Benzine getankt disco 2 td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
conny

Re: Benzine getankt disco 2 td5

Berichtdoor conny » 21 Jul 2014, 10:25

Onverwoestbaar, die Td5 :lol:

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 21 Jul 2014, 18:41

Zeg dat wel. Tot nu toe een nieuwe kabelboom (harness) onder het kleppendeksel ingezet en de waterpomp vervangen. Verder allen olie verversen, tanken en ruitensproeier bijvullen.

tim

Berichtdoor tim » 19 Aug 2014, 11:30

Nog even laten weten; het was alleen idd het vervangen van de opvoerpomp in/bij de tank, dat was afdoende.
wat minder was , was dat tijdens de vakantie ze in een ongeval terecht zijn gekomen , waarbij de disco over de kop is gegaan , en weer op de wielen terecht is gekomen.
Auto is verscheept van ijsland naar alphen aan de rijn.
Mocht iemand intresse hebben voor onderdelen, kan ik gegevensuitwisseling verzorgen.Auto is NIET herstart sinds koprol.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Aug 2014, 11:51

tim schreef:Nog even laten weten; het was alleen idd het vervangen van de opvoerpomp in/bij de tank, dat was afdoende.
wat minder was , was dat tijdens de vakantie ze in een ongeval terecht zijn gekomen , waarbij de disco over de kop is gegaan , en weer op de wielen terecht is gekomen.
Auto is verscheept van IJsland naar Alphen aan de Rijn.
Mocht iemand interesse hebben voor onderdelen, kan ik gegevensuitwisseling verzorgen.Auto is NIET herstart sinds koprol.

Da's niet mooi, zo'n pechduiveltje dat kennelijk meerijdt.
Ik hoop dat het bij de schrik en materiële schade (en wellicht een wat gedeukt ego) is gebleven.

Over de kop en direct weer op de wielen is denkelijk weinig schadelijk voor de motor.
Als ie daarna langer weer op z'n wielen staat moeten allen vloeistoffen weer terug op z'n plaats zitten.

Groeten MarcS

tim

Berichtdoor tim » 19 Aug 2014, 15:28

Hee marc,

geen persoonlijk letsel gelukkig inderdaad.
auto is dus 1 keer gerold, en na op z'n pootjes weer terecht gekomen te zijn, is het contact wel aangezet, en alle gangbare lampjes deden gewoon dienst.
voor zover jij weet, is in de beschreven situatie het verantwoord om 'm nu inmiddels weer te trachten te starten?
110 HT 200 Tdi 1989.

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Aug 2014, 15:36

Mijn Range lag een half uur op z'n kop voordat ie overeind geliert werd. Toen ie een kwartier had gestaan vond de berger het een goed idee om hem te verzetten zodat ie als lieranker kon dienen voor de bergwagen die vaststond op een grasveld.

Daar was ik uiteraard niet blij mee maar het heeft geen schade opgeleverd.

Na een rol is er geen olie boven de zuigers gekomen en als ie al weer een tijdje staat kun je hem gerust starten. ;)

Wil je 200% zekerheid draai je de motor een keer met de hand rond.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Aug 2014, 15:40

tim schreef:Hee marc,

auto is dus 1 keer gerold, en na op z'n pootjes weer terecht gekomen te zijn, is het contact wel aangezet, en alle gangbare lampjes deden gewoon dienst.
voor zover jij weet, is in de beschreven situatie het verantwoord om 'm nu inmiddels weer te trachten te starten?

als ie gewoon in een keer doorgerold is, is er geen olie boven de zuigers gekomen en zou ie direct erna alweer gestart kunnen worden. Als ie langer op de kop gelegen heeft zoals de mijne (dik anderhalf uur voordat de sleepdienst hem recht zette (ik had de sleutel in mijn broekzak en hield hem daar, auto is afgesleept zonder de sleutel)) dan is er vast olie langs de zuigers gelekt en boven de zuiger terecht gekomen met schade als gevolg bij starten.

als ie daarna weer recht gezet is heb je alleen de olie in de verbrandingskuil van de zuiger nog die voor teveel compressie zorgt, maar iig geen vloeistof meer boven op de zuiger.
ik heb destijds na drie dagen voorzichtig geprobeerd, tik-tik-tik telkens een tikje met de startmotor, ik heb de motor toen wel rond gehad, maar niet gestart (accu was dood na even proberen, cel gescheurd, knap dat ie het nog zo goed deed)
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Aug 2014, 18:04

tim schreef:Hee marc,

Wat er precies met de mijne gedaan is weet ik niet, maar ik weet wel dat ie toen ie eenmaal weer hier was een heel naar geluid maakte (en ook onfrisse wolken uithoestte) - terwijl hij vroeger juist erg prettig rustig was. De man die het wrak van me over nam wist van de bedenkingen en nam de gok, en meldde me na enige tijd terug - toen hij de auto weer toonbaar/rijdbaar had - dat tijdens het proefrijden bleek dat "het eerste lager" uitgelopen was. Of dat dan kwam van olie boven de zuiger(s) of van geen olie bij de oliepomp ... het was in ieder geval "dodelijk". Was er geen twijfel geweest mbt het motorisch gedeelte had ik wellicht de auto wel willen (laten) opknappen.
Na dus het "uitgelopen eerste lager" heeft de nieuwe eigenaar het blok open getrokken en dat zag er - naar zijn zeggen - verder erg keurig uit. Hij heeft toen voor weinig een ruilblok gevonden en gemonteerd. Waarom hij het gemaltraiteerde blok niet gereviseerd heeft weet ik niet, misschien omdat een ruilblok plaatsen gewoon de vlotste, zekerste (en misschien zelfs goedkoopste) oplossing was -- het ruilblok was nieuwer en had bovendien ook minder kilometers gedraaid.

O ja, .... ik weet wel dat de verzekering vroeg naar de sleuteltjes terwijl die in de auto waren gebleven. Bij terugkeer van de auto waren de sleuteltjes er ook weer bij. Ik denk dus dat de berger nadat de auto (na een uur op z'n kop) de auto op z'n wieltjes had de auto gewoon gestart heeft en op de oplegger gereden (het was glad, koud en bijna donker, dus berger zijn dan nog ruwer als gewoonlijk) ... en dus dat die berger de sleuteltjes gewoon in z'n werkbroekzak had gestoken en ze daarna kwijt was.

Ik denk dat er na een vlotte 360º rol niet veel gebeurt. De olie krijgt geen tijd om op verkeerde plekken te stagneren, hoogstens is er een heel kort moment met verminderde oliedruk geweest, dit dus afhankelijk van hoe snel de motor tot stilstand komt (ik weet niet hoe vlot de impact-schakelaar werkt, noch bij welke typen van impact deze schakelaar zijn werk doet).
Ik heb zelf mijn motor niet uitgezet en toch was hij uit toen alles eenmaal op z'n gepoetste kant lag (op de foto's die ik van de ongevalssituatie heb zie je wel dat het licht nog aan staat).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Aug 2014, 18:23

die botsschakelaar werkt bij een bepaalde kracht aan trilling, de richting maakt niet uit, als je er met een steeksleutel een tikje tegen geeft vliegt ie er ook al uit
gone

tim

Berichtdoor tim » 19 Aug 2014, 18:37

Dank voor jullie reacties heren.
Thijs, de eigenaar, zal 'm gaan adverteren, waarschijnlijk ook alhier.
Er zitten een aantal accessoires op die die denk ik los wenst te verkopen.

Op basis van jullie reacties, gecombineerd met hoe eea is gegaan, zal het blok naar waarschijnlijkheid geen schade opgelopen hebben.

nog 1 ding:
volgens de eigenaar is het een combinatie geweest van ondergrond/vermoeidheid/alleen achterwiel aandrijving-*- en niet perfecte mate van belading/naast de weg gekomen .
eea gebeurde met pakweg 80 km/pu.

*:
vlak voor het gebeurde reed hij met dat hill desent systeem een heuvel af.
wat ik ervan begreep is dat na het terug zetten in high gear de aandrijfas voor klapte/stuk ging.
maar nu:hij zei tegen mij dat hij niet vanuit de auto het difflock kon aanzetten, maar dat daar een steeksleutel en onder de auto kruipen aan te pas moest komen.
maw: handmatig de disco in difflock zetten onder de auto.
is dat een aflevering van vast zittend stangenstel geweest, of die voorziening - in difflockstand zetten- niet standaard aanwezig op een disco 2?? - wat me erg stug lijkt- .
110 HT 200 Tdi 1989.

Terug naar “Techniek”