Temperatuur accubak Defender
Re: Temperatuur accubak Defender
Het is niet alleen de warmte van de uitlaat die onder de auto doorkomt, ook de warmte van de motor en de radiator worden voor een groot deel onder de auto afgevoerd naar achteren. De optelsom daarvan is, zo heb ik afgelopen dagen geconstateerd, voldoende om de rechterkant van de accubak flink warm te maken. Daarnaast zitten er ook nog ventilatieopeningen in de accubak, 2 aan de zijkant (de warme) en 2 aan de achterkant. De lucht die daardoor stoomt is dus ook warme lucht.
Tja, ik weet niet wat voor model je hebt. Maar bij legio 300Tdi's, Td5's en Puma accu's erbij gezet in de originele accubak met geen enkel probleem.
Nou gebruik ik bijna altijd gewone standaard accu's, maar zelfs het overmatige hiiteprobleem komt mij niet bekend voor.
Nou gebruik ik bijna altijd gewone standaard accu's, maar zelfs het overmatige hiiteprobleem komt mij niet bekend voor.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Tja ... het is al weer even herfst, maar ... als de temperatuur in de accu-bak een terugkerend en zorgelijk probleem is dan is het wellicht het handigst een computer-fannetje in te bouwen dat de lucht door de gaten richting versnellingsbak afvoert. Eventueel een aanvoer (met "terugslagklep") vanuit het interieur maken en een aansturing die alleen bij meer dan 14V de fan aanzet.
Is het nl de warmte uit de accu zelf dan voer je die zo af (de "natuurlijke" koeling in de accubak is beneden peil), is het de warmte uit de versnellingsbak dan help je wellicht zelfs de koeling daarvan, en/of is het de warme lucht onder de auto dan voorkom je het binnenstromen daarvan.
's Winters is het (beperkt) opwarmen van de accu(s) overigens juist een voordeel, accu's zijn net mensen: ze doen het slechts binnen een beperkt temperatuurbereik goed.
Groeten MarcS
Is het nl de warmte uit de accu zelf dan voer je die zo af (de "natuurlijke" koeling in de accubak is beneden peil), is het de warmte uit de versnellingsbak dan help je wellicht zelfs de koeling daarvan, en/of is het de warme lucht onder de auto dan voorkom je het binnenstromen daarvan.
's Winters is het (beperkt) opwarmen van de accu(s) overigens juist een voordeel, accu's zijn net mensen: ze doen het slechts binnen een beperkt temperatuurbereik goed.
Groeten MarcS
Dan zou ik eerder de zijkant van de accubak beplakken met hittewerende folie om het opwarmen te voorkomen. Maar ik blijf erbij dat het geen probleem is.
Natuurlijk komt er warmte van de motor langs de bak, maar daar zit zoveel rijwind langs dat dat nauwelijks opwarming zal geven. De warmte komt van de uitlaat en de tussenbak en met name die laatste.
Van de week stond hier een shovel met de accu's achter de radiateur, daar was het zo warm dat het zeer deed aan je handen. Toch functioneert dat ding al 12 jaar met dezelfde accu's........
Natuurlijk komt er warmte van de motor langs de bak, maar daar zit zoveel rijwind langs dat dat nauwelijks opwarming zal geven. De warmte komt van de uitlaat en de tussenbak en met name die laatste.
Van de week stond hier een shovel met de accu's achter de radiateur, daar was het zo warm dat het zeer deed aan je handen. Toch functioneert dat ding al 12 jaar met dezelfde accu's........
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:Dan zou ik eerder de zijkant van de accubak beplakken met hittewerende folie om het opwarmen te voorkomen. ....
........
Komt er zoveel warmte van de tussenbak (of is het de versnellingsbak die het warmst wordt)? En, als het de (ook) de tussenbak is loont het dan om de Ashcroft deksel met volumevergroting en koelribben te monteren?
Ik ben niet erg bang mbt de accu (ik heb er gewoon maar eentje), maar met een beetje warm weer komt er wel heel wat warmte via tunnel en accubak naar binnen (je zou makkelijk een warmhoud-voorziening op de tunnel kunnen maken).
Groeten MarcS
Op de Puma zit de uitlaat in de weg. Dus daar past het grotere carter nie op nie. 
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:Op de Puma zit de uitlaat in de weg. Dus daar past het grotere carter nie op nie.
Ah ... en die uitlaat houdt het allemaal nog warmer
't Is maar goed dat ik ook van de koudere klimaten houd - je hebt er het koude halfjaar geen last van (eerder gemak, hoewel je bij de Puma eerder te klagen hebt over een te effectieve kachel).
Groeten MarcS
De uitlaat is bij de 130 vanaf de turbo ingepakt met uitlaat tape. Om de hoge temp onder de motorkap iets te verlagen. De pijp naast de bakken is gewoon onbekleed, gaan last van de hitte.
Maar ja, ik heb dan ook geen accubak daar noch een seatbase.

Maar ja, ik heb dan ook geen accubak daar noch een seatbase.
Edward van Vugt