelen met die speciale tape. De uitlaat geeft nog al wat warmte door aan de seatbox waar de accu in staat.
N.B. Het vervangen van de middenpot van de uitlaat door een "straight through" pijp heeft als bij-effect dat de temperatuur daar ook aanzienlijk daalt.

Ook de versnellinsbak kan nog al wat warmte ontwikkelen, vooral bij hard werken: lange stukken bergop of met een aanhanger of sleurhut. Een oliekoeler kan dan een oplossing zijn.
N.B. Het vervangen van de middenpot van de uitlaat door een "straight through" pijp heeft als bij-effect dat de temperatuur daar ook aanzienlijk daalt.

Ook de versnellinsbak kan nog al wat warmte ontwikkelen, vooral bij hard werken: lange stukken bergop of met een aanhanger of sleurhut. Een oliekoeler kan dan een oplossing zijn.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
Op het gevoel werd de accu toch wel zo'n 45 graden, dat is dicht tegen het maximum aan waar een accu nog zonder problemen geladen mag worden.Het was ook wel warm weer en een lange rit: 700 km achter elkaar.
Het idee van het isoleren van de uitlaat lijkt me een prima oplossing, dat zal een stuk schelen.
Kan de middenpot zonder meer weggelaten worden?
Nog een idee voor de winter: de warmte van de uitlaat gebruiken on de voeten warm te houden
Beste VeeTee: bedankt dat je voor mij even ene foto hebt gemaakt van die ingezwachtelde uitlaat.
Het idee van het isoleren van de uitlaat lijkt me een prima oplossing, dat zal een stuk schelen.
Kan de middenpot zonder meer weggelaten worden?
Nog een idee voor de winter: de warmte van de uitlaat gebruiken on de voeten warm te houden
Beste VeeTee: bedankt dat je voor mij even ene foto hebt gemaakt van die ingezwachtelde uitlaat.
-
Roger B.
zoals gezegd worden accu's ook in de motorruimte geplaatst...dus dat temperatuurprobleem zal niet zo ernstig zijn als het lijkt.
de temp opgave voor het laden..... is dat niet de temp. die het laden veroorzaakt, die daar genoemd wordt??
binnenzijde accubak beplakken met neopreen, scheelt ook in de herrie.
buitenzijde eventueel met warmte reflecterend materiaal.
luchtstroom verleggen zou ik niet doen omdat deze luchtstroom ook nog koeling aan oa de bak verzorgen moet
de temp opgave voor het laden..... is dat niet de temp. die het laden veroorzaakt, die daar genoemd wordt??
binnenzijde accubak beplakken met neopreen, scheelt ook in de herrie.
buitenzijde eventueel met warmte reflecterend materiaal.
luchtstroom verleggen zou ik niet doen omdat deze luchtstroom ook nog koeling aan oa de bak verzorgen moet
gone
Op de 130 heb ik ook een open pijp zonder de kat en ook die is ingezwachteld om de hitte uit het motorruim en de tunnel te houden. Bij een Td4 gaat ie wel een stuk beroerder lopen als je de kat weghaald zonder aanpassing van het motormanagement.
Gelukkig stond tunen toch al op het to do lijstje.

(niet dat mijn accu's snel warm zullen worden, die staan hoog en droog in de laadbak...)
Gelukkig stond tunen toch al op het to do lijstje.
(niet dat mijn accu's snel warm zullen worden, die staan hoog en droog in de laadbak...)
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Tijdje geleden ook de kat weggehaald - was behoorlijk verstopt - dat scheelde behoorlijk in vermogen (de middendemper zat er langer niet meer). Ietsje "sportiever" geluid, maar echt niet extreem. Dat inzwachtelen met uitlaattape moet ik ook nog eens doen (foto was niet van mij).
Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
VeeTee schreef:Ietsje "sportiever" geluid, maar echt niet extreem.
Beter! De 130 klinkt nog steeds net zo beroerd als standaard.
Edward van Vugt
-
Roger B.
iets meer vermogen na kat verwijderen zit tussen de oren.....
de turbodruk en daardoor bepaalde hoeveelheid brandstof veranderd niet als de kat verwijderd wordt. dus het max vermogen blijft gelijk.
wat je wel merkt, is dat de turbo bij een lager toerental (plm 200 toeren lager) al druk levert en de motor dus bij dat lagere toerental al trekkracht levert. dat komt omdat de turbo door minder tegendruk voor de uitlaatgassen sneller op toeren komt.
de turbodruk en daardoor bepaalde hoeveelheid brandstof veranderd niet als de kat verwijderd wordt. dus het max vermogen blijft gelijk.
wat je wel merkt, is dat de turbo bij een lager toerental (plm 200 toeren lager) al druk levert en de motor dus bij dat lagere toerental al trekkracht levert. dat komt omdat de turbo door minder tegendruk voor de uitlaatgassen sneller op toeren komt.
gone
Roger B. schreef:iets meer vermogen na kat verwijderen zit tussen de oren.....
Simplistisch geredeneerd wellicht. Maar zo werkt het zelden. Zoals gezegd, de 130 loopt minder en doet onder de 2000rpm nog minder dan eerst.
Edward van Vugt