die heb ik uitgeleend aan gordon..
Potentiële aanschaf: wat vinden jullie hiervan?
Re: Potentiële aanschaf: wat vinden jullie hiervan?
Nee, klopt.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
110 HT 200 Tdi 1989.
tim schreef:http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/land-rover/m824677583-land-rover-defender-2-5-td5-130-crew-cab-topstaat.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Ja prachtig heh? Ik had 'm ook gezien, was meteen enthousiast maar...
...toen zag ik dat het een 'smalle' laadbak is (destijds de NL-variant van de HCPU, zo heb ik begrepen). Niet alleen smal omdat het een paar cm's in de breedte van de bak scheelt, maar ook smal vanwege de achterklep die een stuk minder breed is dan bij een gewone HCPU.

Ik heb begrepen dat de NL-HCPU-variant als deze, niet zomaar om te bouwen is naar een reguliere HCPU-bak, er zouden aanpassingen aan het chassis etc. nodig zijn?
130 HCPU TD5 MY2000
Weet iemand trouwens de exacte breedte van de opening wanneer de achterdeur open staat bij een auto als deze?
EDIT: nader onderzoek (visueel obv foto's) doet mij vermoeden dat de lengte van de bak ook korter is bij een NL 130 t.o.v. een reguliere 130 HCPU: de achterkant van de bak loopt gelijk met de achterdwarsbalk van het chassis, terwijl bij een gewone HCPU de laadbak over de achterbalk naar achteren uitsteekt.
Of is dit gecompenseerd doordat de laadbak verder naar voor staat bij de NL-versie? (ivm de regels mbt verdeling van het laadvlak t.o.v. de achteras)
EDIT: nader onderzoek (visueel obv foto's) doet mij vermoeden dat de lengte van de bak ook korter is bij een NL 130 t.o.v. een reguliere 130 HCPU: de achterkant van de bak loopt gelijk met de achterdwarsbalk van het chassis, terwijl bij een gewone HCPU de laadbak over de achterbalk naar achteren uitsteekt.
Of is dit gecompenseerd doordat de laadbak verder naar voor staat bij de NL-versie? (ivm de regels mbt verdeling van het laadvlak t.o.v. de achteras)
130 HCPU TD5 MY2000
Breedte van de achterklep nl 130 is 90.5 cm, net zo breed als bij een 90/.110 achterdeur.
scheelt idd de nodige cm tov een achterklep 130 hcpu.
verschil nl 130 en 130 hcpu en de uitwerking ervan op het chassis; ik dacht van niet, hooguit een enkele outrigger die anders geplaatst is.
het verschil zit 'm in de carroserieopbouw; bij een 130 hcpu heb je een rearunderbulkhead, met daarop gemonteerd het element met de achteruit en de 2 half ronde ruitjes.
een 130 nl heeft die hele achtersectie deels, lees het bovendeel van de ruitjes.Het passagiergedeelte loopt aan de onderkant over in de laadbak.
diepte laadbak 130 beide varianten heb ik niet.
advies: naar deze of een andere nl 130 gaan, en je niet teveel laten leiden door enkel een fotoindruk.
het ding fisueel zien, en wellicht krijg je er een ander gevoel bij.
wil je dus een nl 130 om gaan bouwen naar een 130 hcpu, moet je gaan zagen in de carroserieopbouw, plaatsen rearunderbulkhead , c stijlen, aanpassing t stijlen, de bak zelf, en alle b ijbehorende onderaansluitingen aan /onder het chassis
(balkjes/steuntjes enz enz.)
to do, mits geen vrees voor zaagwerk, kijk op laswerk, en vooral een fatsoenlijke werkruimte.
scheelt idd de nodige cm tov een achterklep 130 hcpu.
verschil nl 130 en 130 hcpu en de uitwerking ervan op het chassis; ik dacht van niet, hooguit een enkele outrigger die anders geplaatst is.
het verschil zit 'm in de carroserieopbouw; bij een 130 hcpu heb je een rearunderbulkhead, met daarop gemonteerd het element met de achteruit en de 2 half ronde ruitjes.
een 130 nl heeft die hele achtersectie deels, lees het bovendeel van de ruitjes.Het passagiergedeelte loopt aan de onderkant over in de laadbak.
diepte laadbak 130 beide varianten heb ik niet.
advies: naar deze of een andere nl 130 gaan, en je niet teveel laten leiden door enkel een fotoindruk.
het ding fisueel zien, en wellicht krijg je er een ander gevoel bij.
wil je dus een nl 130 om gaan bouwen naar een 130 hcpu, moet je gaan zagen in de carroserieopbouw, plaatsen rearunderbulkhead , c stijlen, aanpassing t stijlen, de bak zelf, en alle b ijbehorende onderaansluitingen aan /onder het chassis
(balkjes/steuntjes enz enz.)
to do, mits geen vrees voor zaagwerk, kijk op laswerk, en vooral een fatsoenlijke werkruimte.
Laatst gewijzigd door tim op 04 Jul 2014, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het chassis is niet anders. De achterbak van deze eraf pakken en een cabineonderachterwand (is dat een woord??) terugplaatsen. Dan een Hcpu bak zoeken, een vracht aan brackets en ander klein spul en je bent duurder uit dan wanneer je gewoon een HCPU koopt.
En idd is deze bak een 270 mm korter dan een HCPU.
Wanneer je een camper wilt bouwen is het wel te overwegen een 110 HCPU bak te pakken en die te monteren. Best een operatie maar geeft wel veel meer ruimte.
Paul van PSP Expeditiecampers heeft zo een camper gebouwd.
En idd is deze bak een 270 mm korter dan een HCPU.
Wanneer je een camper wilt bouwen is het wel te overwegen een 110 HCPU bak te pakken en die te monteren. Best een operatie maar geeft wel veel meer ruimte.
Paul van PSP Expeditiecampers heeft zo een camper gebouwd.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Edward schreef:En idd is deze bak een 270 mm korter dan een HCPU.
Heh, hoe lang is een 130 HCPU-laadbak nu eigenlijk? Volgens deze afbeelding zou het 1670mm zijn. Vandaag ben ik even wezen meten bij een NL-130, en die heeft een lengte van grofweg 1540mm. Dat zou dan een verschil zijn van ongeveer 130mm. Maar als ik vervolgens deze advertentie mag geloven, is een hardtop voor een HCPU-bak 1790mm lang: http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/land-rover-onderdelen/a1009003734-land-rover-defender-130-cabine-hard-top.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr
Wat is nu de werkelijkheid?
130 HCPU TD5 MY2000
De lengte is iets van 1760mm uit m'n hoofd. Ben te lui om te gaan meten.

Edward van Vugt
Edward schreef:De lengte is iets van 1760mm uit m'n hoofd. Ben te lui om te gaan meten.![]()
Ik kan het me niet voorstellen als ik dit lees:
http://www.aulro.com/afvb/90-110-130-defender-county/160414-130-dc-dimension.html
130 HCPU TD5 MY2000
Wat kan je je niet voorstellen?, dat Edward lui is..
Tussen de bovenranden kom ik ongeveer op 166cm in de lengte, misschien handig om een keertje zelf te meten bij een 130.
Groet Ron
Ps: Breedte kan ik niet meten ivm betimmering.
Tussen de bovenranden kom ik ongeveer op 166cm in de lengte, misschien handig om een keertje zelf te meten bij een 130.
Groet Ron
Ps: Breedte kan ik niet meten ivm betimmering.
110-Td5 X-tech 2006