diagnose-lezer Td5 Defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ernsts

diagnose-lezer Td5 Defender

Berichtdoor ernsts » 09 Jul 2014, 08:28

Hallo allemaal,
binnenkort vertrek ik voor een langere trip door Azië. Met een Defender Td5 2002.
Wat is de simpelste (goedkoopste) manier om storingen uit te lezen? Moet je ook kunnen resetten of is uitlezen en (bv) een sensor vervangen voldoende?
Zit ik vast aan een nanocom of hawkeye wat ik teveel van het goede vind voor 5 weken gebruik, of kan het ook simpeler?
Graag jullie advies
(en ik wil ook best een tool lenen of huren voor die periode ;-)
Groet,
Ernst
Defender 90 Td5 CSW 2002

Landmarcs

Re: diagnose-lezer Td5 Defender

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jul 2014, 09:47

Ernst,

Als het gaat om slechts 5 weken kan je je de vraag stellen: Hoe groot is de kans dat je in die 5 weken iets krijgt dat je per se moet uitlezen/resetten.

Ik heb in 10 jaar Td5 (vanaf nieuw) één keer iets gehad wat gereset moest (met een zekere haast/noodzaak), nl een ABS/ETC-foutmelding, en dat was nadat er een stuurkogel vervangen was en kennelijk een sensor iets was teruggelopen en na het werk onvoldoende signaal gaf (sensor even aantikken en melding resetten en klaar).
Een Td5 die vooraf goed is nagezien kan niet erg veel acute problemen geven, een Td5 is tamelijk bomb-proof. (Maar goed ik kan me desondanks voorstellen dat je misschien toch een uitlezer wilt - maar dan moet je ook het nodige aan gereedschappen meenemen -- als ik een paar weken ga fietsen neem ik genoeg mee om de hele fiets te reviseren, een kleine 2 kilo, ook wat overdreven natuurlijk, toch eenmaal ergens in de Normandische binnenlanden een achteras vervangen.)

Groeten MarcS

ernsts

Berichtdoor ernsts » 09 Jul 2014, 10:43

Landmarcs schreef:Ernst,

Als het gaat om slechts 5 weken kan je je de vraag stellen: Hoe groot is de kans dat je in die 5 weken iets krijgt dat je per se moet uitlezen/resetten.
Groeten MarcS

Hi Marc,

Al eerder heb ik hier een thread gehad over wat je wel of niet meeneemt. Je hebt natuurlijk gelijk, de kans dat er in die tijd wat mis gaat is klein, maar het is wel zo'n 13000 km. En dan wil ik liever niet middenin Kazachstan stranden. Dus ik heb een best bescheiden stapeltje reserveonderdelen mee (lees de laatste berichtjes in http://forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=14&t=5521 er op na als je nieuwsgierig bent).

Daaronder ook twee sensoren die de motor echt plat kunnen leggen. Tot voor kort ik tevreden, totdat iemand snugger opmerkte: hoe weet je nu dat die sensor de geest heeft gegeven.... :?

Vandaar mijn vraag.
Groet,
Ernst
Defender 90 Td5 CSW 2002

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jul 2014, 11:01

Tja, ik snap het (deels) wel, maar omdat ik wel fietsen repareer/reviseer en geen auto's, en omdat de ervaring was dat de Td5 erg betrouwbaar was (het is weliswaar een LandRover, het is een "onmogelijke" auto, maar qua betrouwbaarheid heb ik nog geen betere gehad) nam ik nooit meer mee als tie-rap, duct-tape en wat uiterst basaal gereedschap (is nooit weg als je een kampeerstoeltje wilt repareren).
Zo'n 4-5 weken naar de binnenlanden van Noorwegen en Zweden is ook gauw 6.000 km. Je bent daar ook snel erg ver van een adequaat geëquipeerde garage (en de sleep-kosten daar snel gigantisch zijn, evenals de garage-rekeningen -- in Kazachstan, kan je je wellicht bijna goedkoper laten afslepen als zelf rijden ;) ).

