Koppelingplaten zitten vast van serie 2A

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
frank serie 2a1960
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 Jun 2014, 14:45

Koppelingplaten zitten vast van serie 2A

Berichtdoor frank serie 2a1960 » 17 Jul 2014, 23:50

Ik heb het volgende probleem.
Als de auto in zijn versnelling staat reageert de koppeling niet als ik deze intrap.
Hoofd en hulpcilinder werken en je ziet ook de as draaien naar het druklager.
Kun je de platen weer loskrijgen zonder de koppeling open te maken of moet je deze splitsen om de koppelingsplaten weer los te krijgen.
Ik heb al verhalen gehoord om de wagen aan te trekken waardoor de platen weer loskomen maar ik weet niet of dit zomaar mag.
wie heeft dit probleem ook al eens gehad? graag advies

Frank v Rossum

SanderTD4
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 Mei 2008, 18:37
Locatie: Velserbroek
Contact:

Re: Koppelingplaten zitten vast van serie 2A

Berichtdoor SanderTD4 » 18 Jul 2014, 00:34

Heb ik ook gehad met mijn Lightweight.
Ik heb de auto afwisselend in zijn tweede versnelling en achteruit geplaatst en dan steeds de auto starten zonder te laten aanslaan.
Na een paar keer heen en weer kwam de koppelingsslot los.

Succes
SanderTD4

http://www.otototaal.com

109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi

Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 322
Lid geworden op: 01 Feb 2010, 14:09
Locatie: Ridderkerk
Contact:

Re: Koppelingplaten zitten vast van serie 2A

Berichtdoor Gerard » 18 Jul 2014, 06:49

Achterwielen van de grond en op stevige assteunen/blokken zetten, auto in z'n 4 starten en flink wat toeren laten maken is meestal wel voldoende om de platen weer los te krijgen.

Gerard

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Koppelingplaten zitten vast van serie 2A

Berichtdoor Erik Peters » 18 Jul 2014, 08:11

frank serie 2a1960 schreef:Ik heb het volgende probleem.
Als de auto in zijn versnelling staat reageert de koppeling niet als ik deze intrap.
Hoofd en hulpcilinder werken en je ziet ook de as draaien naar het druklager.
Kun je de platen weer loskrijgen zonder de koppeling open te maken of moet je deze splitsen om de koppelingsplaten weer los te krijgen.
Ik heb al verhalen gehoord om de wagen aan te trekken waardoor de platen weer loskomen maar ik weet niet of dit zomaar mag.
wie heeft dit probleem ook al eens gehad? graag advies

Frank v Rossum

Het is mogelijk om zonder demontage de plakkende koppelingsplaat weer los te krijgen. Of je dit moet doen door aanslepen betwijfel ik, niet dat er iets kapot gaat, maar als de motor aanslaat rijdt de auto verder als de koppelingsplaat dan nog vast zit. En diegene die sleept vind het vast niet leuk als je er achterop rijdt.
Ik heb met een 109 ooit eens een kwartier rondgereden (op eigen terrein), met wisselende belasting (en ingetrapte koppeling uiteraard) voordat de plaat los schoot.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten