Waarop is gebaseerd dat de turbo slecht is? Haal er eens een slang af en voel of er speling op de as zit. (axiaal)
Waarschijnlijker is de intercooler gewoon vuil of is er een slang gedelamineerd. Een turbo die merkbaar minder presteert heb ik persoonlijk nog niet vaal meegemaakt, wel dat ze olie lekken waardoor het risico op een op hol geslagen motor te groot is en daarom vervangen.
Turbo reviseren.
Re: Turbo reviseren.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Allereerst bedankt voor de reactie's. Tijdens een technische inspectie van de auto constateerde de keurmeester dat de turbo wat laat inkwam. Dit zou komen door inwendige vervuilinng waardoor het verstelmechanisme vast is gaan zitten. De vorige eigenaar heeft niet veel kilometers gedraaid en altijd zeer rustig gereden dus de turbo is zelden eens lekker schoongebrand.
En dan is de conclusie dat de turbo gereviseerd moet worden? Redelijk voorbarig.
Het verstelmechanisme is makkelijk zat zo gangbaar te maken en schoon wordt ie ook wel als ie eens goed gebruikt wordt met de bijbehorende hitte.
Zowel een D1 als een D2 die ik gehad heb waren zo traag als dikke stront in de winter, maar na een weekje blazen was dat behoorlijk genezen en gaandeweg werden ze alleen maar vlotter.
Er is weinig zo funest voor een moderne diesel als te vroeg schakelen en rijden als een slome slak.
En nogmaals: dat ie "laat in komt" hoeft helemaal niet aan de turbo te liggen. Dus tenzij de intercooler en de slangen al nagekeken zijn zou ik daar eens beginnen.
Het verstelmechanisme is makkelijk zat zo gangbaar te maken en schoon wordt ie ook wel als ie eens goed gebruikt wordt met de bijbehorende hitte.
Zowel een D1 als een D2 die ik gehad heb waren zo traag als dikke stront in de winter, maar na een weekje blazen was dat behoorlijk genezen en gaandeweg werden ze alleen maar vlotter.
Er is weinig zo funest voor een moderne diesel als te vroeg schakelen en rijden als een slome slak.
En nogmaals: dat ie "laat in komt" hoeft helemaal niet aan de turbo te liggen. Dus tenzij de intercooler en de slangen al nagekeken zijn zou ik daar eens beginnen.
Edward van Vugt
-
Roger B.
exact wat de mijne had.... pas bij 2500 toeren merkbare turbokracht (met kat 1900, zonder kat 1700 is redelijk normaal)
daar riep ook iedereen turbo naar de eeuwige jachtvelden.....
bleken 3 kanalen losgescheurd van de intercooler.....
daar riep ook iedereen turbo naar de eeuwige jachtvelden.....
bleken 3 kanalen losgescheurd van de intercooler.....
gone
Ga wel eens zoeken en een tijdje wat steviger rijden dan de vorige eigenaar. En dan wacht ik wel af wat er gebeurd.