olie soorten en vulhoeveelheden

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ben Gerrits

olie soorten en vulhoeveelheden

Berichtdoor Ben Gerrits » 17 Jul 2014, 22:39

Mannen/vrouwen

Heeft er iemand mogelijk een tabel waarin staat wat voor olie en hoeveelheid er in een defender en disco's 1 en 2 gaat.
Ik heb er een paar achter elkaar ververst maar het verschilt nog al per merk wat er in moet.
Het gaat om:
110/defender en disco 1&2
voor en achterassen rover en salisbury
Versnellingsbakken
tussenbakken
Motorolie
misschien handig voor iedereen want als je bij castrol/kroon/valvoline en shell bijvoorbeeld raadpleegt zijn ze vaak verschillend.
Zo weet ik nu dat in een salisbury GL5 moet en in een roveras GL4 maar niemand kan mij zeggen of GL5 ook in de roveras mag misschien wel kan.
Dus is het misschien handig om het van LR zelf te zien.
Gr Ben

Roger B.

Re: olie soorten en vulhoeveelheden

Berichtdoor Roger B. » 17 Jul 2014, 22:49

RAVE? Kennisbank?
gone

Ben Gerrits

Berichtdoor Ben Gerrits » 17 Jul 2014, 23:29

Kennisbank kom ik niet uit.
Gr Ben

conny

Berichtdoor conny » 18 Jul 2014, 10:22

GL is de klasse-aanduiding van de kwaliteit versnellingsbakolie. GL5 is beter dan GL4, dus de Salisbury moet betere olie hebben dan de rover as. Overal GL5 en alles komt dik in orde.

conny

Berichtdoor conny » 18 Jul 2014, 10:24

Bij mijn Td5 gaat er volsyntheet in de motor, dextron II in de bak en GL5 in de rest. Ik weet dat atf in de bak niet meer geadviseerd wordt door LandRover, maar ik blijf het toch stug volhouden om daar gewoon atf in te doen. Is al jaren goed gegaan en volgens mij hebben ze een ander contract met een olieboer daar in Solihull (sorry lul) en daarom is het advies verandert. :roll:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Jul 2014, 12:27

dat van die GL5 is een gevaarlijke aanname.... ik heb al meerdere keren gelezen dat GL5 niet geschikt is voor alle bakken en diffs waar GL4 in moet omdat het materiaal aan kan tasten.

zo is GL4+ iets anders dan "beter dan GL4" het is olie met betere eigenschappen dan GL4, maar niet de toevoegingen die GL5 zo agressief voor bepaalde materialen maakt.

nu kan het best zijn dat GL5 in een salisbury en/of rover as geen probleem is, wellicht zelfs niet in een LT230.... maar de verklaring dat GL5 erin mikken waar GL4 voorgeschreven is"en het komt altijd goed" is net te optimistisch
gone

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 18 Jul 2014, 16:31

110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Jul 2014, 00:16

conny schreef:Bij mijn Td5 gaat er volsyntheet in de motor, dextron II in de bak en GL5 in de rest. Ik weet dat atf in de bak niet meer geadviseerd wordt door LandRover, maar ik blijf het toch stug volhouden om daar gewoon atf in te doen. Is al jaren goed gegaan en volgens mij hebben ze een ander contract met een olieboer daar in Solihull (sorry lul) en daarom is het advies verandert. :roll:

Onlangs heb ik juist de speciale olie, die voorgeschreven wordt voor in de versnellingsbak van een Td5, in de bak van mijn 300 Tdi gedaan. Met de oude (voorgeschreven) olie (Dexron II) gaf de bak af en toe een kraakje tijdens schakelen naar 2e en 3e versnelling, maar dit is nu over (het duurt een fractie langer voordat de versnelling is ingeschakeld).

En een Salisbury differentieel heeft een hypoid overbrenging (de pignonas ligt onder de hartlijn van het kroonwiel en schroeft zich door de vertanding van het kroonwiel). Daarom moet er een olie in met uitstekende anti-las dopes, dus is een GL5 cardanolie voorgeschreven. Een GL5 olie is inderdaad agressiever, met name koper/brons kan hier niet zo goed tegen.
(In het middendifferentieel <LT320> wordt de axiaalkracht van de satelietwieltjes opgevangen met bronzen lagerschaaltjes en ook de planeetwielen hebben een bronzen axiaal lagerring).

Bij een Rover differentieel zit de pignonas in de hartlijn van het kroonwiel en daar wordt in feite alleen gedrukt tegen de tand-flanken en dan geeft een GL4 olie voldoende smering.

Groet,

Erik.

p.s. Ik gooi ook GL5 in het (Rover) vóór differentieel.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Ben Gerrits

Berichtdoor Ben Gerrits » 19 Jul 2014, 01:01

Ok

wat er hier wordt beschreven heb ik ook netjes gedaan en daar is dus niets mis mee.
Maar waar het om gaat is dat wat de fabrikant voorschrijft de leidraad moet zijn.
En wat andere voor ervaringen hebben is alleen maar goed om te horen en leerzaam.
Maar als ik voor iemand ga verversen wil ik nooit bij een defect van welke aard dan ook mij zelf afvragen of ik het wel goed heb gedaan.
Vandaar dat ik het liefst volgens fabrieks spec ververs.
Gr Ben

conny

Berichtdoor conny » 21 Jul 2014, 10:34

Ah joh, Ben. Als meneer Landrover ooit gaat kijken in Sclayn op een regenachtig weekend, denk ik dat ze ook het idee hebben dat dat nooit de bedoeling is geweest met die landrovers. :D Voor jou is het natuurlijk wel een verschil dat je aan iemand anders zijn auto werkt.

Terug naar “Techniek”