Injector TD5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gert de Vos
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 Okt 2008, 19:49

Injector TD5

Berichtdoor Gert de Vos » 30 Jun 2014, 22:10

Al enige tijd een probleem van brandstof in smeerolie. Begonnen met demontage injectors om te kijken of na vervangen omringen en brandplaatjes het probleem verholpen zou zijn. Na demontage tuimelas contact aangezet om brandstof opvoer pomp te laten lopen en zo te kijken of er zichtbare lekkage was. Echter sprongen van 4 van de 5 injectors de veren met veerschotels los en spoot brandstof eruit. Van deze vier injectors waren de onderste veerschotels gebroken in meerdere stukken. Mijn vraag is of iemand dit al eens aan de hand heeft gehad. Wat nu te doen? Nieuwe injectors of is dit te repareren? En is dit de oorzaak geweest van de diesel in de smeerolie?
Voor de reparatie liep motor goed. Geen noemenswaardig getik en normaal brandstof verbruik. Kilometerstand is 270.000 km.
Ben benieuwd naar de reacties!
Groeten, Gert de Vos
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Injector TD5

Berichtdoor Roger B. » 30 Jun 2014, 22:19

hoe heb je de tuimelaaras verwijderd?
gone

Gert de Vos
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 Okt 2008, 19:49

Re: Injector TD5

Berichtdoor Gert de Vos » 01 Jul 2014, 07:49

Door de bouten los te draaien. Steeds wisselende bout om de veer druk over gehele as te verdelen zodat deze recht omhoog komt.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Injector TD5

Berichtdoor Roger B. » 01 Jul 2014, 09:59

niet eerst de stelschroeven van de verstuivers?
gone

Gert de Vos
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 Okt 2008, 19:49

Re: Injector TD5

Berichtdoor Gert de Vos » 01 Jul 2014, 14:44

Nee, maar lijkt me ook niet de oorzaak. De onderste schotels waren volledig in meerdere delen gebroken.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Injector TD5

Berichtdoor Roger B. » 01 Jul 2014, 15:16

ik weet dat verstuivers van de Td5 aan gort gaan als de speling van de tuimelaars te krap afgesteld is.... geen idee of zoiets dan ook misgaat als je ze vreemd belast door de tuimelaaras op volle spanning te verwijderen.

Het is in elk geval gangbaar ( bij kleppen) dat je de stelschroeven eerst zo veel mogelijk spanningsvrij draait, ga er dus van uit dat je dat bij verstuivers ook zou moeten doen.
gone

conny
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: Injector TD5

Berichtdoor conny » 03 Jul 2014, 11:28

Ook nog een mogelijkheid; er staat iets van 4,5 bar op de brandstofleidingen als de pomp draait, wanneer je nu de nokkenas eraf haalt, wordt de verstuiver niet meer "bij elkaar" gehouden en klapt dan uit elkaar puur door die 4,5 bar :oops: Slaat dat ergens op???

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: Injector TD5

Berichtdoor Roger » 03 Jul 2014, 14:45

Nee. :)

4,5. Bar is niet voldoende om een verstuiver uit elkaar te laten klappen.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten