Coen83 schreef:Als ik jou goed begrijp kun je dus theoretisch twee schakeldraden aansluiten op aansluiting 85?
Dit kun je doen, maar houd er dan rekening mee dat ook je grootlicht aan gaat als je die tweede schakelaar aanzet
Voor alle schema's is wat te zeggen en iedereen lost het anders op. persoonlijk ben ik ook een voorstander om alles met relais te schakelen gewoon omdat ik dan al mijn schakelaars op een zekering kan hebben en omdat ik dan geen dikke draden naar het dashboard hoef te trekken, maar dat betekend niet per definitie dat het schema dat je getekend hebt fout is.
in tegenstelling, het schema dat je tekende is goed en de carling kan de amperages aan die je er door zou willen trekken.
echter zou ik zelf mijn extra lampen niet op mijn grootlicht willen hebben, dit voor een paar redenen. op de eerste plaatst weet ik niet hoe de keurmeester er op reageerd, maar dat is voor mij eigenlijk nog maar een klein punt, maar denk eens aan wat er gebeurd als je even besluit een tegenligger te seinen in het donker (om wat voor reden dan ook), die ziet het komende kwartier niks meer.. Het moment dat je die lampen nodig hebt is het een kleine moeite om even een aparte schakelaar om te zetten (dus alleen die carling zonder de groot licht verbinding).
wanneer je graag hebt dat je werklampen alleen aan kunnen bij grootlicht en uitvallen wanneer dit uitgezet is, dan zou ik eerder gaan voor een schema waarbij je de schakel spanning van het relais, via het grootlicht, door de carling, en dan naar het relais laat lopen. dan kun je ze niet meer schakelen zonder groot licht, vallen ze uit zonder groot licht en kun je er voor kiezen om alleen groot licht te hebben zonder de lampen op het dak. maar dat is een optie. overigens word het dan wel weer complexer dan nodig is (maar kan niet zeggen dat onze laro niet van dat soort schakelingen heeft voor andere dingen