foutcode P1402 en P1409

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Mlampie

foutcode P1402 en P1409

Berichtdoor Mlampie » 16 Jul 2014, 10:41

Beste mensen,

heb een Icarsoft I930 aangeschaft en mijn Defender uitgelezen.
Erg leuk om te doen (wie in de buurt is en hem wil gebruiken wees welkom...)

ik krijg 2 foutcodes en voordat ik het wiel ga uitvinden maak ik graag gebruik van jullie kennis.

de code 1409 geeft aan: EGR Vacuum regulator solenoid circuit see P0403
de code P1402 geeft aan uitlaatgascircuit - meet opening verstopt sensorcircuit klepoptie.

Hopelijk valt het mee ;-)

Roger B.

Re: foutcode P1402 en P1409

Berichtdoor Roger B. » 16 Jul 2014, 11:23

lijkt me iets me het EGR systeem he....... is er aan jouw EGR gerommeld (er af gehaald, dicht gemaakt, anderszins gemodificeerd?

aangezien er een fout in het vacuumklepcircuit zou zitten, heeft iemand daar de stekker vanaf gehaald ofzo?
gone

Mlampie

Berichtdoor Mlampie » 16 Jul 2014, 11:41

Hallo Roger,

Voordat ik hem kocht heb ik begrepen dat de dealer er een nieuwe EGR klep in heeft gezet (177.000 km, inmiddels 244.000)
De garage waar ik hem van kocht zij dat hij er ook een nieuwe op had gezet (paar honderd km later) aan dit laatste heb ik altijd al getwijfeld.
de dealer heb ik zelf gesproken om destijds de geschiedenis van de auto te achterhalen.

Paar weken geleden in Ouddorp op het strand wezen rijden tijdens een evenement.
iets te diep en te hard door een waterbak gegaan en het water stond tot aan het raam volgens mij. (heb wel een snorkel)
daarna liep de motor erg beroerd voor een half uurtje. veel rook en stinken.
alles leek weer goed gekomen enkel het motor management lampje bleef branden.
Diagnose set aangeschaft en uitgelezen. lamp je kon je resetten maar deze melding komt steeds weer terug.
niet op dashboard maar enkel in diagnose tool.
Ik weet ook niet of een en ander met elkaar te maken heeft maar zo is het verhaal wel even compleet.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Jul 2014, 12:29

je weet hoe de EGR er uit ziet? daar zit een rubber slangetje op, dat slangetje volgen, kom je bij een ventieltje dat elektrisch aangestuurd wordt.

bij dat ventieltje die stekker eens goed bekijken en schoon maken.
vaak bij landrover zitten er drie slangetjes op het ventieltje
1) naar de EGR klep
2) vanaf de vacuumpomp
3) een afblaas (eigenlijk dus aanzuig) leiding. deze kan naar het luchtfilter gaan, maar ook met een filtertje in het niets eindigen.

als er water in de klep gekomen is kan dat ook een probleem veroorzaken, wellicht dat de klep nu klemt oid... ik zou eerst even indien aanwezig dat filtertje goed bekijken en eventueel even van aangesloten zijde naar open zijde doorblazen en de slangetjes even bekijken.

Heb je met dat diagnosetool (ik ken het niet, maar als het een universele OBD scanner is zal ie waarschijnlijk zijn beperkingen hebben op een landrover) ook de fouten uitgelezen voor je ze gewist hebt? en stonden er toen andere fouten in, of ook alleen deze twee?
gone

Mlampie

Berichtdoor Mlampie » 16 Jul 2014, 12:57

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Jul 2014, 14:10

lijkt me stug dat je een melding over een vacuumklep krijgt en er dan geen slangetjes aan zitten :mrgreen:
gone

Mlampie

Berichtdoor Mlampie » 16 Jul 2014, 14:36

Afbeelding

Afbeelding

Stekkertje losgehaald en ziet er idd niet echt netjes uit.
Toch alles even in de WD40 gezet en straks maar weer even testen,

Voordat ik de stekker uit elkaar haalde even stukje gereden (naar een klant toe) en ja hoor motormanagement lampje brand weer en alle drie de meldingen zijn er weer.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Jul 2014, 14:42

hoe goed is je snorkel gemonteerd? is die werkelijk waterdicht overal? kan zijn dat je luchtmassameter vervuild geraakt is bij die plons in een waterbak (strand, ouddorp...is dat zeewater?? en zoja, wil je snel van je defender af ofzo??)

dat stekkertje ziet er inderdaad niet heel fris meer uit....
gone

Mlampie

Berichtdoor Mlampie » 16 Jul 2014, 14:47

Was idd stom om te doen Roger en ga ik ook niet meer doen. Snorkel is niet super is de rest is ook niet echt waterdicht.
Liet me een beetje gek maken door de mensen eromheen.

ik ga even kijken hoe de airflow sensor er bij staat... (contactjes etc.)

Ben blij met Je hulp overigens... ;-)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Jul 2014, 14:51

als het zeewater was.... dan moet je eigenlijk net zo diep een beetje heen en weer in zoetwater.. of heeeel goed en veel met water schoonspoelen.... zout is zo funest voor de toch al erbarmelijk tegen roest beschermde landrover defender....

vaak worden snorkels "alleen voor de show" gemonteerd en wordt verzuimd de boel fatsoenlijk waterdicht te maken (en dan niet alleen de aansluiting op het spatbord, maar vooral ook alles wat binnen zit, en niet veranderd wordt) als je dan in de veronderstelling bent dat je een snorkel hebt en er dus niks kan gebeuren als je tot je motorkap het water in gaat.... kun je van een koude kermis thuis komen.......
gone

Terug naar “Techniek”