Advies kokerbalken Discovery 2

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
The_Dutchman

Advies kokerbalken Discovery 2

Berichtdoor The_Dutchman » 13 Jul 2014, 18:50

Ik ben vandaag wezen kijken naar een Discovery 2 V8 automaat uit 2000 die te koop staat. Ik heb wel Defenders gehad maar nog nooit een Discovery dus ik hoop dat iemand hier op het forum mij een advies kan geven.

Bij de inspectie ben ik uiteraard onder de auto gekropen om de staat te controleren. Hierbij zag ik bij de achterbalken zowel links als rechts in lengte een aantal scheuren lopen die begonnen bij een drainage opening en naar de voor- en achterzijde uitlopen.
Linkerbalk:
Afbeelding
Rechterbalk:
Afbeelding
Op de linker achterbalk zag ik vanaf beide drainage openingen een scheur lopen waarvan de langste ongeveer 50 cm was, op de rechter achterbalk maar 1 scheur die iets korter was. De rest van het chassis zag er goed uit voor een auto van 14 jaar. De scheuren lopen waarschijnlijk niet volledig door tot in de binnenkant van de kokerbalken, maar dat lijkt een kwestie van tijd. Het voertuig komt origineel uit Gronigen/Friesland.

Het betreft de kokerbalk achter de achteras, waar ik meen dat de benzinetank tussen steekt.
Het voertuig is afgelopen maart zonder opmerkingen door de APK gekomen.

Graag ontvang ik antwoord op de volgende vragen:
1. Is dit een ernstig mankement, wat zou de oorzaak kunnen zijn?
2. Is dit te repareren middels uitsnijden van de beschadigde stukken en nieuwe stukken inlassen?
3. Zo ja, wat is een -grove- indicatie van de kosten?

Alvast bedankt!

Roger B.

Re: Advies kokerbalken Discovery 2

Berichtdoor Roger B. » 13 Jul 2014, 19:13

ernstig, ja, in de zin van dat ziet er erg krokant uit en zal zich waarschijnlijk niet beperken tot alleen die plekjes en het is wel je chassis, dat de hele auto draagt (en de trekhaak!!)

Alles is te repareren, alleen hoe veel er weggezaagd moet en vervangen is zo op de foto lastig te zeggen. Ik zou, gezien de plek bij de tank, in ieder geval de tank verwijderen en ook kijken of de rest van de balk niet nog meer plekken heeft....
je kunt er altijd een nieuw chassis onder knopen....

als je dit moet laten repareren...... denk dat je toch ver richting 1000 euro moet denken, en dan moet er niet te veel extra aan het licht komen....

Gezien je de auto nog moet kopen..... als ie niet HEEL goedkoop en voor de rest erg netjes is zou ik lekker verder zoeken
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Jul 2014, 19:17

Het is treurig hoe slecht het chassis van de D2 is en dan vooral de achterkant die je ontdekt hebt. Alles is te maken, maar als ie daar zo rot is zal de rest van het chassis vast niet in perfecte conditie zijn.... :shock:

Het is te maken maar dan betekend wel de tank verwijderen en een dag lassen, slijpen en afwerken. Met elkaar ben je zo twee flinke dagen aan het werk als er verder niets boven komt. Als de onderkant zo onderhouden is hoe staat het dan met de rest? :roll:

Ik liep er met een grote boog omheen. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 13 Jul 2014, 20:51

Kijkend naar de roestschade lijkt deze corrosie afkomstig van zeewater. Hoe deze auto door de apk is gekomen, is mij een raadsel. Maar één advies, afblijven.

The_Dutchman

Berichtdoor The_Dutchman » 13 Jul 2014, 20:57

Bedankt voor de reacties. Ik vraag mij alleen af hoe een dergelijk defect door de recente APK heeft kunnen komen?

Ondertussen loop ik van deze Disco weg. Jammer want de prijs en overige staat was aantrekkelijk.

Terug naar “Techniek”