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 09 Jul 2014, 11:38

Nanocom 8-)

Roger

Berichtdoor Roger » 09 Jul 2014, 13:17

Snap het nog steeds niet.

Je geeft zelf aan dat er maar twee sensoren de motor plat kunnen leggen.
Neem er dus één exemplaar van beide mee en klaar ben je.

En vind ook de opmerking, hoe weet je dan welke stuk is, niet van belang. Als je twijfelt vervang je gewoon en loopt ie weer dan was het dat dus, loopt ie nog steeds niet de andere vervangen of verder zoeken.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

ernsts

Berichtdoor ernsts » 09 Jul 2014, 13:29

Roger schreef:Snap het nog steeds niet.

Je geeft zelf aan dat er maar twee sensoren de motor plat kunnen leggen.
Neem er dus één exemplaar van beide mee en klaar ben je.

En vind ook de opmerking, hoe weet je dan welke stuk is, niet van belang. Als je twijfelt vervang je gewoon en loopt ie weer dan was het dat dus, loopt ie nog steeds niet de andere vervangen of verder zoeken.

Dat doe ik ook. Blijft staan dat het handig is om te weten wat er fout gaat áls er wat fout gaat. Maar als het inderdaad zo is dat je dus niets hoeft te resetten na vervanging van een sensor weet ik al weer wat meer. Dan kan je inderdaad 'in the blind' een sensor vervangen en dan maar hopen dat dat het probleem was. Maar het blijft een beetje teveel aanklooien dan, ik zou het liefst de foutcodes willen kunnen lezen op een zo goedkoop mogelijke manier En dat is dus de vraag ;-)
Defender 90 Td5 CSW 2002

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Jul 2014, 19:28

en als je zo'n kastje hebt die wat info kan spuwen.. weet je dan wat er aan de hand is, of tast je dan nog steeds in het duister?

een diagnose apparaat verteld je niet welk onderdeel stuk is, een diagnose apparaat verteld je welke signalen niet binnen de te verwachten waarden geweest zijn, en laat je zien welke waarden binnen komen..........kortom als je niet kunt interpreteren wat het apparaat je verteld heb je er nog niet zo heel veel aan.
gone

conny

Berichtdoor conny » 10 Jul 2014, 11:20

Het is allemaal niet zo ingewikkeld, maar je hebt wel die nanocom nodig :D Het werkt als volgt; je stopt die nanocom in een goed functionerende auto en ter controle nog een keer in een andere goeie en je schrijft op wat de waardes allemaal zijn (het zijn er niet zo verschrikkelijk veel). Je controleert dat bij vertrek nog een keer met je eigen auto en daarna ga je de hort op.

Je zult elke dag rijden, dus een klein verschil in het gedrag van de (wispelturige) Td5 merk je gelijk; het is dan een rustgevend gevoel dat je kunt zien dat de maf wederom naar z'n klote is en dat dat verder geen kwaad kan.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Jul 2014, 17:06

tuurlijk kun je zo enkele dingen wel herkennen, maar er zijn ook zat dingen die samen ene probleem vormen maar ieder voor zich nog binnen de marge..... of dingen die door elkaar beinvloed worden.... om nog maar te zwijgen van het interpreteren van opgeslagen fouten in het geheugen....

het is zeker niet een kwestie van zon ding kopen en mee nemen en je bent er wel....

daarnaast is het leuk dat je een foutcode ziet met een omschrijving van een sensor die stuk zou zijn (of iig geen goed signaal geeft)... maar dan moet je die sensor ook nog weten te vinden, en bereiken...

en dan vervang je die sensor... want ja, de nanocom zegt dat in het foutgeheugen staat dat ie stuk is..... en dan maakt dat geen verschil..... en dan?

wat ik bedoel te zeggen is, zonder technische kennis van je auto en autotechniek algemeen is een uitleesapparaatje ook niet zaligmakend
gone

Terug naar “Techniek”