Aansluiten verstralers

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Coen83

Re: Aansluiten verstralers

Berichtdoor Coen83 » 10 Jul 2014, 11:48

Ok bedankt voor de tips. Buitenom via een snorkel oid lijkt mij ook beter. Misschien via de B stijlen, ik kan me van m'n vorige defender herinneren dat daar een gapend gat zat tussen de portieren.

Heb inderdaad een werkplaatshandboek, maar vooraleer ik dat precies uitgevogeld heb (ik vind elektrische schema's lezen niet zo eenvoudig) dacht ik misschien dat iemand het zo weet.

VeeTee schreef:Wat betreft 1. , jouw schema begrijp ik niet helemaal. Ik zou die extra schakelaar voeden via een geschakelde plus en dan naar aansluiting 85 op het relais. Daarmee schakel je de lampen aan via het relais met je extra schakelaar, onafhankelijk van grootlicht.

Als ik jou goed begrijp kun je dus theoretisch twee schakeldraden aansluiten op aansluiting 85?

ikke jelle schreef:in jouw schema in het een wissel relais die continu op 87a staat en die onderbreek je met de carling switch
als ik het goed zie.
en als je grootlicht schakelt gaat relais buiten de carling switch om en schakelt dus zo de lampen aan.

als ik dat goed begrepen heb :?: prima schema naar mijn mening

Dat is inderdaad wat ik bedoel. Ok, dat staat dus dan haaks op wat de rest zegt?
Wat ik me afvraag is of ik de 'hoofdstroom' voor de verstralers (dus geen schakeldraad) via die carling moet laten lopen (gezien weerstand/risico). In dat geval zou een drie standen schakelaar beter zijn (Roger B's optie), dan loopt de hoofdstroom weer alleen via het relais. Waar is dan die 87a voor als hij niet in de toepassing zoals ik bedacht had geschakeld wordt?

En wat mag volgens de wet voor de APK? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze officieel aangeschakeld moeten kunnen worden met groot licht, niet afzonderlijk. Maar ik kan natuurlijk de zekering eruit halen voordat ik naar de keurmeester ga. Of is dat de kat op het spek binden?
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 10 Jul 2014, 12:21

Waarom zo moeilijk schakelen?

Ik heb gewoon een apparte gezekerde plus naar een extra schakelaar en dan een ralais en daarop mijn verstralers. Groot licht zit er verder niet op aangesloten. Dus kan gewoon altijd de verstralers aan en uit doen.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Jul 2014, 17:13

87/87a is een wisselrelais, dus twee funkties afwisselend kiezen door het relais wel of niet aan te sturen.

carling schakelaars kunnen voldoende stroom voeren en schakelen om de hoofdstroom te schakelen, maar ik vinid het niet netjes om een systeem dat je toch al via een relais laat lopen dan tevens via een schakelaar direct te doen, ik zou die schakelaar dan in de stuurstroom zetten.

persoonlijk vind ik het heel prettig om te kunnen kiezen of ik alleen grootlicht, of grootlicht met verstralers heb (dus een schakelaar in het grootlicht-signaal) als je de boel dan ook nog handmatig wil schakelen kom je op die driestanden schakelaar.. Alleen handmatig schakelen is k#t, want als je dan tegenliggers krijgt moet je twee schakelaars (bij alle extra lampen op één schakelaar, anders nog meer) bedienen voordat die batterij verblindende lampen uit is
gone

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 10 Jul 2014, 19:34

maar ik vinid het niet netjes om een systeem dat je toch al via een relais laat lopen dan tevens via een schakelaar direct te doen, ik zou die schakelaar dan in de stuurstroom zetten.

rogerb heeft gelijk het schema dat hij laat zien is de betere.
de jouwe zal prima werken maar is net niet ;)
groet jelle

Dommel

Berichtdoor Dommel » 10 Jul 2014, 21:20

Inderdaad, heel simpel gezegd is relais een bemiddelaar en moet ervoor zorgen dat er massa (+) wordt gegeven. Relais moet dit niet zelf aan lampen verzorgen.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Jul 2014, 21:38

ik denk dat ik wel redelijk op de hoogte ben van wat een relais is en doet.... maar aan jouw stukje hierboven kan ik geen touw vastknopen :roll:

een relais is een elektrisch bediende schakelaar, niet meer en niet minder....

en die schakelaar zorgt voor stroom naar de verbruiker (de lampen in dit geval) of je dat doet door de plus of de min te schakelen maakt voor de werking geen drol uit.
gone

Dommel

Berichtdoor Dommel » 10 Jul 2014, 21:51

Als ik 't zelf maar snap! :mrgreen:
De manier die Coen uitgetekend heeft is als het ware een schakelaar (kraan) die open/docht kan. Zoals ik 't altijd begrepen heb geeft een relais aan de schakelaar door dat deze open/dicht mag.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Jul 2014, 21:58

nee dus, een schakelaar is een schakelaar die gaat open en dicht als ie door de mens bediend wordt....

het relais is een schakelaar die door een elektromagneet bediend wordt, dus wanneer er stroom door de spoel loopt (bijvoorbeeld omdat iemand een schakelaar bediend heeft)
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Jul 2014, 22:04

Dommel schreef:Als ik 't zelf maar snap! :mrgreen:
De manier die Coen uitgetekend heeft is als het ware een schakelaar (kraan) die open/docht kan. Zoals ik 't altijd begrepen heb geeft een relais aan de schakelaar door dat deze open/dicht mag.

Ga zo verder, wellicht wordt je nog eens de schrijver van een bestseller vergelijkbaar met bijv. Harry Potter ... met de harde alledaagse werkelijkheid echter hebben deze inzichten weinig van doen.

In de gewone-mensen-wereld is een relais een afstand-bediende schakelaar (een relais "relaieert" een schakelsignaal).

Groeten MarcS

ahvroom

Berichtdoor ahvroom » 12 Jul 2014, 17:38

dan ook maar mijn 2 kwartjes ;)

ik heb een redelijk kerstboom aan de voorkant van mijn Defender.
2 x kikkeroog mistlampjes op de bumper
2 x verstralers op de bullbar
4 x verstralers op een beugel op het dak. (bedrading gewoon zonder gat in het dak)

Alles te bedienen via een aantal schakelaren in de cabine. Met de rode knop in het midden gaat de hele kerstboom aan; voor het groeten van een andere Defender (overdag) of het afstraffen van een andere weggebruiker ;).

Afbeelding
Range Rover 4.6 HSE. Heel mooi, motor naar de $><#%^~*

Terug naar “Techniek”