bij een Td5 werkt het overigens ook nog wel zo, omdat die de emissie niet zelf controlleerd (daarom kun je ook ongestraft de EGR afblinden bij de Td5, en niet bij de Puma)
Temperatuur accubak Defender
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Temperatuur accubak Defender
vincent heeft een 300tdi zonder motormanagement eppo
bij een Td5 werkt het overigens ook nog wel zo, omdat die de emissie niet zelf controlleerd (daarom kun je ook ongestraft de EGR afblinden bij de Td5, en niet bij de Puma)
bij een Td5 werkt het overigens ook nog wel zo, omdat die de emissie niet zelf controlleerd (daarom kun je ook ongestraft de EGR afblinden bij de Td5, en niet bij de Puma)
gone
Re: Temperatuur accubak Defender
Roger B. schreef:iets meer vermogen na kat verwijderen zit tussen de oren.....
de turbodruk en daardoor bepaalde hoeveelheid brandstof veranderd niet als de kat verwijderd wordt. dus het max vermogen blijft gelijk.
wat je wel merkt, is dat de turbo bij een lager toerental (plm 200 toeren lager) al druk levert en de motor dus bij dat lagere toerental al trekkracht levert. dat komt omdat de turbo door minder tegendruk voor de uitlaatgassen sneller op toeren komt.
Ik zeg c.q. bedoel niet dat ie meer vermogen hééft (dan zou je moeten tunen, grotere intercooler, slagje aan de pomp draaien etc. etc.), maar wel dat ik merk dat er meer vermogen effectief beschikbaar komt. Ik kan me voorstellen dat komt door een betere "ademhaling", te veel tegendruk heeft sowieso natuurlijk een negatief effect, daar komt dat turbo effect dan nog bij.
Het is in ieder geval zeer goed merkbaar, ritje naar Italië (via Timmelsjoch pas) achter de rug vorige maand, en hij liep stukken beter als tevoren!
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Re: Temperatuur accubak Defender
De accu wordt bij de conventionele plaatsing in de motorruimte veel warmer (+60Cº). Dat is ook de reden dat de AGM (Absorbent Glassmatt) accu's die men heden ten dage gebruikt (vaak ic.m. Start/Stop) op een 'koelere plaats' monteren, de kofferbak of in het interieur. De technische reden hiervan is wat complexer en doet even niet ter zake.
De vraag is: Is je 2e accu een AGM accu? dan zou ik wel op letten maar vooralsnog zie ik geen probleem bij deze temperatuur...
De vraag is: Is je 2e accu een AGM accu? dan zou ik wel op letten maar vooralsnog zie ik geen probleem bij deze temperatuur...
Failing to prepare is preparing to fail!
Re: Temperatuur accubak Defender
Het is inderdaad een AGM. Er is ergens iets teveel van, lading of temperatuur of de combinatie daarvan, want de accu spuugt heel af en toe een beetje. De laadspanning blijft netjes tussen de 14,5 en 14,2 V. (De lagere laadspanning is bij hogere temperatuur. Ik weet niet of dit opzettelijk in de spanningsregelaar is opgenomen, of dat het een bijkomend verschijnsel is, maar meegenomen is het wel als na langer rijden de laadspanning iets afneemt).
Optima stelt als grens 51,7 graden Celsius, daarboven mag niet meer geladen worden.
Optima stelt als grens 51,7 graden Celsius, daarboven mag niet meer geladen worden.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Temperatuur accubak Defender
ik heb het niet zo op dure aparte accu's, zie er het voordeel niet van tov de prijs.... ik heb gewoon een normale accu met loodplaten en accuzuur, die gaat een jaar of 6 mee gemiddeld bij me en voldoet altijd....

gewoon een dikke 100Ah 800CCA volstaat prima. met de omvormer in de auto had ik nog zoeen achterin bij de omvormer.
voor een lier.... leuk, maar ook geen tweede accu nodig (jaren met lier gereden en gespeeld met slechts één accu en nooit probleem geweest)
gewoon een dikke 100Ah 800CCA volstaat prima. met de omvormer in de auto had ik nog zoeen achterin bij de omvormer.
voor een lier.... leuk, maar ook geen tweede accu nodig (jaren met lier gereden en gespeeld met slechts één accu en nooit probleem geweest)
gone
Re: Temperatuur accubak Defender
Roger B. schreef:vincent heeft een 300tdi zonder motormanagement eppo![]()
![]()
bij een Td5 werkt het overigens ook nog wel zo, omdat die de emissie niet zelf controlleerd (daarom kun je ook ongestraft de EGR afblinden bij de Td5, en niet bij de Puma)
Dat maakt dus geen zak uit. Het verhaal van makkelijker ademen en blabla hoor ik ok al dertig jaar in motorland. Dan monteren ze een open pijp en hebben 10 pk meer volgens de fabrikant van die pijp.
