Over verhitting TD5 // bj 2000

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ahvroom
Berichten: 48
Lid geworden op: 27 Jul 2007, 18:42
Locatie: Amsterdam

Over verhitting TD5 // bj 2000

Berichtdoor ahvroom » 10 Jul 2014, 22:49

Goedenavond

Vandaag ben ik een paar uur bezig geweest met het onderzoeken naar de oorzaak van het oververhitten van mijn Defender 130/TD5.
Die heeft vandaag (zonder dat ik het heb gemerkt) iets van 5-6 liter koelvloeistof geloosd. Het was warm vandaag en ik stond in de file. Ik zag op een gegeven moment de temp-meter in t rood staan. Ben gestopt en heb er een flesje spa blauw bijgedaan. Bijna thuis dus door gereden.

De hamvraag is natuurlijk waarom de koelvloeistof er uit is gegaan. Graag jullie expertise / suggesties. Het is crisis en ik ga liever niet naar de dealer.

Een aantal bemerkingen:
. De olie peilstok toont gewoon goede olie. Zo ook de vuldop. Geen schuim of waterigheid
. De koelvloeistof/water ziet er goed en schoon uit.
. De thermostaat werkt prima
. Bij openen dop expansievat, stond het geheel onder druk.
. De schoepen van de waterpomp zijn staal en zien er onbeschadigd uit.
. Als ik aan de poeili van de pomp draai (bij die riem) dan draait de schoepen/impeller

Het vermoeden (van mijn technische vriend) is toch dat er geen circulatie is van de koelvloeistof. Dit omdat, bij lopende warme motor ( met gevuld koel systeem), er nog steeds geen warm water naar de verwarmings unit gaat. Maar bij knijpen in de dikke slang LV, is er wel beweging in het water niveau van het expansie vat te zien. Dus er is geen blokkade in de slangen.

Tot zo ver. Alle onderdelen in een doos op de achterbank. Morgen gaan we verder prutsen. Hopelijk met enkele suggesties van jullie onder de riem.

Grtjs
Alexander
Range Rover 4.6 HSE. Heel mooi, motor naar de $><#%^~*

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Over verhitting TD5 // bj 2000

Berichtdoor Roger B. » 11 Jul 2014, 00:15

dat je koelprobleem in de file naar voren komt doet vermoeden dat er niet voldoende koeling in de radiateur plaatsvindt bij stilstand. Dat kan dus veroorzaakt worden door een vervuilde radiateur (buiten, maar ook binnenin!) maar ook de viscokoppeling van je fan kan stuk zijn waardoor ie net voldoende koppelt, en de fan dus niet voldoende lucht verplaatst.

Verder is het mogelijk dat er door het heetlopen gevolgschade is (kop(pakking en degelijke)

Dat kun je controlleren door een CO2 test op het koelsysteem los te laten.

Dat je geen warme kachel krijgt komt doordat er lucht in het systeem zit, dat geeft wel vaker het symptoom
gone

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: Over verhitting TD5 // bj 2000

Berichtdoor Roger » 11 Jul 2014, 08:38

Tja meest voor de hand liggend is inderdaad visco koppeling.

Het systeem staat met warme motor altijd onder druk dus dat duidt niet direct op een defect.

In een erger geval is de koppakking lek.

Succes.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

ahvroom
Berichten: 48
Lid geworden op: 27 Jul 2007, 18:42
Locatie: Amsterdam

Re: Over verhitting TD5 // bj 2000

Berichtdoor ahvroom » 11 Jul 2014, 09:32

vergeten te melden bij het lijst bemerkingen.

de visco-fan doet het prima.
draait steeds sneller bij warmer wordende motor.

hoe kom ik aan een Co2 test kitje?
kan ik dat bij auto materialen handel kopen? of is het een specialisten dingetje
Range Rover 4.6 HSE. Heel mooi, motor naar de $><#%^~*

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Over verhitting TD5 // bj 2000

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jul 2014, 13:01

Misschien is vraag 1:   Waar heeft ie die 5-6 liter koelvloeistof verloren ?

Als je ergens stiekem koelvloeistof verliest dan loopt de temperatuur uiteindelijk ook op zonder dat er initieel verder niks anders mis is.

Door het droogstaan en hoog oplopen van de temperatuur kan er natuurlijk in tweede instantie wel van alles extra mis gaan (hoewel normalerwijze de motor in noodloop zou moeten gaan).

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
GJ Disco 300 Tdi
Berichten: 193
Lid geworden op: 24 Jun 2013, 20:26

Re: Over verhitting TD5 // bj 2000

Berichtdoor GJ Disco 300 Tdi » 11 Jul 2014, 16:37

Uit een ander topic, met dank aan RogerB:

http://www.midlock.nl/Adobe_handleiding ... CO-151.pdf
Disco 1994 300TDI

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Over verhitting TD5 // bj 2000

Berichtdoor Erik Peters » 11 Jul 2014, 20:10

Landmarcs schreef:Misschien is vraag 1:   Waar heeft ie die 5-6 liter koelvloeistof verloren ?

Als je ergens stiekem koelvloeistof verliest dan loopt de temperatuur uiteindelijk ook op zonder dat er initieel verder niks anders mis is.

Door het droogstaan en hoog oplopen van de temperatuur kan er natuurlijk in tweede instantie wel van alles extra mis gaan (hoewel normalerwijze de motor in noodloop zou moeten gaan).

Groeten MarcS

Een kennis heeft een tijdje een 90 Td5 gehad (en uiteindelijk maar verkocht, want hij 'liep er op leeg') en die raakte o.a. ook koelwater kwijt. Na een dure reparatie bij de dealer (koppakking vervangen, want dat zou wel de oorzaak zijn) nog steeds koelwater verlies. Uiteindelijk bleek (bij een andere garage) dat er een waterslang iets lek was of dat een slangklem onvoldoende vast zat, maar het probleem bleek uiteindelijk simpel op te lossen.

Groet,

Erik.

Aanvulling,
Bij mijn 300 Tdi had ik ook een heel klein beetje koelwaterverlies (dus af en toe iets bijvullen) tot het er op eens uit liep; bij de waterpomp. De afdichting was 'vergaan'. Nieuwe waterpomp gemonteerd (alleen geen OEM, dus na anderhalf jaar en 8000 km begon de poelie te slingeren maakte het lager lawaai als een oude koffiemolen en kwam er gruis uit het lager). Inmiddels zit er weer een nieuwe waterpomp op (nu wel OEM).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Over verhitting TD5 // bj 2000

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jul 2014, 21:19

Precies. Bij mijn oude trouwe Td5 kon de onderste radiatorslang een poelie raken (in rust zat hij overigens ruim vrij, dus alleen tijdens het rijden op hobbels).
Die slang was na x jaar dus redelijk ingesleten, maar nog heel (dwz hij hield nog). Een niet-dealer/LandRover-specialist zag het tijdig. Je moest beter kijken om het te zien.
Was ik gewoon doorgereden dan was deze slang misschien subtiel gaan lekken, misschien had ie ineens alle koelvloeistof doorgelaten, ik was blij dat ik het niet heb hoeven meemaken -- bij een traag koelvloeistof-verlies ga je gauw aan ernstige dingen denken, en een plotseling verlies is nogal "ernstig", en op z'n minst erg onhandig als dat je in de Zweedse binnenlanden overkomt.
De nieuwe slang gewoon iets beter gemonteerd kon met geen mogelijkheid de poelie raken ... de oude zat dus iets verdraaid ten opzichte van de bedoelde montage.

O ja, een ander potentieel koelvloeistof-lek vormt de brandstof-koeler. Omdat die laag zit kan een lekkage lang onopgemerkt blijven, en omdat de kachel hoog zit heb je een zekere "voorraad" koelvloeistof (ja de kachel wordt dan wel koud, maar de kachel van een wat oudere Td5 is meestal toch al geen geweldige verwarmer, dus het verschil merk je niet heel gauw).

Groeten MarcS

ahvroom
Berichten: 48
Lid geworden op: 27 Jul 2007, 18:42
Locatie: Amsterdam

Re: Over verhitting TD5 // bj 2000

Berichtdoor ahvroom » 12 Jul 2014, 13:33

We gaan het eerst maar zoeken in de water pomp.
Een nieuwe is reeds besteld, en hopelijk komt deze (met alle nieuwe O-ringen) vandaag binnen.

zoals op de fotos te zien, zijn nieuwe O-ringen geen overbodige luxe. met een beetje mazzel is het probleem (verlies van koelvloeistof) ook verholpen ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en uiteraard zullen we de slangen en klemmen aan zorgvuldige inspectie onderwerpen. Wordt vervolgd

>> Alles zit er weer in. Proefgereden ene tot nu ziet het er goed uit. Nu afwachten of het inderdaad de oorzaak was.
Range Rover 4.6 HSE. Heel mooi, motor naar de $><#%^~*

conny
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: Over verhitting TD5 // bj 2000

Berichtdoor conny » 16 Jul 2014, 15:27

Grappig; er staat STORM op die waterpomp; dat was de originele codenaam voor de Td5 toen die in ontwikkeling was :D


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten