snelheidsmeter series 3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
GertJantH

snelheidsmeter series 3

Berichtdoor GertJantH » 21 Jul 2014, 12:40

Afgelopen zaterdag heb ik een voor-keuring (APK) laten doen bij de garage voordat ik volgende week maandag 28-7 naar de RDW ga voor de import/op-kenteken-keuring.
In ieder geval bleek mij bij het naar de garage rijden dat de snelheidsmeter/km-teller niet werkt en dat terwijl ik thuis nog gecontroleerd had of de kabel/meter wel werkte door m'n accuboor op het uiteinde van de kabel te zetten.
Kan iemand me adviseren:
1) of ik de meter werkend moet hebben voor de RDW (voor de APK is het niet nodig als je een tomtom in de auto hebt, volgens de garage);
2) wat er aan de hand kan zijn, zou de "speedometer drive (FRC1536)" kapot zijn?
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

piet_g

Re: snelheidsmeter series 3

Berichtdoor piet_g » 24 Jul 2014, 09:52

als je kabel en je meter goed zijn, dan kan het idd alleen nog maar het wormwiel achter op je bak zijn. dat kun je bekijken door de handrem trommel er af te pakken (zowel voor als achter plaat) en dan kun je de kap er afhalen voor de speedo gear. overigens als je dit doet, wel even zorgen voor pakkingen en de olie uit de tussenbak halen.

laatste wat je kan controleren is of het uiteinde van de kabel draait aan de kant van de meter wanneer je rijd. kan bijvoorbeeld zijn dat het draaid, maar dat wanneer je de kabel vast zou houden (dus weerstand) dat je hem zo kunt stoppen. dat worm wiel zit namelijk niet vast op de splines, maar is gewoon ingeklemd tussen het lager en de output shaft (zit die overigens nog goed vast of niet?)
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Jul 2014, 10:23

Zou je de volgorde niet wat aanpassen Piet? Eerst kijken of de kabel achter de teller draait en blijft draaien bij wat weerstand, dat scheelt een hoop gesleutel. En of de teller wel wat doet als er een aangedreven kabel ingestoken wordt?

Kan mij niet voor de geest halen hoe het ook alweer zit bij de Serie, maar bij motoren is de kabel zelf vaak versleten afgerond waardoor die doorslipt.

Als dat allemaal lijkt te kloppen kun je nog altijd heel de handrem etc demonteren. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

piet_g

Berichtdoor piet_g » 24 Jul 2014, 10:53

ja klopt, de volgorde van het omschrijven is niet helemaal gronologies ;)

maar idd eerst nog controleren en dan pas open maken
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

GertJantH

Berichtdoor GertJantH » 28 Jul 2014, 15:59

Nou, vandaag bij de RDW geweest en één ding dat ze niet hebben gecheckt is de snelheidsmeter.
Ik heb overigens wel een kabel besteld, die zag er maar magertjes uit, dus wellicht als ik die vervang dat het probleem dan over is...
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

Terug naar “Techniek”