Aansluiten verstralers

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
piet_g

Re: Aansluiten verstralers

Berichtdoor piet_g » 14 Jul 2014, 12:02

Coen83 schreef:Als ik jou goed begrijp kun je dus theoretisch twee schakeldraden aansluiten op aansluiting 85?

Dit kun je doen, maar houd er dan rekening mee dat ook je grootlicht aan gaat als je die tweede schakelaar aanzet ;).

Voor alle schema's is wat te zeggen en iedereen lost het anders op. persoonlijk ben ik ook een voorstander om alles met relais te schakelen gewoon omdat ik dan al mijn schakelaars op een zekering kan hebben en omdat ik dan geen dikke draden naar het dashboard hoef te trekken, maar dat betekend niet per definitie dat het schema dat je getekend hebt fout is.

in tegenstelling, het schema dat je tekende is goed en de carling kan de amperages aan die je er door zou willen trekken.

echter zou ik zelf mijn extra lampen niet op mijn grootlicht willen hebben, dit voor een paar redenen. op de eerste plaatst weet ik niet hoe de keurmeester er op reageerd, maar dat is voor mij eigenlijk nog maar een klein punt, maar denk eens aan wat er gebeurd als je even besluit een tegenligger te seinen in het donker (om wat voor reden dan ook), die ziet het komende kwartier niks meer.. Het moment dat je die lampen nodig hebt is het een kleine moeite om even een aparte schakelaar om te zetten (dus alleen die carling zonder de groot licht verbinding).

wanneer je graag hebt dat je werklampen alleen aan kunnen bij grootlicht en uitvallen wanneer dit uitgezet is, dan zou ik eerder gaan voor een schema waarbij je de schakel spanning van het relais, via het grootlicht, door de carling, en dan naar het relais laat lopen. dan kun je ze niet meer schakelen zonder groot licht, vallen ze uit zonder groot licht en kun je er voor kiezen om alleen groot licht te hebben zonder de lampen op het dak. maar dat is een optie. overigens word het dan wel weer complexer dan nodig is (maar kan niet zeggen dat onze laro niet van dat soort schakelingen heeft voor andere dingen ;))
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Jul 2014, 13:36

Tenzij je iedere apk zekeringen wilt gaan trekken zul je de lampen voorop de auto wel via grootlicht moeten schakelen Piet.

Anders is het afkeur, de lampen voorop mogen wel apart van het grootlicht uitschakelbaar zijn maar niet apart inschakelbaar. Maw: extra lampen voorop mogen niet los van het grootlicht kunnen branden.

Tenzij de regels ineens aangepast zijn.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

piet_g

Berichtdoor piet_g » 24 Jul 2014, 10:03

hmm.. van die regel was ik niet op de hoogte..
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 13 Aug 2014, 20:39

Vandaag de verstralers aangesloten, zonder gaten te boren in 't dak! :) Alleen nog even de bedrading op 't dak isoleren. Iemand tips? Heb nog geen Carling switch dus voorlopig de bedrading zonder 'tweede' schakelaar, nu alleen op groot licht. Ben vooral benieuwd hoe het in het donker is.

DSC_0638.JPG

DSC_0637.JPG
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Dommel

Berichtdoor Dommel » 13 Aug 2014, 20:42

Ziet er goed uit!
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Aug 2014, 21:36

Coen83 schreef:Vandaag de verstralers aangesloten, zonder gaten te boren in 't dak! :) Alleen nog even de bedrading op 't dak isoleren. Iemand tips? Heb nog geen Carling switch dus voorlopig de bedrading zonder 'tweede' schakelaar, nu alleen op groot licht. Ben vooral benieuwd hoe het in het donker is.

isoleren zijn verschillende materialen voor te koop, flexibele buis, geweven kous, rubber slang, kunststof spiraalbuis........ ligt aan je voorkeur wat jij het mooist vindt denk ik

zoals ze nu staan afgesteld denk ik dat ze vrij dicht bij de auto schijnen. Kun je het best een donker weggetje midden in de nacht als er geen verkeer is bijvoorbeeld langs een kanaal opzoeken (die zijn doorgaans mooi recht) en dan koplampen en drie verstralers afdekken (jas ervoor hangen ofzo) en de ene die wel schijnt afstellen, en zo alle 4 afstellen, eventueel als laatste nog een keer alle vier tegelijk onafgedekt en beetje bijstellen.

Mijn ervaring met LED is dat het veraf erg tegenvalt en dichtbij toch wat contrast en diepte weergave mist. Heb een balk voorop de HSE en die geeft best veel licht, maar het ziet er vreemd uit en veraf heb je er niks an
gone

Walterke

Berichtdoor Walterke » 14 Aug 2014, 22:57

Voor zover ik weet zijn verstralers bevestigd aan je Roofrack officieel werklampen, en mag je dit niet voeren op de openbare weg.

Als je ze aan het dak hebt weer wel :mrgreen:

Walter,

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Aug 2014, 23:02

Waar je ze aan hangt maakt niet uit. Hoeveel er aan hangen ook niet. Maar op de openbare weg mag je max 2 paar grootlicht aan hebben. Dus je gewone koplampen met maximaal 1 paar extra lampen. :roll:

Ga je echt precies de regels na mag je zelfs maar een bepaalde hoeveelheid licht voeren. Maar dat kun je nalezen in het stuk van Martin (Landreiziger) in het laatste clubblad. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”