Aansluiten verstralers

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Coen83

Aansluiten verstralers

Berichtdoor Coen83 » 09 Jul 2014, 14:13

Ben voornemend om een viertal verstralers op mijn roofrack te sleutelen, alleen ik heb voor de aansluiting nog wat vragen. De zoekfunctie op 't forum levert wel een draadje, maar daar zit mijn vraag/antwoord niet bij.
Van wat ik her en der op interwebs heb kunnen vinden moet het volgens mij zo:
Afbeelding

Nu heb ik vier vragen hierover.

1. Ik wil graag afzonderlijk van mijn grootlicht de lampen ook kunnen aanschakelen. Klopt het schema wat ik in elkaar heb geflanst in paint? (87a van relais voor doorvoering naar alternatieve schakelaar op dashboard)?
lampen.png

2. Welke kleur heeft de (ik neem aan schakel)draad van groot licht uit de schakelaar (ik heb random blauw genomen).

3. Ik heb 18W LED verstralers die theoretisch 1800 lumen geven en werkelijk 1400 lumen.Om die vier verstralers aan te sluiten, hoeveel mm2 draad moet ik gebruiken? En hoeveel Ampere zekering?

4. Op welke plek kan ik het beste de bekabeling door het dak doorvoeren?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Dommel

Re: Aansluiten verstralers

Berichtdoor Dommel » 09 Jul 2014, 17:30

Gaatje boren voorbij A-stijl, daarop een waterdicht stekkersysteem op aansluiten.
Draad langs binnenbekleding A-stijl naar boven voeren.

Ik ben ook bezig een LED lamp aan te sluiten welke ik heb aanschaft bij Landreiziger. Tijdens montage veel ondersteuning gehad van Martin de eigenaar, ondanks dat hij nog geen FL2 binnen had gehad. Ja, er gaat gewoon een gat in het dak geboord worden... :D
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 09 Jul 2014, 17:44

Coen83 schreef:Ben voornemend om een viertal verstralers op mijn roofrack te sleutelen, alleen ik heb voor de aansluiting nog wat vragen. De zoekfunctie op 't forum levert wel een draadje, maar daar zit mijn vraag/antwoord niet bij.
Van wat ik her en der op interwebs heb kunnen vinden moet het volgens mij zo:

Nu heb ik vier vragen hierover.

1. Ik wil graag afzonderlijk van mijn grootlicht de lampen ook kunnen aanschakelen. Klopt het schema wat ik in elkaar heb geflanst in paint? (87a van relais voor doorvoering naar alternatieve schakelaar op dashboard)?
lampen.png

2. Welke kleur heeft de (ik neem aan schakel)draad van groot licht uit de schakelaar (ik heb random blauw genomen).

3. Ik heb 18W LED verstralers die theoretisch 1800 lumen geven en werkelijk 1400 lumen.Om die vier verstralers aan te sluiten, hoeveel mm2 draad moet ik gebruiken? En hoeveel Ampere zekering?

4. Op welke plek kan ik het beste de bekabeling door het dak doorvoeren?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Wat betreft 1. , jouw schema begrijp ik niet helemaal. Ik zou die extra schakelaar voeden via een geschakelde plus en dan naar aansluiting 85 op het relais. Daarmee schakel je de lampen aan via het relais met je extra schakelaar, onafhankelijk van grootlicht.

2. Weet ik even niet uit mijn hoofd, heb je geen schema / werkplaatshandboek?

3. Belangrijker dan de lumen is hoeveel ampere de lampen trekken. 18W is dus 1.5A. Er zijn formules en tabelletjes voor om te kijken welke diameter draad je nodig hebt, maar een vuistregel is "ongeveer 10A per mm2".

4. Ik heb een kabel door een buis netjes tegen mijn snorkel aan, en dan onder de motorkap naar binnen. Hoef je geen gaten in het dak te boren, dat vermijdt ik liever.

Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Jul 2014, 19:37

tja Vincent, de meeste mensen boren inderdaad liever geen gaten in hun auto (of die van anderen), maar Martin is nogal fan van gaten boren... :lol:

Ik zou dus een andere oplossing verkiezen dan een gat (al dan niet gevuld met een connector) in mijn dak.

4x18 watt bij 12 volt = 72watt /12 volt = 6 Ampère stroomverbruik.
dus afzekeren met 10A is zat.

de kabeldikte, LED is volgens mij niet zo gevoelig voor iets spanningsval omdat ze eigenlijk altijd te hoge spanning binnen krijgen, dus ik denk dat je met 2,5mm² al best goed zit, wil je wat overdimensioneren neem je 4mm²

Je zelfgemaakte schema klopt niet.

als je wil kiezen tussen alleen grootlicht, grootlicht met verstralers, en alleen verstralers (hoe me even afzijdig of het toegestaan is officieel) dan moet je een twee standen schakelaar nemen... uit-automatisch-aan die schakelaar plaats je dan in het eerste schema als schakelaar...
gone

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 09 Jul 2014, 19:55

in jouw schema in het een wissel relais die continu op 87a staat en die onderbreek je met de carling switch
als ik het goed zie.
en als je grootlicht schakelt gaat relais buiten de carling switch om en schakelt dus zo de lampen aan.

als ik dat goed begrepen heb :?: prima schema naar mijn mening

hier een link om de stroom ed te berekenen 7.5 ampere zekering zou ik zeggen en 1.5 kwadraat is meer dan zat. volgens de calculator
groet jelle

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Jul 2014, 20:37

vind het persoonlijk een knullige manier om een relais te omzeilen met een schakelaar, en als je dat al doet, waarom dan niet 87 en 30 door die carling laten verbinden... heb je ook geen wisselrelais nodig....

maar in het eerste relais is er keuze tussen grootlicht mét of zonder verstralers.... in het tweede doen de verstralers altijd mee.....

verstralers.jpg
gone

Dommel

Berichtdoor Dommel » 09 Jul 2014, 21:00

Roger B. schreef:tja Vincent, de meeste mensen boren inderdaad liever geen gaten in hun auto (of die van anderen), maar Martin is nogal fan van gaten boren... :lol:

Ik kwam zelf met dit idee, aangezien eerst het idee was om een lamp op dakrek te monteren. Bovendien is het de achterklep waarin geboord wordt en alsof de auto zoveel minder waard is geworden door een gemonteerd lampje. Daarbij heb ik de auto al ingeruild voor er eerste tekenen van roest hebben kunnen gevormd.

Overigens, hoe ervaren jullie een dakrek op hogere snelheid? Bij 110km/h beginnen die dingen toch wel wat geluid te maken...
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 09 Jul 2014, 21:48

Ik zou drie keer denken voor ik een gat in het dak zou boren... Ik heb oplossingen gezien bij Disco's waarbij de draad door de kier bij de achterklep gevoerd wordt, en direct daarachter een waterdichte stekker. Daar is ruimte genoeg voor op die plek, volgens mij bij de Freelander ook.

110 is zo'n beetje de kruissnelheid voor mijn 110 :lol: , en vergeleken met het geluid wat de Defender bij die snelheid maakt valt het extra geluid van het roofrack wel mee. 't zit er permanent op, dus ik weet al niet beter :lol:
Op de Freelander hebben we geen roofrack (wel die beugels op de achterste helft) maar daar hoor je niks van. En die rijdt overigens wél wat harder... ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Jul 2014, 21:55

Er is wel degelijk een behoorlijk grotere afschrijving als je in je wagen gaten gaat boren voor lampen, doorvoeren, etc. Een zo origineel mogelijke wagen is het meeste waard voor een dealer, dat verkoopt nu eenmaal het beste.

Los van waardeverlies is ieder gat dat je boort een bron van corrosie. Er zijn tal van oplossingen te verzinnen die te preferen zijn boven het gaten boren. Wat als je set up niet bevalt? Nieuwe gaten boren? :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Dommel

Berichtdoor Dommel » 10 Jul 2014, 01:45

Moet ik zeggen dat ik er wellicht makkelijker over denk dat het de klep is en niet het dak. Dak zou ik ook niet zo snel doen en een klep is zo vervangen (kom ze geregeld op internet tegen).

Back on-topic: gezien je zoveel mogelijk water buiten je cabine wilt houden, zou ik opteren de draad via kier van motorkap langs buitenzijde A-stijl omhoog voeren of als je ergens een gaatje aan achterzijde cabine kunt vinden hier omhoog voeren.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Terug naar “Techniek”