Ga je meten is het ALTIJD andersom. Bij mijn 300Tdi's heb ik ook gewoon open voorpijpen gemonteerd en dat kost je vermogen. Tenzij je hem meteen anders afstelt...... Dan kan het je behoorlijk opleveren.
Bij de Disco heb ik de onderdelen gewisseld terwijl ie op een dynobank stond dan is het tenminste meetbaar.
Maar als die uitlaat werkelijk zo warm zou worden dat ie je accubak tot 50 of 60 graden op zou warmen dan zou je EGT ook dermate hoog zijn dat je motrschade kunt oplopen. Ik geloof niet dat die pijp werkelijk zó warm is dat ie de seatbase nog zo warm kan stoken.......
De meeste warmte komt van de bak en de tussenbak niet van de uitlaat. Die hangt laag genoeg om koeling te pakken de bakken zitten opgesloten tussen de body en achter het blok en dus geen enkele rijwind anders dan een beetje langs het carter. (vandaar ook het deksel met meer inhoud en koleribben van Ashcroft voor de 230..)
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Temperatuur accubak Defender
Tja, niet elke situatie is hetzelfde Roger...
Voor lieren is een 2de accu inderdaad niet per sé noodzakelijk. Maar ik heb ook een aparte 2de (AGM) accu, en als ik ergens achteraf kampeer ben ik met dit weer blij dat na ettelijke dagen nog steeds mijn biertje koud blijft.
Het zonnepaneeltje houdt met dit weer het verbruik van de koelbox wel bij, maar is het een paar dagen slecht weer dan ben ik blij dat m'n start accu niet leeg is getrokken.
Voor lieren is een 2de accu inderdaad niet per sé noodzakelijk. Maar ik heb ook een aparte 2de (AGM) accu, en als ik ergens achteraf kampeer ben ik met dit weer blij dat na ettelijke dagen nog steeds mijn biertje koud blijft.
Het zonnepaneeltje houdt met dit weer het verbruik van de koelbox wel bij, maar is het een paar dagen slecht weer dan ben ik blij dat m'n start accu niet leeg is getrokken.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Re: Temperatuur accubak Defender
VeeTee schreef:Tja, niet elke situatie is hetzelfde Roger...
Voor lieren is een 2de accu inderdaad niet per sé noodzakelijk. Maar ik heb ook een aparte 2de (AGM) accu, en als ik ergens achteraf kampeer ben ik met dit weer blij dat na ettelijke dagen nog steeds mijn biertje koud blijft.
Het zonnepaneeltje houdt met dit weer het verbruik van de koelbox wel bij, maar is het een paar dagen slecht weer dan ben ik blij dat m'n start accu niet leeg is getrokken.
Dáár is een 2e accu ook primair voor Vincent: om duurverbruikers te voeden zonder je startaccu leeg te trekken of verkeerd te belasten.
Ik heb ook een 2e accu. Voor de lampen die eindeloos aanstaan bij mij, voor een koelkast en wat niet meer. Maar niet voor het lieren met 2 lieren en ook niet omdat ik m'n startaccu ooit leeggelierd heb gekregen. Maar als ik aan het lieren ben is het een fijn idee dat ik altijd een reserve accu heb.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Temperatuur accubak Defender
VeeTee schreef:Tja, niet elke situatie is hetzelfde Roger...
Voor lieren is een 2de accu inderdaad niet per sé noodzakelijk. Maar ik heb ook een aparte 2de (AGM) accu, en als ik ergens achteraf kampeer ben ik met dit weer blij dat na ettelijke dagen nog steeds mijn biertje koud blijft.
Het zonnepaneeltje houdt met dit weer het verbruik van de koelbox wel bij, maar is het een paar dagen slecht weer dan ben ik blij dat m'n start accu niet leeg is getrokken.
een tweede accu is ook niets mis mee, maar ik snap niet dat mensen zweren bij een 57Ah optima boven een 100Ah gewone accu (bij normaal gebruik, heb het niet over gebruik in voertuigen die weken achter elkaar niet gebruikt worden) Als je regelmatig gebruik maakt van je auto (en dan niet voor stukjes van 5km met aanjager, verlichting en achterruitverwarming aan) voldoet een normale accu prima en die is stukken voordeliger dan een optima. Voor gebruik als accu voor laag verbruik (kleine koelbox, verlichting enz) kan ik me wel iets voorstellen bij een accu die daar meer geschikt voor is dan een startaccu, maar dan nog zijn er opties die niet een vermogen aan speciale laadapparatuur met temp meting en dergelijke nodig hebben....
gone
Re: Temperatuur accubak Defender
Hé gelukkig, zijn we het toch allemaal weer eens ...

Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten